Zajímavá místa v Krkonoších - Huťský rybník, Novosvětský průsmyk, Kamenický vodopád. Výlet kolem Harrachova.

Znalci mají jistě Krkonoše projité horem dolem, tak snad jim dnešní trasou nabídneme něco trochu "neochozeného", či neokoukaného, proto se vydáme na rozhraní Krkonoš a Jizerských hor. Tuto část příznivci Jizerek tak trochu neberou, protože bráno podle státních hranic, byli by tu až "za Polskem". Jenže Jizerské hory, ostatně i jako Krkonoše, jsou horami hraničními, takže hranice státu zde mají menší význam, než hranice jednotlivých horstev. A jako východisko nám poslouží samozřejmě Harrachov.

Harrachov:

Na začátek poznamenáme asi pro někoho novinku, že v ČR jsou Harrachovy tři, druhý u Šluknova a další až u Rýmařova. A je pravdou, že všechny mají jeden společný rys, že v jejich založení mají prsty členové rodu Harrachů. Krkonošský Harrachov dostal jméno po hraběti Ferdinandovi Bonaventurovi z Harrachu, který cestoval po roce 1701, kdy koupil Jilemnice, po svém panství, a byla po něm pojmenovaná "Víska", dosud vlastně bezejmenná. Pokud jde o Šluknovsko, patřilo v letech 1745 až 1876 také Harrachům, stejnojmenná ves se uvádí poprvé v roce 1787, kdy již měla 17 domků. Rýmařovský Harrachov založil v roce 1748 hrabě Ferdinand Bonaventura Antonín Harrach pro tkalce z Janovic, když se tam stěhovali i tkalci ze šluknovského panství. A nechme nyní již historie a vydejme se na výlet.

Start - Huťský rybník:

Výlet můžeme začít na několika místech, tedy bodech na počátečním úseku trasy. Vezmeme to postupně - Norma, Policie ČR - sklárna - škola - hotel Rýdl - hotel Duha - MŠ Kamínek - most přes Milnici - odstavné parkoviště před sportovní střelnicí a u dráhy pro kolečkové lyže. Tady již začneme popisovat, tak že pokračujeme po místních modrých značkách přes střelnici a po odbočení ze silničky přejdeme po mostě přes Milnici. Pozvolna vystoupáme nad poslední domky místní části Huťský kout. Zde se značky místního okruhu rozcházejí, my se dáme levou cestou a dojdeme k Huťskému rybníku. Vody v rybníku složí sklárně k máčení dřeva na výrobu sklářských forem. Rybník je napájen potůčkem přitékajícím od severu, ale hlavně náhonem z vedlejšího údolí s potokem Milnicí. A právě podle tohoto náhonu nás dál vede značka až k můstku ke státní hranici.

Novosvětský průsmyk:

Od můstku se značkami silničkou vystoupáme ke staré Celní silnici s červenou značkou. Dáme se vlevo a pozvolna stoupáme až k bývalé české budově celnice a dál po hlavní silnici až k hranici samotné. Nejvyšší bod Novosvětského průsmyku a tedy hlavní dělící bod Jizerek a Krkonoš je ale před námi v Polsku na parkovišti před železniční stanicí Szklarska Poręba Jakuszyce, což je 1,4 km s 60 metry převýšení.

Kamenický vodopád:

My od přechodu zahneme vpravo po modré turistické značce a postupně se od hraničních patníků odkloníme vpravo ke křižovatce Alfrédce. Zde zahneme vlevo a Janouškovou cestou klidovou zónou NP Krkonoše dojdeme k mostu přes Kamenici pod Jakšínem (hora s výškou 1115 m). Zde se stočíme vlevo a podle Kamenice se dostaneme po 700 metrech k vodopádu. Nejde o žádnou Niagaru, spíše nám to bude připadat strmé kaskády, ale i tak je to pěkná podívaná, zvláště je-li hodně vody.

Golden:

Pokračujeme po modré značce 2 kilometry na okraj Harrachova. Před městem ještě přejdeme přes Huťskou strouhu, která se tu odpojuje od Kamenice, pak teče přímo ke sklárně a vtéká do Milnice pod Střelnicí. Asi 200 metrů pod můstkem před strouhu značky zatáčejí po silničce vpravo, ale my se dáme neznačenou odbočkou vlevo a klesneme 100 metrů na silnici se žlutou značkou a červeným místním okruhem. Jdeme vlevo přes Kamenici a po 200 metrech v zatáčce odbočíme vpravo na lesní schody a a po nich sejdeme na silniční křižovatku. Dáme se rovně od schodů, tedy z kopce k hotelu Svornost a podle Skláře sejdeme na silnici k hotelu Golden.

Cíl – Harrachov:

Pod Goldenem opět narazíme na značky místního okruhu, po kterých zahneme vpravo. U Jiskry odbočíme ze silnice vpravo, přejdeme přes Kamenici a městem kolem dalších hotelů dojdeme k supermarketu Norma. A tak jsme se dostali do bodu nula, na start. Pokud jsme začali jinde, najdeme svůj začátek tak, že jdeme po červené značce až ke sklárně a u ní zahneme vlevo. Někde na něj narazíme.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšší bod leží 400 metrů za Alfrédkou na Janouškově cestě s 1067 metry, nejnižším je most přes Milnici na začátku trasy s 649 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 415 metrů, takže opticky jde o fyzicky náročnější výlet, ale jde se po pěkných cestách, což částečně stoupání příjemně eliminuje.