Výlet od Klepáčova přes Skřítek k Bílým a Černým kamenům

Když se řekne "Skřítek", tak si asi většina trochu scestovalých turistů a řidičů vzpomene na silniční sedlo mezi Šumperkem a Rýmařovem. Je ale škoda ho pouze přejet, vydejme do jeho okolí na zajímavý výlet. Za východisko si ale zvolíme osadu Klepáčov, kterou najdeme na boční cestě po levé straně v serpentýnách od Skřítka směrem na Šumperk.

Klepáčov:

Osada vznikla někdy na konci 16. století a jméno by mohlo napovídat, že tu byl mlýn, který "klepal". Ale není tomu tak, mlýn zde nebyl, snad se nazývá po svém lokátorovi (zakladateli). Poprvé se ves uvádí roku 1596 na panství Velké Losiny. Dnes slouží převážně k rekreaci a z památek tu stojí určitě za pozornost dřevěný kostel sv. Jana Nepomuckého z roku 1783 a u něho kamenný kříž.

Start - Skřítek:

Výlet začneme na parkovišti u kostela (kaple), ale pokud přijedeme autobusem, doporučujeme vystoupit na zastávce Klepáčov - chata, odkud se po modré dostanete do středu osady. Ale tudy se budeme vracet, takže neujdete ani o metr víc. Obdobně můžeme vyjít i od chaty na Skřítku, podle které také jdeme. My se tedy od dřevěného svatostánku vydáme po modré po silnici proti toku potoka a pak lesem vystoupáme do sedla Skřítek. Tady to stojí určitě za zastavení, jsou zde k vidění sochy Skřítka a Pradědy a k přečtení několik informačních panelů. Někteří jistě využijí i možnost občerstvení.

Bílý kámen:

Od Skřítka se dáme po modré a zelené, která se od nás na rozcestí Pod Bílým kamenem oddělí vpravo. Pokračujeme do vrchu ještě asi 400 metrů a odbočíme na neznačenou cestu šikmo vpravo. Lesní cestou se pak dostaneme na severní úbočí k Bílému kameni. Je to zajímavé místo s výhledem z vrcholu mohutné skály a se zbytky dávné těžby. V 18. století se zde dobývalo stříbro, ale šachty se časem propadly do propasti hluboké až 40 metrů, ve které je na dně malé jezírko.

Černé kameny:

Za skálou odbočíme vlevo a vystoupáme na vrchol Bílý kámen (948 m). Zde spatříme z kamenů naskládané mohyly, může to tu vypadat jako zbytek nějakého dávného hradu. Pokračujeme jižně rovnou cestou po hřebeni na Černé kameny (954 m). Jde opět o zajímavé místo se skalami a kamennými poli na svahu, pozor proto na nohy. Výhled zde máme kruhový. Jak byly dva Bílé kameny, tak je to i zde, protože přes menší sedlo vystoupáme na ploché Černé kameny (956 m). Také zde najdeme výhledy na dvou menších skalách.

Skály:

Vrchol opustíme, že odbočíme šikmo vlevo z cesty, po které jsme sem přišli, a to za první skalkou. Klesneme k dalším skaliskům, opět nazývaným Bílé kameny. I z těch máme hezké výhledy, ale již jen východně. Od skal zatáčíme mírně vpravo ve směru, kterým jsme sem přišli, a rovnou cestou klesneme do sedla. Za ním vyjdeme na výšinu Skály (929 m). V pravé části plošiny do výšky ční opět pěkné skalisko s výhledem.

Krtinec:

Vrátíme se po přístupové cestě, ale ještě v klesání do sedla odbočíme vlevo (SZ) rovnou cestou a klesneme na lesní silnici se zelenou značkou. Po ní se dáme vpravo a dojdeme ke skalisku Krtinec. Jde o další skalku s výhledem, tentokrát jen k západu, ovšem pozvolna zarůstajícím stromy. Od vyhlídky klesá strání výrazný skalnatý hřbet.

Sedlo pod Závadou:

Pokračujeme po zelené asi 600 metrů, kde se cesta zatočí kolem údolíčka s potůčkem. Za ním staneme na křižovatce, kde odbočíme neznačenou cestou mírně vlevo, skoro po vrstevnici. Cesta dál opisuje klikatě dva hřbítky a za nimi za údolím dorazíme na červenou značku od Skřítka (vpravo) a my se dáme po ní vlevo. Po chvilce staneme v sedle pod vrchem Závada (871 m).

Cíl - Klepáčov:

Červená se v sedle stočí vpravo a klesne do údolí s potůčkem. Za ním se pak dostaneme na hřbet, kde odbočíme s červenou vlevo a sejdeme k silnici a výše zmíněné autobusové zastávce Klepáčov - chata. Tady nás ti, kteří přijeli autobusem, opustí a my zbylí po modré dojdeme k dřevěnému kostelíku.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem jsou Černé kameny s 956 metry, nejnižším bodem je pak Klepáčov - chata s 701 metrem nad mořem. Celkové převýšení je na trase asi 280 metrů, takže jde fyzicky jen o mírně náročný výlet.