Stopy minulosti v Českém ráji - Drábské světničky

Český ráj je přitažlivý nejen pro současné turisty, ale i pro obyvatele naší země snad ve všech kulturách, které jsme to měli. O tom nám ale mohou povědět jen archeologové, případně skromné zbytky hradišť. Ze středověku již máme výraznější památky, takže se vydejme za stopami minulosti.

Naše cesta začne v Březině u Mnichova Hradiště, autem můžeme dojet do nedalekých Kurovodic, kam i pěšáci od vlaku snadno dojdou. Zdejší Domov Pod Skalami (Odkaz) je bývalým panským statkem, za budovami totiž nalezneme zbytky středověkého sídla, ve stromoví kruhové tvrziště. Na rozcestí značených tras se dáme po žluté vlevo a přes Olšinu vejdeme do lesa a vystoupáme na náhorní plošinu Mužského. Zde se dáme vpravo a po naučné stezce Příhrazské skály jdeme společně s červenou a modrou Studeným průchodem. Na jeho konci se od značek odpojíme a vlevo vstoupíme do další skalní průrvy mířící k jihu. Tato průrva vlastně sloužila jako příkop hradiště Hrada (Odkaz), které máme po pravé ruce nad námi, kde najdeme i zbytky ochranného valu. Po necelém půl kilometru narazíme na červenou značku po zříceninou Píčova statku. Tato rodině zde žila od roku 1716 do 1952, kdy byla zabaven komunisty. Odbočka nás zavede na Klamornu (Odkaz), jedno z významných opevněných sídlišť, které pak využil středověký hrádek. Jen má chybu, že o něm nejsou žádné záznamy, takže nevíme, kdo zde žil a jak se místo jmenovalo. Prohlédneme si vytesané místnosti, vyhlédneme do kraje a můžeme se vrátit na rozcestí k odbočce. Dáme se po červené vpravo a po skalnaté hraně dojdeme k Drábským světničkám.

Drábské světničky (Odkaz) byly určitě součástí hradiště Hrada, ale samostatné sídlo zde vzniklo na přelomu 12. - 13. století a pak asi za husitských válek, v obou případech stejně jako u Klamorny, nemáme žádné listinné doklady o majitelích a o jménu.

Po prohlídce Drábských světniček pokračujeme po červené k již známému Studenému průchodu, ale jdeme dál až ke Krásné vyhlídce s možností občerstvení. Pokračujeme dál po červené, která vede po okraji skal s mnoha výhledy do kraje. Další zastávkou jsou "Stará hrada", středověký hrádek stejně jako ostatní neznámý a nejméně dochovaný. Po prohlídce sejdeme do Příhraz, kde naše cesta končí. Trasa sem měří asi 10 km.

Do Březiny se můžeme vrátit po příjemné modré značce 4,5 km, nebo, pokud nejsme autem, můžeme pokračovat k dalšímu skalnímu hrádku Hynšta, po červené a pak po modré, a ukončit cestu přes Obětní kámen na Valečově, konečně historicky známým hradním objektem, to je 8 km a jeden kilometr do Bosně na autobus.