Procházka melancholickou krajinou - Hrotovice, Šibeňák, Nové rybníky, Mstěnice.

Vysočina je melancholickou krajinou, určitě. Nejsou zde výrazné vrcholy, jen výraznější kaňony řek a potoků, lesíky, vesničky a městečka ze zámky a kostelíky. Je to krajina plná pohody, i když majestátní atomová elektrárna udělala zejména výhledům do tajemných dálek čáru přes rozpočet. Ale takový je život, už se to nezmění, jen se my musíme přizpůsobit. A tak se do té melancholické krajiny vydejme, a to z Hrotovic.

Hrotovice:

Do Hrotovic se dostaneme po několika silnicích, zejména z Třebíče do Moravského Krumlova, ze Znojma do Náměště nad Oslavou či z Moravských Budějovic do Ivančic, autobusem například i z Brna. Hrotovice mají jméno po zakladateli Dětřichu Theodoricovi Hrutovi údajně již v 11. století. Poprvé se ale ves uvádí v roce 1228 a později byla sídlem vícero šlechtických rodů a z tvrze se stal zámek. Dnes je v něm několik obchodů, městský úřad, další památkou je kostel svatého Vavřince, v jádře již z 13. století, uvádí se rok 1263. V sousedství zámku je památník malíře Františka Bohumíra Zvěřiny. Roku 1881 získala obec statut městyse a roku 1994 byla povýšena na město.

Start - Šibeňák:

Výlet začneme na náměstí, odkud se vydáme po zelené směrem na Slavětice a Dukovany. Značka však kousek za školou odbočuje vpravo, ale my jdeme rovně a zahneme vpravo na další křižovatce, tedy do ulice Domky. Jdeme po ní na konec a pak i Lesnou na konec. To už jsme v lese, kde se dáme vlevo po jeho okraji. Asi po 200 metrech, když se přiblížíme k novým domkům, staneme u pomníčku lesního adjunkta Fr. Plíšky, kterého zde v roce zastřelil pytlák. Nedaleko pod pomníčkem objevíme studánku Šibeňák. Jméno má podle toho, že se v těchto místech vykonávaly kdysi tresty.

Smírčí kříž:

Od studánky sestoupíme ze svahu na okraj lesa, projdeme kolem hřišť a hospody na hlavní silnici. Ujdeme asi 300 metrů, kdy přejdeme po mostě přes potok Rouchovanku, a zahneme vpravo na lesní cestu. Tou budeme lesem mírně stoupat asi 300 metrů a dostaneme se na složitější křižovatku. Zahneme prudce doleva a asi po 80 metrech po pravici budeme mít smírčí kříž. Na něm je vyobrazen templářský (maltézský) kříž, takže se v něm hledá spojení s templáři, kteří kdysi sídlili v Jamolicích a na Templštejnu.

Nové rybníky:

Vrátíme se na rozcestí a dáme se vlevo, tedy dál od silnice. Dostaneme se na křižovatku se zelenou značkou, po které odbočíme vpravo. Po zelené dojdeme skoro k potoku, kde objevíme staré duby, turistický odpočinek a NS K Novým rybníkům. Po té se dáme vlevo a skutečně tu jsou dva rybníky, Horní nový a Dolní nový, ze kterého je nyní koupaliště. Za domem se dáme vlevo do stráně a vyjdeme na rozcestí.

Hrad Mstěnice:

Na rozcestí zahneme vpravo a asi po 500 metrech zahneme vlevo a sejdeme do údolí Rouchovanky. Plochu údolí tvoří louka a v místech jejího konce, kdy cesta prochází lesem, po naší pravici máme kopeček. Ten obejdeme, a pokud se nechceme škrábat rovnou do stráně, svahem na hřeben stoupá pozvolně cesta, na hřebeni se pak dáme vlevo na hrad. Zbyly z něho mohutné příkop a val a na uvnitř i trochu zdiva. O hradu nejsou žádné zprávy, jen se předpokládá, že vznikl v 13. století a po vybudování tvrze ve vsi byl opuštěn.

Ves Mstěnice:

Sestoupíme zpět pod hrad a dáme se dál cestou podle lesa. Asi po 300 metrech zahneme vlevo a přes pole a potok se dostaneme na místo vykopávek zaniklé středověké vsi Mstěnice. Osídlení zde bylo již v 8. století a ves byla zničena za uherského tažení v roce 1468. Vykopávky odhalily základy asi 17 usedlostí, vodní mlýn a zdiva tvrze s panským dvorem. Tvrz měla čtvercový půdorys členěný na menší a větší věž opevněná byla vodním příkopem. Další tvrz stávala v lese na vrcholu svahu jižně od vsi, dochovaly se z ní půlkruhový val a příkop.

U kapličky:

Do areálu vsi míří zelená značka, a tou se vydáme na další cestu. Na mírném návrší na křižovatce jdeme stále rovně a pak podle potoka dojdeme ke Stinskému rybníku. Za ním zelená odbočuje vpravo a my pokračujeme po značkách NS Hrotovicko údolím Račického potoka. Pak se objevíme u dvou rybníků Velký a Malý Chobot. Nad nimi rostou chráněné duby. Za nimi značky pokračují klikatě údolím a asi po 6000 metrech zahnou vpravo a vystoupá na křižovatku s bodem záchrany TR 018. Tady můžeme zahnout vlevo, nebo pokračovat rovně ještě kousek a dostaneme se na křižovatku se zelenou značkou. Po ní se dáme vlevo a rovnou cestou se dostaneme k přístřešku u kapličky.

Cíl - Hrotovice:

Po odpočinku máme dvě možnosti, jak pokračovat. Jednodušší cesta je jít dál rovnou cestou kolem hřbitova do Hrotovic, nebo se dát šikmo vpravo nejdřív podle okraje lesa a pak do údolí potoka Milačka. Zde narazíme také na zelenou, která nás také dovede do Hrotovic.

Trasa měří 14 kilometrů, nevyšším bodem je hrotovický hřbitov na konci cesty s 429 metry, nejnižším místem pak Mstěnice s 346 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 160 metrů, takže po stránce fyzické jde vlastně o odpočinkový výlet.