Mazácké skály - Výlet pro rodiny.

Mazácké skály nepatří mezi velmí navštěvovaná místa Moravskoslezských Beskyd, a tak zaujmou více ty, kteří touží po samotě, ale současně i po atraktivních místech.

Pískovcové Mazácké skály se dělí na Horní a Dolní a leží na katastru obce Ostravice (Odkaz), odkud jsou také nejsnáze přístupné. Vydáme se nejdříve na Horní, takže vyjdeme z Ostravice po červené turistické značce a naučné stezce Lysá hora směrem na Lysou horu. Asfaltovou cestou budeme sledovat Sepetný potok v délce 3,5 km, kdy dojdeme na rozcestí značených cest Butořanka. Cestou se můžeme osvěžit z upravené studánky stejného jména. Na rozcestí přibyla modrá značka zprava, která vede podél Suchého potoka a potoka Mazáku zpět do Ostravice. Na rozcestí však odbočíme na neznačenou cestu takřka rovně ve směru, ze kterého jsme přišli. Cesta jde nejdříve rovně, ale pak začne stoupat se stáčením se vlevo. Ujdeme asi 150 metrů a vlevo uvidíme Horní Mazácké skály. Pokud skály přejdeme, není nic ztraceno. Vyjdeme po cestě na kraj lesa, kde je vpravo vidět malá chata Tatranka. Ta není sice veřejnosti přístupná, ale stojí přímo u námi hledaných Horních Mazáckých skal v exponované poloze orlího hnízda. Skály si můžeme prohlédnout, můžeme tu také vidět horolezce, pro které to je výborný cvičný terén.

Dolní Mazácké skály se rozkládají asi 700 metrů pod námi, ale raději neriskujme sestup volně svahem a vraťme se na rozcestí Buřanku a sestupujme po modré do údolí. Níže z této značky jsou již Dolní Mazácké skály vidět přímo. Tyto Dolní skály jsou v částech dlouhé asi 250 metrů a je z nich pěkný rozhled do okolí, zejména směrem na Smrk.

Po prohlídce skal se vraťte zpět na modrou značku a pokračujte v sestupu směrem k soutoku s potokem Mazák pod osadou Muchovice. Cestou míjíme udržovanou studánku. Potok Mazák a i celé jeho údolí je zajímavé mnohými malými vodopády či kaskádami, ale je v něm také řada dalších skalních útvarů. Potok Mazák je chráněnou přírodní památkou (odkaz), ale jen v jeho horní části, kam naše kroky dnes nevedou. Navazuje na něj níže položená další PP Mazácký Grúnik.

Modrá značka, jak již bylo řečeno, nás dovede na silnici od údolní nádrže Šance do Ostravice, kde je náš cíl. Celá trasa měří přibližně 10 km, celkové převýšení je asi 330 metrů, ovšem cesty jsou velmi udržované až na samotnou prohlídku skal, kde každý podle uvážení může ukázat svou dovednost, ale nepřehánějte ji.