Opevnění Orlických hor - Bunkry a opevnění, cesta za historií.

Orlické hory jsou Mekkou vysokohorských turistů i obdivovatelů přírody, ale také těch, kteří mají za koníčka předválečné betonové opevnění. Dnešní výlet je pro všechny, takže vzhůru do přírody.

Začneme v Říčkách v Orlických horách. Říčky nabízejí mimo turistiky mnohé jiné atraktivity, přírodní koupaliště, lanové dráhy, tenisové kurty atd., my jsme tu kvůli turistice. Takže se vydáme po modré značce a budeme stoupat na Anenský vrch. Je to převýšení asi 350 metrů, ale po pohodlné cestě. Odměnou nám bude široký rozhled z nové rozhledny, stojí tu od roku 2010 a je celá z místního dřeva. Přímo na vrcholu jsou dva bunkry z let 1936 až 38.

Dál budeme pokračovat po červené značce severozápadně po vrcholu hlavního hřebene. Mimo výhledů můžeme obdivovat další bunkry, které nás měly v roce 1938 chránit, ale neuchránily, stačily 4 podpisy v Mnichově a celá několikaletá práce přišla vniveč. Bunkr Průsek je přístupný veřejnosti, takže doporučujeme také prohlídku.

Dojdeme na křižovatku a rozcestí turistických značek Mezivrší, kde můžeme po zelené sejít do Říček, ale jinak budeme pokračovat po hřebeni dál. Vystoupáme pod Komáří vrch, na jehož vrcholu trůní další z bunkrů. Výhledy jsou odtud omezené, ale jde o přírodní památku, takže podle zákona... Jdeme tedy dál po červené i naučné stezce Po hřebeni Orlických hor. Dojdeme na významné rozcestí Pěticestí. Jsme na nejvyšším místě naší cesty, ve výšce 1002 metrů nad mořem. Z křižovatky se dáme po žluté vlevo, projdeme mezi dvěma bunkry a dojdeme před vrch Zakletý na konec vleku, odkud je široký na hlavní hřeben Orlických hor a na Českotřebovskou a Žambereckou pahorkatinu.

Sjezdařským svahem budeme klesat po žluté značce a budeme sledovat, jak se s klesající výškou mění horizont rozhledu. V dolních partiích svahu můžeme bez značení dojít k SKI cetru a pak sejít do obce, nebo pokračovat po žluté a v místech, kde vyjde na paseku, cestou odbočíme vlevo dolu a stejně tak dojdeme do obce.

Cesta nebyla orientačně náročná, ale jistě přinesla mnoho zážitků, její celková délka je asi 15 km.