Výlet v podhůří Krkonoš - Kolem Adršpachu. Červený Kostelec, Vizmburk, Havlovice.

Rok 2021 je, a pokud to čtete později, tak byl, pro hradology a ostatní příznivce historie dvakrát významný. Za prvé to je otevření hradu Vimperku a s novou expozicí a dalšími veřejnosti otevřené prostory hradu Vizmburku. Protože se nyní pohybujeme v oblasti východních Čech, kde je to Vimperk daleko, vydáme se raději na Vizmburk. A cestu započneme v Červeném Kostelci.

Červený Kostelec:

Červený Kostelec se poprvé připomíná v roce 1362, kdy již byl farní obcí. V roce 1545 je připomínán jako městečko, roku 1854 jako městys a 1867 byl povýšen na město. Přízvisko Červený nemá Kostelec proto, že patřil k panství hradu Červená hora, ale protože se tu vyskytuje červená hlína. Ostatně Červeným je Kostelec oficiálně až od roku 1876, v lidovém podání to bylo asi o 20 let dříve, když se tu stavěla železnice.

Start - Devět křížů:

Výlet začneme na červenokosteleckém nádraží, kde staví vlaky od Trutnova a Hradce Králové, ale někdy i z Náchoda a Prahy. Obdobně sem zajíždějí autobusy z Trutnova, Náchoda či Hořiček. Do centra je odsud skoro dva kilometry, takže o něm si povíme někdy jindy. Jinak se vydáme od rozcestníku po červené Cestě Boženy Němcové a modré od budovy nádraží vlevo, tedy na sever. Dojdeme k podjezdu, pod který zajdeme s tím, že nás opustí modrá, a červená nás dovede k rozcestí Devět křížů. Lokalita je slavná proto, že v lomu, který je od křižovatky vlevo po hlavní silnici na konci lesa, byly objeveny stopy dinosaurů. Pokud jde o jméno, bylo jich asi kdysi devět, ale dnes je tu kříž jediný z roku 1794 na památku smrti hradního pána Heřman z Vizmburku v roce 1428, když synovi bránil ve svatbě s dcerou svobodníka Nývlta. Podrobnosti si můžeme přečíst v povídce Boženy Němcové Krvavá svatba.

Vizmburk:

Od křižovatky pokračujeme lesem až na Vízmburk. Je to jeden z mála hradů, které má skutečně dvojí život. První zažíval od svého založení kolem roku 1270 do roku 1447, kdy byl Slezany pobořen. Pak ležel v tichu, navštěvován jen turisty a hledači pokladů, až do roku 1972, kdy sem přišel archeolog Antonín Hejna a začal s odkrýváním, říkalo se jim proto Podkrkonošské Pompeje. To skončilo v roce 1986 jeho smrtí, a pak byly trosky jen provizorně zastřešeny a čekaly až na rok 2005, kdy se do nich pustilo Sdružení pro Vizmburk. A výsledkem je stav, který umožňuje již instalovat historickou expozici, jak jsme na začátku zmínili.

Havlovice:

Po červené pokračujeme na začátek Havlovic, kde od rozcestníku U Lipek, dáme za vděk modré. Ta nás dovede ke škole s pomníkem P. Josefa Regnera - Havlovického (1794 - 1852), zdejšího rodáka a významného kněze a buditele. V budově školy bylo roku 2015 otevřeno muzeum Vizmburku. Jinak Havlovice jsou známé až z roku 1516 či 1545, kdy již hrad vlastně neexistoval. Za školou mezi hřišti jdeme na nábřeží Úpy až podle něho až k dřevěnému krytému mostu. Ten byl zbudován v roce 1937 na místě několika lávek starších. Po prohlídce ho nepřejdeme, ale zahneme zde vpravo ke kapli sv. Jana Nepomuckého z roku 1934, opět na místě stavby starší. Zde zahneme se značkami "Poznávacího okruhu U nás" do místní části Popluží, připomínaného roku 1583, a dál stoupáme až skoro k lesu. Před ním však zahneme po místní komunikaci vpravo, přejdeme přes potok a asi po 50 metrech odbočíme od značek vlevo a začneme stoupat k lesu.

Končiny:

Lesem jdeme přes malou výšinu (402 m), sedlo a pak na vyšší hřbet, kde narazíme na cestu opět s červenou značkou. Po ní se dáme vlevo a pozvolna sejdeme do Končin. Místních částí s tímto názvem najdeme tady v kraji mnoho, skoro u každé obce. Šlo o pozemky na okraji, kde se usazovali chudší obyvatelé. Dnes to samozřejmě neplatí a většinou slouží k rekreaci. Protože je zde Končin více, sluší se k nim přidat jméno obce, v našem případě tedy Rtyňské Končiny.

Rtyně v Podkrkonoší:

Červená nás dovede do Rtyně v Podkrkonoší (Rtyní máme v ČR tři). Počátky města sahají do doby počátku Vizmburku, kdy byly založeny tzv. kolonizací. Později zde vznikly dva dvory, asi i opevněné jako tvrze, dnes však již zaniklé (čp. 6 a 21 - Vyšehrad). Z památek připomeneme kostel sv. Jana Křtitele (1679) s dřevěnou zvonicí (1594) a hrobem rychtáře A. Nývlta (1727–1782, úprava hrobu je z poč. 20. st.), sochu krále Davida podle originálu (1730) z dílny M. B. Brauna, starou rychtu (1748), nejstarší roubenku v ČR čp. 53 (1548), Suchánkův mlýn (kol 1800), sochu rebela (rychtář Nývlt) od Františka Davida (1975) aj. Ve městě je i muzeum s informačním centrem.

Kaplička:

Po prohlídce města se vrátíme za kostel k rozcestníku "Rychta" a pokračujeme Rychetského ulicí se zelenou a žlutou značkou. Když se od nás žlutá odpojí, pokračujeme jen po zelené až ke kapličce z roku 1679. Ta stojí na místě husitského kostelíku, postaveného na počet krále Jiřího z Poděbrad. Vedle stojí pomník se lvem a nápisem Pravda vítězí. Najdeme zde i posezení a krásný rozhled.

Rozhledna:

Po zelené pokračujeme až na křižovatku, kde značka odbočuje vlevo a spojka na silnici vpravo. Tou se dáme a již vidíme, že součástí areálu ČS Robin Oil je i dřevěná vyhlídková věž. Byla postavená v roce 2002 s výškou 8 metrů. Rozhledová plošina je ve výšce 6 metrů a můžeme z ní vidět na blízké okolí a dál na Krkonoše či Jestřebí hory.

Lhota za Červeným Kostelcem:

Vrátíme se na zelenou značku a po přejití koleji se dostáváme do Lhoty za Červeným Kostelcem. Lhot mám v republice mnoho, tato se uvádí v roce 1533 na paství Náchod. Roku 1654 se zvala Lhota pod Kostelcem a 1848 Lhota Zakostelecká, to totiž ještě Kostelec nebyl Červený. Památkou tu je kaple sv. Josefa Dělníka z 19. století. K ní se dostaneme snadno, a není to velká zacházka, když v odbočení modré vpravo v ulici Výsluní se dáma vlevo, u potoka mineme sochu sv. J. Nepomuckého, za kamenným křížem s Kristem zahneme vpravo a pěšinou a pak asfaltkou dojdeme k válečnému pomníku a ke kapli.

Cíl - Červený Kostelec:

Od kaple přejdeme zpět přes potok a rovně se dostaneme k vlakové zastávce Červený Kostelec. Pokud nejdeme ke kapli, držíme se stále modré značky a s ní dojdeme také k vlaku.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je křižovatka Devět křížů 468 metrů, nejnižším můstek přes potůček v Podhradí před rozcestníkem U Lipek 326 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je 250 metrů, takže jde fyzicky o poměrně nenáročný výlet.

Rozhledna Rtyně v Podkrkonoší.
Rozhledna z hradu Vizmburk.