Putování za krásnými vyhlídkami i za pověstí o loupežnickém pokladu - Výlet Smržovka, Tanvald, Špičák.

Horská údolí mají občas tu zvláštnost, že sousedící obce i města v nich často pro projíždějící splývají a hranice se poznají jen podle místních tabulí. Dnes se dostaneme do obdobné oblasti Smržovky a Tanvaldu a budeme se pohybovat v obou městech. Náš výlet začneme na vlakové stanici Dolní Smržovka, hranici pod námi tvoří tok řeky Kamenice, která asi 10 kilometrů nad námi napájí přehradu Josefův Důl.

Smržovka:

Ves vznikla během 16. století při kolonizaci Jizerských hor a poprvé se uvádí v roce 1568. Její růst nastal až s příchodem sklářského a textilního průmyslu, v roce 1868 byla povýšena na městys a roku 1905 na město. Z historických památek zmíníme barokní kostel sv. Archanděla Michaela (1767 až 81) a zámeček (1703 až 06), nesmíme ale zapomenout ani na železniční viadukt (1893 až 94) ve směru na Horní Tanvald. Ten se řadí k nejkrásnějším stavbám tohoto druhu v zemi.

Start - kostel sv. Petra a Pavla:

Výlet začneme na vlakové stanici Smržovka - dolní nádraží (ve městě jsou 4 vlakové stanice, tato je nejblíže k Tanvaldu), které leží na trati z Liberce do Harrachova a do Polska do Szklarské Poręby Górné. Pod budovou se dáme silnici vlevo k hlavní silnici, kterou přejdeme a jsme na můstku před Kamenici. Za ním se po modré dáme vlevo, před školou zahneme vpravo a dostaneme se k tanvaldskému kostelu sv. Petra a Pavla. Ten byl postaven v letech 1787 až 1789 jako rokokový, ale po sto letech byl přestavěn novorenesančně a přibyla mu i věž.

Fanterova skála:

Od kostela a hřbitova u něho jdeme po neznačené Kostelní ulici do Horního Tanvaldu na křižovatku s ulicí K Dubu. Dáme se vpravo, ale po pár metrech odbočíme opět vpravo do Lomené. Na jejím konci přejdu přes ulici Pod Špičákem a uježděnou cestou přes louku dojdeme na Polní. Po ní stoupáme do lesa a v něm ke Skalní vyhlídce po pravici. Pak se již po vrstevnici dostaneme na sjezdovku a za ní na křižovatku se zelenou značkou. Po ní se dáme vpravo a skoro na vrcholu Špičáku odbočíme vlevo na Fanterovu skálu. Ta byla v roce 1889 upravena jako vyhlídka. Z ní máme hezký výhled do údolí Kamenice a okolní Jizerské hory.

Špičák:

Špičák či Tanvaldský Špičák (803 či 810 m) je jeden z nejvýraznějších vrcholů Jizerských hor, kde již roku 1886 stála hospoda s občerstvením. Dnešní bouda je již třetí v pořadí (1910), ale její podoba je po představě v roce 1930. Rozhledna je z roku 1909 a máme z ní široký výhled nejen na Jizerské hory, ale i Krkonoše, Ještědský hřeben atd. Tanvaldský Špičák je známé lyžařské centrum, kde se konají někdy i akce světového významu.

Malý Špičák:

Po zelené se dáme z vrcholu na rozcestí v jižním sedle. Odsud nás modrá dovede k moderní rozhledně na Malém Špičáku (678 m). Před lety to bylo zcela zapomenuté místo, i když určitý čas zde fungovala od 1. republiky jediná přírodní bobová dráha v republice. Na vrcholové skále byla v roce 2020 podle návrhu architektů libereckého studia Mjölk vybudovaná atypická rozhledna připomínající obrácený bob. Po dvou strmých žebřících vystoupáme na vrchol s výhledem. Jinak část plošiny je z leštěného kovu, proto se za slunečného počasí do ní odráží terén pod vyhlídkou na okolní jizerskohorské kopce.

Tanvald:

Pokračujeme v klesání po zmíněné bobové dráze, která dnes slouží i pro bikros (Bikepark Bobovka), tak si dejme pozor na rychle jedoucí cyklisty. Dojdeme k vodojemu, od kterého pokračujeme dále stejným směrem a pak napříč úzkou loukou s několika domy po naší pravici. Projdeme lesíkem na další louku, kterou přejdeme šikmo vpravo a pak na hřbetu v lese asi po 100 metrech uhneme vlevo. Cesta klesá asi 200 metrů strání, kdy se stočí vpravo k domkům na Hartigově cestě. Po ní se dáme vpravo a sejdeme na údolní ulici Pod Špičákem. Zahneme zde vlevo pod viadukt a hned vpravo a jsme na hlavní ulici Tanvaldu. Ten vznikl původně jako dřevařská osada v 16. století, od 18. století se zde začal pěstovat a zpracovával len. Roku 1828 se založením první strojové přádelny začal mohutný rozvoj textilní a strojírenské výroby, ruku v ruce se sklářstvím. V roce 1896 získal Tanvald titul městečka a roku 1905 města.

Terezínka:

Po hlavní ulici (Krkonošská) přejdeme přes Kamenici na kruhovou křižovatku. Zde se chytneme červené značky, jdeme s ní kousek směrem na Smržovku a pak zahneme vlevo k autoopravně. Před ní odbočíme vpravo a klikatě vystoupáme na vyhlídku Terezínku, místní ji říkají Šouf. Podle pověsti zde stával hrad, dnešní zdivo je ale z roku 1853, kdy vyhlídku nechal upravit továrník Johann Mayer pro svou ženu Terezinu. Spatříme odsud jizerské vrcholy a v údolí Tanvald.

Muchov:

Po červené hřebenovce stoupáme dál až ke skalám Muchov (787 m). Jde o mohutné skalisko s kovovou telekomunikační věží, ovšem pro nás je důležitý vynikající rozhled. Vidíme na Smržovku a Tanvald, Jizerské hory, údolí dolní Kamenice, Krkonoše atd. V sedle pod Muchovem směrem k Černé studnici stála od roku 1924 horská chata KČT, roku 1937 však vyhořela, a tak tu najdeme zbytky základů. Podle pověsti zde ve skalách ukrývali loupežníci poklad.

Cíl - Dolní Smržovka:

Právě v sedle pod Muchovem opustíme červenou a klesneme vpravo po žluté přímo k železničnímu nádraží v Dolní Smržovce.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je Špičák 810 metrů, druhý Muchov 787 metrů, naopak nejnižším bodem je most přes Kamenici v Tanvaldu s 671 metrem nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 680 metrů, což z výletu dělá poměrně náročnou akci, ovšem všechna vyhlídková místa za tu trochu námahy určitě stojí.

Další výlet v okolí ZDE.

Výhled z Terezinky.
Tanvaldský Špičák.
Skály na Muchově.
Rozhledna na Malém Špičáku.