Výlet Horní Maršov a okolí - Mravenečník, Kutná, Vápenka.

Na dnešní krkonošský výlet se vydáme z Horního Maršova. Toto místo si určitě zaslouží návštěvu. Dominantou je tu zámek, ovšem veřejnosti nepřístupný, a navíc od roku 2018 vyhořelý. Za pozornost dále stojí renesanční hřbitovní kostel Nanebevzetí Panny Marie a novogotický kostel, také N. P. Marie, pekárna, mlýn, bývalý pivovar a několik secesních staveb či meteorologický sloup. Doporučujeme před výletem se zastavit v IC v Temném dole a zapůjčit si klíče od muzea v Horních Albeřicích.

Start - Lysečinská skalní jehla:

Výlet začneme na Bertholdově náměstí, odkud se vydáme po silnici směrem na Horní Lysečiny, tedy proti toku Lysečinského potoka. Míjíme penziony, restauraci a ujdeme asi 400 metrů, Zde u cedule KRNAPu odbočíme vpravo na cestu se zákazem vjezdu motorových vozidel. Po cestě podél potoka a kolem dvou vodních ploch dojdeme na silničku do Zástudí, vpravo nad námi. Vlevo kolem hřiště dojdeme na silnici, po které se dáme vpravo spolu s modrou značkou. Ta nás dovede k rozcestníku Svatý Hubert. Zde se dozvíme z panelu o mostech, které procházíme a o skále Lysečinská skalní jehla. K té se vypravíme, je kousek nad námi.

Vápenka:

Vrátíme se kousek na křižovatku a dáme se vlevo dál silnicí do Dolních Albeřic. Ves, bez rozlišení, zda Horní či Dolní, se uvádí již v roce 1297. Památkami tu jsou některé staré chalupy a několik křížů, jeden například nad Suchým potokem. Projdeme celou vsí a dostaneme se k nad Domem Setkání na katastr Horních Albeřic. Zde nad hlavní křižovatkou s malým rybníčkem a posezením dojdeme k Vápence. Jde o osmibokou kamennou věž s přistavenou též osmibokou dřevěnou nástavbou, ve které se je expozice věnovaná zdejšímu životu v minulosti. Klíče jistě máme, tak je nesmíme ztratit a vrátit.

Mravenečník:

Ve středu H. Albeřic jsme narazili na červenou značku, Cestu bratří Čapků. Po ní pokračujeme směr Rýchory, nejdříve s bývalému vápennému lomu s dvěma jeskyněmi. Ty bohužel přístupné nejsou, takže stoupáme dál na hranice s Polskem. Tady nás po hřebeni doprovází i zelená značka přes vrch Čepel (912 m) k odpočinku na rohu hranic. Ty se zde odklánějí k východu, my pokračujeme se stoupáním k jihu. Po necelém kilometru, již jen po červené, se dostaneme na druhý nejvyšší bod trasy, pod vrchol Mravenečníku (1005 m). Ten je zde pouhých 25 výškových metrů vpravo nad námi a nabízí nám dílčí výhledy do krajiny.

Kutná:

Mírně klesneme do Rýchorského sedla, kde se sbíhá pětice cest, je zde posezení a několik chalup. Určitě idylka v létě, v zimě tu bývá zřejmě mnohdy hůř. Pak opět vystoupáme, dnes již naposledy, k nejvyššímu bodu cesty, na rozcestí Kutná - Rýchory (1002 m). Tady stojí za pozornost skutečnost, že i tak vysoko se před 2. sv. válkou budovaly bunkry. Jeden je kousek před námi na neznačené cestě k vrcholu 1013 m, další jsou pak vlevo při červené značce do Trutnova (15 km).

Cíl - Horní Maršov:

Od rozcestí po žluté značce nejdříve dojdeme k Rýchorské boudě a pak budeme jen klesat problémů do Horního Maršova. Zde nezapomeňte vrátit klíče do IC.

Trasa měří 14 kilometrů, překonáme celkově asi 450 metrů převýšení. Je to pro někoho hodně? Ale po pěkných cestách a s vědomím, že jsme v Krkonoších, nás to určitě neodradí.

Výhled z Rýcherského sedla.