Výlet Benecko - Rozhledna Žalý

Toulat se Krkonošemi může člověk celý život a stále bude objevovat něco nového. Jsou ale místa, kam se bude vracet, a jedno z nich je bezesporu Žalý.

Za východisko si zvolíme město Vrchlabí (Odkaz). Je to nejvýš položené město na Labi, jak prozrazuje název. Nalezneme tu několik historických památek, třeba krásný renesanční zámek v parku s hrobkou, kostel a klášter, staré domy, ale také muzeum i informační centrum.

Od rozcestníku v centru města se dáme západním směrem po žluté značce. Půjdeme kolem kláštera s muzeem a kolem hřbitova, překonáme městský obchvat a začneme stoupat kolem vodojemu pod Kněžický vrch, kde se zastavíme u kapličky sv. Anny a pokocháme se širokým rozhledem. Stoupáme dál přes Kněžice a přijdeme na silnici z Vrchlabí na Mrklov. My ale zahneme doprava a silničkou a pak polní a lesní cestou dospějeme na křižovatku pod Žalým. Na vrchol to je již jen kousek.

Na vrcholu Předního Žalého, ležícího ve výšce 1019 m.n.m. stojí stará kamenná rozhledna a pod ní nová bouda (Odkaz). Vyzvedneme si v restauraci klíč a vystoupáme na věž a můžeme se dosytosti rozhlížet. Sněžka, Ještěd a spousta dalších kopců, vesnice, je to rozhledové místo extra pěkné.

Po sestupu a občerstvení v chatě, kam vrátíme klíče, se dáme stejnou cestou zpět až na silnici do Mrklova. Tady odbočíme po modré a obejdeme plochý vrchol Sovince a v místech, kde se modrá ostřeji lomí doprava, opustíme ji a jdeme polní cestou k jihu a pak po okraji lesa a údolím Sovinky, místy skalnatým, dojdeme do Valteřic. Na okraji obce odbočíme doleva ke koupališti, kde narazíme na zelenou značku. Ta nás již pohodlně dovede do Vrchlabí. Trasa je dlouhá 17 km a má převýšení asi 500 metrů, ale po pohodlných cestách, ostatně trasa je vhodná i pro cyklisty.

Ubytování doporučujeme na horské chatě Chata69 kousek pod Žalím.