Vandr kolem Žďáru nad Sázavou se stopami dávných hamerníků - Hamry nad Sázavou, Peperek, Fremdlov.

Žďár nad Sázavou je nejen hezké město s mnoha památkami, ale má i zajímavé okolí. Většina návštěvníků města míří do kláštera a na Zelenou horu, takže nabídneme na oplátku trochu železářské historie a pěkné přírody. A výlet začneme a skončíme v Hamrech nad Sázavou.

Hamry nad Sázavou:

Již ve středověku byla tato krajina posetá železárnami, v těsném okolí Hamrů byly dokonce čtyři. Po roce 1600 dochází postupně k jejich úpadku a navrch se dostávají jiná řemesla a zemědělství. U dvorů se zabydlují jejich zaměstnanci, a tak vznikají vesnice, jmenovitě právě Hamry nad Sázavou. Ale dnešní Hamry vznikly spojením obcí Najdek se Šlakhamry a Horní a Dolní Hamry. Zajímavostí je zde kamenný most a Brdíčkův mlýn s expozicí hamernictví.

Start - Mamut:

Výlet začneme u místní vlakové zastávky, resp. u obecního úřadu, který je u hlavní ulice. Vlaky sem jezdí z Havlíčkova Brodu, Žďáru nad Sázavou a někdy až z Kolína, autobusem se sem dá dostat pouze ze Žďáru n. S. Po červené značce se vydáme směrem do Velké Losenice. Značka nás vede po hlavní ulici a postupně odbočuje vlevo až k Sázavě a k pěší lávce. Když ji přejdeme, jsme v lese. Obejdeme jednu zátočinu řeky a dostaneme se k betonové soše hlavy mamuta, kterou v roce 2006 vytvořil žďárský rodák a sochař Michal Olšiak.

Rozštípená skála:

Kousek za mamutem opět přejdeme přes Sázavu a pak i vodní náhon. Za náhonem odbočíme vpravo a po 600 metrech se dostaneme pod Rozštípenou skálu. Jde o skalní útvar, který tvoří rulová skalní stěna, ve spodní části rozštípnuta zvětralou puklinou o délce 10 m a šířce cca 2 m. Celá stěna míří šikmo svahem nahoru a stěnu i několik věží využívají horolezci.

Brdíčkův mlýn:

Od skály se vrátíme k můstku přes náhonu, přejdeme ho a dáme se vpravo k již zmíněného Brdíčkovu mlýnu, zvaný Šlakhamr. Hamr je zde připomínán již na počátku 15. století, v polovině 17. století byl přestavěn na mlýn a připomíná se u něho tvrz (dnes rekreační objekt). Posledními majiteli byli Brdíčkovi, od roku 1976 Technické muzeum Brno. Dnes je zde zařízení hamru schopné provozu a je tu expozice hamernictví, dřevařství a ukázka bydlení posledních majitelů, mlynářské rodiny Brdíčků.

Na konci světa:

Od mlýna pokračujeme podle řeky po značkách Hamerského vycházkového okruhu a mineme po pravici starý lom (Lenoch Ranč). Pozvolna se od řeky stočíme vpravo a vystoupáme k železniční trati. Zde se opět napojíme na červenou a žlutou značku a za Horním dvorem opustíme Hamry. Zde se dostáváme na starou hranici Čech a Moravy, budka s figurou ji připomíná, nazývá se to tu Na konci světa. Dokladem je i starý hraniční kámen napravo u lesa.

Peperek:

Na rozcestí Samotín opustíme červenou a opět jen po místním okruhu a po žluté vystoupáme na vrchol Peperku (675 m), odbočka nás dovede k Čertovu kameni. Jedná se o skalní hřeben asi 300 metrů dlouhý, přerušený dvěma velkými propadnutími, ze kterých vycházejí balvanové proudy. Podle pověsti tu žil kdysi poustevník Eremicola a mělo se tu těžit stříbro. Výhledy jsou ale jen velmi dílčí, záleží na době a olistění stromů. Jinak pokračujeme dál po značkách a na hřbetu narazíme na lesní silničku, po které zahneme vpravo.

Parní pila:

Asi 200 metrů níže, vpravo od další křižovatky, můžeme objevit udržovaný pramen Pod Peperkem. Opět klesáme se značkami až k rybníkům Rejznarka a k menší Vápenici. To je památka na těžbu vápence. Zde se značky stočí vpravo a asi po 300 metrech vlevo. My zde ale značky opustíme a jdeme rovně, obejdeme malou výšinu po levici a za další křižovatkou lesních cest po levici si můžeme prohlédnout na návrší Roudný zajímavé zbytky. V roce 1930 byly po vysokém sněhu velké polomy, takže bylo nutné k řešení kalamity postavit parní pilu a 10 kilometrů dlouhou železniční vlečku k Velkému Dářku.

Hamroň:

Pod pilou vyjdeme z lesa a mezi poli sejdeme na silničku s červenou značkou. Po ní se dáme vlevo k rybníku Dívka a pak k Jedlovskému rybníku. Zde zahneme s červenou vpravo, přejdeme přes železnici k soše Hamroně, opět betonového díla Michala Olšiaka. Pod sochou mineme kamenný kříž a jsme na hlavní silnici.

Fremdlov:

Na silnici červená odbočuje vlevo, ale my jdeme rovně s místním okruhem až k autobusové zastávce "u Kybkových" a k malé zvoničce. Pod ní přijdeme na hlavní silnici, po které se dáme vpravo a všimneme si posledního domu s bránou před mostem přes Sázavu. Jde o Březinův válcový mlýn, kdysi hamr Fremdlov. Nejstarší hamr je tu zmiňován již v roce 1407, v roce 1708 byl přestaven na mlýn a provoz ukončil v roce 1954. Rodina Březinova, která tu byla již na konci 19. století, dnes mlýn opravuje.

Cíl - Vlaková zastávka:

Přejdeme přes Sázavu a značky nás opustí vlevo. Již bez nich na první křižovatce odbočíme vpravo k betonovému koni, opět od Olšiaka. Kolem Ranče projdeme mezi hospodářskými budovami a za nimi klesneme k Sázavě. Přejdeme ji po již zmíněném historickém kamenném mostu. Za ním zahneme šikmo vlevo, abychom se dostali k budově školy. Podle ní se dáme vlevo a za chvilku jsme v cíli u vlakové zastávky.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je Peperek 675 metrů, nejnižším naopak Brdíčkův mlýn 519 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je 210 metrů, takže jde vcelku fyzicky o nenáročný výlet, jen kamenitý výstup na Peperek vyžaduje vedle opatrnosti trochu námahy.