Výlet okolo Černé Studnice - Muchov, Buchta, Pustiny, Zbytky.

Dnes se vydáme opět na Černostudniční hřeben, ale trochu jinak, než jsme zvyklí, a to z Velkých Hamrů.

Start - Hamrska:

Výlet začneme u vlakové zastávky na trati z Železného Brodu do Tanvaldu, případně i z Liberce. Současně zde staví i autobusy z Vysokého nad Jizerou na lince do Tanvaldu. Od zastávky se dáme vpravo, tedy jižně, a v lesíku odbočíme vpravo k železničnímu přejezdu. Za ním uhneme vpravo na stoupající lesní cestu a po necelých 2 kilometrech jsme ve Velkých Hamrech II., lidově zvaných Hamrska. Jde vlastně o nejstarší tvar jména, Hamrsko v roce 1654, v roce 1790 se již uvádí Horní a Dolní Hamr. Z památek z v horní části uvedeme kapli sv. Anny (1904) a pěkný válečný pomník.

Muchov:

Na křižovatce u kapličky a zastávky autobusu (V. Hamry - Muchov) se dostaneme na žlutou značku Tanvaldského okruhu, po které pokračujeme stále rovně na zmíněný Muchov (787 m). Jde o rozeklané vrcholové skalisko, kterým prochází hřebenová cesta ještě z doby Rakousko-Uherska. Na vrcholu je umístěný kovovou telekomunikační věž a máme zde i nádherný rozhled na města a vsi pod námi a vrcholy Jizerských hor. V lese můžeme objevit i zbytky turistické chaty z doby 1. republiky.

Buchta:

Po červené se dáme kolem turistického přístřešku směrem na Černou Studnici, známou rozhlednu. Můžeme se zde připadat, jako bychom šli po hřbetě nějakého ještěra, míjíme neustále nějaké skalky, až klesneme do sedla Vrchhůra. Prochází tudy cesta z Velkých Hamrů do Střední Smržovky. Po červené vystoupáme na malou výšinu se žulovou skálou Buchta. Tak je zajímavá tím, že spodní díl je rozpůlen úzkou štěrbinou. Jinak skála patří do skupiny tzv. palačinkových, které se vyznačují plátkováním vzniklým horizontálním rozpukáváním.

Pustiny:

Pokračujeme dál po červené přes malé sedlo na protáhlou výšinu Pustina (831 m). Dominantou tu je štíhlý vysílač, ale pokud k němu dojdeme, bude to jednak nejvyšší bod naší cesty, ale jsme u něho asi 200 metrů již za odbočkou, kterou bychom měli hřeben opustit. Tato lesní neznačená cesta odbočuje po směru cesty vlevo, tedy jižním směrem.

Zbytky:

Skoro rovnou cestou svahem klesneme do osady Zbytky (Přední a Zadní). Je to zajímavá kombinace, nad námi Pustina a zde Zbytky, jako bychom zde měli hledat nějaký význam, dnes již neznámé spojení. Osada je vyznačená na mapě z roku 1720 jako Sbitky. Na silnici se dáme vpravo a za prvním domem odbočíme vlevo do zakázaného průjezdu. Přejdeme další silničku a luční cestou dál klesáme do Zásady.

Zásada:

Městys Zásada byl původně zemanským sídlem, poprvé se uvádí roku 1356 Pešek Ocas ze Zásady a pak Jan Čůch ze Zásady. Kde tvrz stávala, není jasné, zanikla proto, že ves pak patřila k panství Malá Skála. Slavná se Zásada stala v 19. století, a to díky výrobě skla. Dokonce měla pro bohatství zdejších sklářů přízvisko Malá Paříž. Sklo se zde vyrábí dodnes. Z památek připomeneme kapli sv. Prokopa z roku 1749. Abychom se zde orientovali ve spleti bezejmenných ulic, od kaple a hřbitova prochází městysem naučná stezka K mokřadu Zásada. Ta přijde k pomníku obětem 1. sv. války, kde se od ní odpojíme vlevo po značkách cyklotrasy 4249. Mineme sochu sv. J. Nepomuckého (po pravici) a pak rovně dospějeme k sokolovně. Po silnici pak Zásadu opustíme.

Plavy:

Po silnici přejdeme údolíčko s potůčkem a na křižovatce uhneme vpravo. Na kraji lesa u křížku a domku pak narazíme na modrou značku, po které se dáme vpravo. Luční cestou dojdeme ke křovisku, kde uhneme vlevo do lesa. Projdeme jim přes ploché sedlo a pak začneme stoupat k Mikšově hoře (578 m). Na kraji lesa sem zprava přichází rovná cesta, u lesa končí a my pak pokračujeme podél lesa, obtočíme ho a kolem lyžařského vleku klesneme do Plavů. Ty se uvádějí poprvé v roce 1627 na panství Navarov. Později zde bylo postaveno několik továren, které jsou zajímavé, jakož i moderní společenský dům a sokolovna a dále několik starých chalup.

Cíl - Velké Hamry:

Projdeme obcí k motorestu Morava a za ním zahneme vlevo. Silnice nás pak již dovede k železniční zastávce Velké Hamry.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem jsou Pustiny 824 metrů, nejnižším jsou Plavy 395 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je 510 metrů, takže po stránce fyzické jde o trochu náročnější akci. Na druhé straně jde o pěknou trasu i s dalekými výhledy.

Informace o Černé Studnici ZDE.

Kaple v Zásadě.
Výhled z Muchova.
Výhled na Tanvald a na Špičák.
Starý společenský dům v Plavech.