Výstup na dvě skoro zapomenuté tisícovky - Ztracený vrch, Zaječí hora.

Když se řekne "tisícovka", tak si asi někdo představí zaledněné štíty vysokých hor, ale to samozřejmě u nás neplatí, na Moravě jsou jich totiž desítky a někdy výstupy na ně jsou opravdu poměrně snadné. Dnes se proto na takové dvě hory nad 1000 metrů vysoké podíváme. A začneme v obci Bělá pod Pradědem.

Start - Pod Borkem:

Bělá pod Pradědem je obec vzniklá v roce 1964 spojením bývalých obcí Albrechtic a Domašova s osadami Bělá a Filipovice. Osídlení i zde vysoko v horách je ale poměrně starší, obě obce se uvádějí již ve 13. století (rok 1286), stával zde i hrad, dnes jsou však nejvýznamnějšími památkami dva kostely – barokní v Dolním Domašově a klasicistní v Horním Domašově. Dostaneme se sem po silnici 44 z Šumperka do Jeseníku, anebo po silnicí 450 z Karlovy Studánky. Výlet začneme u Venkovského skanzenu nedaleko autobusové zastávky Bělá pod Pradědem, Domašov, háj (hájovna). Pro vstup do skanzenu doporučujeme předchozí domluvu, dále si zde můžeme koupit zdejší výrobky či si prohlédnout chov koz a obcí. Po jeho prohlídce se vydáme po silnici proti toku říčky Bělé (směr K. Studánka) až k chatě Waldenburg (bílá chalupa nalevo za vodou) k přítoku Zaječího potoka (také zleva). Zde odbočíme vlevo na silničku "Spojená cesta" a po ní dojdeme ke studánce Pod Borkem s turistickým posezením.

Ztracený vrch:

Další lavička je kousek výše po silnici nalevo na okraji louky. Odtud pokračujeme kolem chaty Prachárna stráněmi Lysého vrchu serpentýnami až na rozcestí s tzv. Spojenou cestu s modrou značkou. Po ní pak stoupáme dál pod Lysý vrch, kde si můžeme odpočnout v turistické "chaloupce" (1001 m). Po žluté vyrazíme směr Jelení loučky, ale pozor, jen asi 600 metrů. Zde na křižovatce zahneme prudce vlevo a rovným průsekem vystoupáme na Ztracený vrch (1076 či 1078 m, jinde název Jelení loučky, západní vrchol). Samotný vrchol je kousek vlevo od průseku a je označen. Výhledy zde máme ale jen dílčí. Z vrcholu sejdeme průsekem na druhou stranu na další průběh Spojené cesty, tentokrát s modrou cyklotrasou 6074.

Zaječí hora:

Ze silničky můžeme pokračovat rovně dál v mírném klesání do sedla, ale tento kus cesty již není tak snadno průchodný, nebo se dáme vpravo po silničce a asi 200 metrů za zatáčkou prudce odbočíme vlevo a tak se dostaneme do sedla zvaného Na rozhraní snadněji. V sedle v oblouku cesty zahneme na hřbet a dojdeme k chatě Zaječí skok. Vrchol Zaječí hory (1012) je pak kousek nad ní. Protože je vrchol částečně odlesněný, máme z něho pěkné výhledy, třeba na Keprník či Šerák.

Zaječí pramen:

Od vrcholu se kolem chaty vrátíme do sedla, zahneme vpravo a sejdeme na lesní silnici s modrou značkou. Jen asi 20 metrů před námi je u silnice pěkně upravený pramen Zaječího potoka. Od rozcestníku se vydáme na Kamzičí skálu (985 m) s výhledem. Můžeme se na značky vrátit po odbočce, nebo pokračovat pěšinou, která skálu obíhá.

Cíl - Bělá pod Pradědem:

Po modré značce se dáme vlevo po lesní silnici a asi 50 metrů za odbočkou, kterou jsme sem přišli ze Zaječí hory, uhneme na lesní cestu vlevo. Klikatě pak sestupujeme k hranicím přírodní rezervace Borek u Domašova s úžasným kamenným mořem, ale projdeme jí jen kousek a "moře" mineme. Sejdeme odtud dál až do údolí potoka a podle něho klesneme až ke studánce Pod Borkem. Zde to již známe, takže nebude určitě problémem dojít na hlavní silnici a buď ke skanzenu, kde máme vozidlo, či z autobusové zastávce, když jsme sem přijeli autobusem.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším vrcholem je Ztracený vrch 1076 metrů, nejnižším místem start a cíl 577 metrů nad mořem. Celkové převýšení je asi 520 metrů, což se snad zdá moc, ale jsme v horách, takže výškové metry se berou jako samozřejmost.