Hornická historie v Krkonoších - Výlet kolem Rudníku. Podhůří Krkonoš.

Podhůří Krkonoš nabízí turistům mnohé zajímavé náměty pro výběr tras, dnes se například vypravíme za jednou hornickou památkou, ale zatím nepříliš známou. Na výlet se vydáme z Javorníku, který je dnes osadou Rudníku.

Start - Luční potok:

Výlet začneme v dolní části Javorníku u odbočky do vsi ze silnice 14 z Vrchlabí do Trutnova, resp. z Rudníku do Mladých Buků. Staví zde autobusy z Vrchlabí i Trutnova, jinak se sem dostaneme jen po vlastní ose. Pro piloty menších letadel uvedeme, že nedaleko je i letiště, tedy jen nouzová přistávací travnatá plocha. Na turistickém rozcestníku zde zjistíme, že tu máme i zbytek staré tvrze. Ta se uvádí až na konci 15. století, ale je jistě mnohem starší. Je totiž domněnka, že vznikla v souvislostech z dávnou těžbou. V okolí se mají také nacházet sejpy. Po prohlídce tvrziště, ostatně jde o malý kopeček se starým sklepem, se vydáme jižním směrem po zelené směr rozcestník Pod Liškou. Přejdeme opatrně silnici, za ní vlevo stával kdysi mlýn. Přejdeme pak i Luční potok a za ním zahneme vlevo a vydáme proti jeho toku.

Hertvíkovice:

Jdeme po hranici "Přírodní památky Luční potok v Podkrkonoší", zprvu po okraji louky, ale pak lesem. V něm z nám zprava přímo na okraji přírodního parku Hrádeček přitéká potůček, a my zde zahneme vlevo a přejdeme po můstku přes potok. Kolem jedné samoty se dostaneme na hlavní silnici. Bohužel se nyní musíme od penzionu vydat podle ní až na okraj Hertvíkovic. Ty se uvádějí v roce 1455, ale my projdeme skutečně jen malý kousek, protože hned na okraji odbočíme vlevo a znovu za domy čp. 71 a 70 opět vlevo.

Žabí potok:

Zprvu jdeme podle Žabího potoka, ale pak se uhneme od něho vlevo. Po levici zde máme malý rybníček a nad ním na rozcestí odbočíme vpravo, přes pole dospějeme k okraji lesa a podle něho na konec louky. Ve velmi mírném stoupání dojdeme pod cíp louky po naší levici. Zde uhneme opět vpravo a klesneme opět k Žabímu potoku. Po jeho břehu proti toku se dostaneme k můstku a zhruba stejnou vzdálenost jdeme po druhém břehu až k prudké zatáčce vlevo. Přejdeme po ní potok a dáme se vlevo, pozor, po směru toku vody.

Jiřský příkop:

Od můstku asi po 400 metrech přijdeme k příkopu, který kolmo přechází přes naši cestu. To jsme již u Jiřského příkopu, ale jde o vedlejší "rameno". Popojdeme ještě asi 50 metrů a jsme u hlavního díla. Při těžbě železné rudy (hematit) a pak i zlata zde někdy v 16. století vznikl skoro 700 metrů dlouhá příkop, místy až 30 metrů široký a 20 metrů hluboký. Podle pověsti je to ale dílo čerta, však se mu také přezdívá Čertova rýha. Příkopem projdeme na jeho druhou stanu.

Kostel:

Na lesní cestě, která hřeben táhnoucí se od Zlaté vyhlídky nad Jánskými Lázněmi obtočila, se dáme vpravo. Sejdeme postupně k potoku, za ním se stočíme na protilehlý svah a lesem vyjdeme na louku. Po jejím okraji dojdeme k hájence a pak klikatě sejdeme do horního Javorníku. Zde narazíme na zelenou značku, po které vlevo budeme procházet vsí až ke kostelu. Ten se poprvé připomíná roku 1354, ale byl později barokně přestavěn. Je tu ještě ale možnost, že někdo nebude chtít šlapat po asfaltu vsí, může v horní části Javorníku překročit zelenou a klesnout asi 200 metrů na silničku s cyklotrasou 4299. Pak podle lesa, kde mineme v úvodu zmíněnou onu přistávací plochu, dojdeme na jeho konec a klesneme pak až skoro na silnici, před kterou uhneme samozřejmě vlevo a jsme v cíli. Tam ostatní přijdeme od kostela stále podle zelené značky.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším místem je cesta před hájenkou 618 metrů, nejnižším pak start a cíl 436 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je 240 metrů, takže jde po fyzické stránce o poměrně snadný výlet.