Výlet nedaleko Českého Švýcarska - Velké Březno, Velichov, Magnetovec, Leština, Pustý zámek.

Dnes se z Českého Švýcarska vydáme do sousední oblasti, ale zas to nebude tak daleko, jen kousek proti toku Labe do Velkého Března. Zdejší okolí není tolik turisticky známé, ale najdeme zde v horách Labského údolí velmi zajímavá a mnohdy velmi tajemná místa.

Velké Březno:

Ves Velké Březno je zřejmě poprvé zmíněná již v roce 1167 jako "villa Nabrezine". Později zde za Vartenberků vznikla tvrz, která byla v 16. století přestavěna na zámek. Ale i ten byl v baroku za Harrachů barokně přestavěn, dnes je v něm domov pro seniory. Chotkové v letech 1842 až 1854 vystavěli Nový zámek, který je veřejnosti přístupný i s pěkným parkem. Další významnou pamětihodností je zdejší pivovar, jehož kořeny sahají do roku 1753 a je ho také možno po domluvě navštívit.

Start - Velichov:

Výlet začneme u železničního přejezdu pod školou a pod Novým zámkem. Dáme se ulicí mezi školou a autoservisem vlevo a na další křižovatce asfaltka odbočuje vlevo. Zde my pokračujeme po panelové cestě rovně společně s vysokým vedením. Cesta se pak stočí vpravo jižním směrem a projdeme starým sadem. Na okraji lesa se panelová cesta stáčí vlevo, ale my jdeme rovně již jen po cestě lesní. Dál pak procházíme lesem něco málo přes kilometr a opisujeme svah skoro stále po vrstevnici. Na konci se v údolíčku s potůčkem cesta prudce zlomí vpravo a vystoupáme do osady Velichov. Ta se uvádí v roce 1397 na panství nedalekého hradu Varta a pak patřila pod Velké Březno. V roce 1787 jsou zde zmíněny jen dva domy, dnes je zde penzion a návštěvníkům se tu nabízejí různé atrakce. Jde především o historický vláček, ale možnost také se povozit se v motorovém kočáru, zahrát si tenis atd.

Fráž:

Od dětského hřiště zahneme vlevo a vystoupáme k lesu a pak kousek v něm se stočíme prudce vlevo na lesní silničku. Tou stoupáme strání na táhlý hřeben Kočičí hlavu. Na něm se cesta stočí prudce vpravo a dostaneme se k místu bývalého báňského závodu Fráž či Vráž. Kdysi to bylo vcelku významné místo s restaurací a později lesáckou chatou, která v roce 2000 vyhořela. Mezi roky 1793 až 1936 se zde těžilo hnědé uhlí a čedič. Dnes tu stojí v sedle jen přístřešek.

Magnetovec:

Pod přístřeškem si můžeme odpočinout, případně ti více unavení zde mohou na nás počkat. My se sem totiž za chvilku vrátíme. Jsou zde značky NS, po kterých se dáme vpravo od cesty našeho příchodu. Mineme rozcestník a jdeme rovně k vrcholu Magnetovce (521 m), kam nás dovede krátká odbočka. Čedič zde tvoří jakousi čepičku a můžeme na něm vidět náznaky sloupcové odlučnosti. Pokračujeme dál po značkách až ke Skalnímu hřibu. Jde o zajímavou skálu 6 až 8 metru vysokou, opět tvořenou čedičem. Od hřibu můžeme obejít po značkách celý vrch, ale jednodušší je se vrátit známou cestou zpět k přístřešku.

Kamenná hora:

Pokračujeme po značkách NS, po pravé straně obejdeme Kočičí vrch (525 m), jdeme pak po horním okraji louky a dojdeme k dalšímu přístřešku a rozcestí Fráž (Vráž). Tady narazíme na zelenou značku, po které se dáme vpravo. Vystoupáme přes Sokolí stěnu s horolezeckými terény na Sokolí hřeben (592 m). Nejvyšším bodem tu je Kamenná hora s výškou 601 metrů nad mořem.

Leština:

Od vrcholu Kamenné hory pak klesneme po hřebeni asi 350 metrů na křižovatku. Zde se odpojíme od značek a zahneme prudce vlevo a klesáme v oblouku 250 metrů, kde odbočíme opět prudce, ale vpravo. Přes mělké údolí šikmo klesneme na výraznější hřbítek a po něm pak klesáme úvozovou cestou, se kterou se vlevo dostaneme k potůčku. Podle něho sejdeme na louky, kde se cesta mírně stočí vpravo do lesa a zde na nevýrazný hřbítek. Toho se budeme vlevo držet a na jeho konci objevíme zbytky hradu Leština. O něm se nedochovaly žádné písemné zmínky, ale podle výzkumu existoval asi 50 let na přelomu 14. a 15. století, ves Leština se však připomíná až roku 1437, tedy po zániku hradu. Najdeme zde příkopy s valy a drobné stopy po hradních stavbách včetně hlavní věže a paláce.

Pustý zámek:

Od hradu se vrátíme na louky k potůčku a zahneme zde vpravo na lesní silničku. Tou vystoupáme do lesa a pokračujeme opět skoro po vrstevnici jeden kilometr. Dostaneme se na další rozcestí, kde prudce zahneme na silnici vpravo a po prudké zatáčce vlevo klesneme k potoku. Přejdeme přes něj a stále po téže cestě obcházíme dokola Veselský vrch (497 m). Na opačné straně vrchu cesta mírně stoupá na rozcestí se zelenou značkou. Kdybychom šli po ní rovně, dostaneme se zpět na Fráž, ale my zahneme vpravo a značky nás klikatě dovedou ke zbytkům Pustého zámku. O něm se nechovaly také žádné zmínky a dnes se uvádí jako hrad Velké Březno. Období jeho vzniku je datováno nalezenou mincí z roku 1305, zánik přibližně v době, kdy měl být postaven hrad Leština, tedy kolem roku 1380. Hrad chránil zepředu mohutný val a příkop a další příkopy ho dělí na tři části, ale po stavbách tu již nenalezneme nic.

Prameny:

Od hradu můžeme pokračovat stále po zelené, ale zajímavější cesta je kolem dvou pramenů. Vrátíme se před hrad a zahneme na cestu vpravo, tedy k západu. Klesneme k potůčku či stružce a objevíme zde prameny, první se jménem U Pustého zámku a druhý níže položený s názvem Kája. Dál se dostaneme na protější svah údolíčka a za drobným hřbítkem zahneme vpravo a klesneme na zelenou značku.

Cíl - Velké Březno:

Zelená značka nás dovede na kraj lesa s bodem záchrany UL 002 a pak mezi domy Velkého Března a do cíle pod školou.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je Kamenná hora s výškou 601 metrů, nejníže jsme tradičně v místě startu a cíle se 145 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase ke 650 metrů, což z výletu dělá po stránce fyzické mírně náročnější akci, ale je většinou to po pěkných cestách a s možností odpočinku, takže není třeba se obávat vyčerpání.