Cesta světem rulových skal - Skalní výlet na Vysočině.

Dnešní výlet bude "skalní", tedy po skalách, ale protože jsme na Vysočině, nebudou to pískovce, ale rula. Trasa výletu bude vhodná pro ty, kteří určitý čas pobývají na rekreaci u Milovského rybníka, ale protože jde o zajímavou trasu, doporučujeme ji i dalším zájemcům, aby sem přijeli právě třeba na jeden den. Trasa výletu za to určitě stojí.

Milovy:

Na zdejším toku Svratky jsou Milovy dvoje, starší České Milovy vznikly v roce 1648, ale naše "jen" Milovy vznikly v roce 1731. Tehdy si u rybníka trojice poddaným postavila první domky budoucí osady. Jako sousední České Milovy, kde byla železářská i sklářská huť, také zde se rozvíjel průmysl, byla tu vysoká pec na výrobu železa. Dnes jsou obě osady využívány vesměs jen rekreačně, v Milovech to je hlavně turistický hotel z roku 1935, později zotavovna ROH, a v roce 1987 nový velký hotel Devět skal. A těch Devět skal bude i dnešním cílem, ovšem nejen to. Do Milov se dostaneme po vlastní ose, ale i autobusovými linkami ze Svratky a Nového Města na Moravě. Nesmíme ale zapomenout na 8. 2. 1992, kdy se zde uzavřela tzv. Milovská dohoda mezi českými a slovenskými představiteli, která měla ukončit spory k rozdělení pravomocí obou republik, ovšem nestalo se tak pro odpor Slovenka a byli jsme rozděleni na dva státy.

Start - Dráteník:

Výlet začneme u turistického rozcestníku a dáme se po zelené k rybníku. Na jeho břehu se značka stočí vpravo, ale my se dáme vlevo, kdy přejdeme po hrázi. Za ní v místech, kde máme po levici Černý potok, zahneme na můstek přes něj a projdeme lesem. Na jeho okraji se dáme vlevo přes louku a mezi chatkami k rekreačnímu zařízení. U něho na silnici se dáme vpravo, projdeme dalším lesem a dostaneme se na červenou značku. Ta nás po jednom kilometru dovede k Dráteníkovi či Dráteničkám. Jde o 200 metrů dlouhé mohutné skalisko, rozčleněné na několik částí. Nejvyšší vrchol, zvaný Sokol, je vysoký 35 metrů. Skály slouží i jako pěkná vyhlídka a horolezecké terény.

Malínská skála:

Červená značka nás po dalším 1,5 kilometru dovede na Malínskou skálu. Zdejší skály jsou vysoké až 20 metrů, vyhlídka je z nejvyššího místa a další po malé odbočce na mohutném skalisku Výspa.

Lisovská skála:

Po necelých třech kilometrech dojdeme po červené značce na Lisovskou skálu. Zde jde o 17 metrů vysokou samostatnou skálu na menším návrší s kamenným mořem kolem sebe. Vrchol však není přístupný, jen horolezecky.

Devět skal:

Červená značka nás vede dalších 900 metrů na rozcestí Devět skal, odkud pokračujeme na vrchol po žluté a modré. Devět skal je vlastně řada skal v délce více jak jednoho kilometru, od Strmé věže po Schovanku, ale hlavní souskalí obsahuje onu devítku z názvu. V nejvyšším bodě je z vyhlídky vidět za dobrého počasí Ještěd, Ralsko, Krkonoše a další pohoří i Polabská nížina. Devět skal je druhý nejvyšší vrchol Českomoravské vysočiny po Javořici (70 km jihozápadně), ale je jen o 20 cm nižší!

Bílá skála:

Modrá značka, po které pokračujeme, nás dovede k Bílé skála. Ta je vlastně poslední z vyšších skal oné výše zmíněné řady rulových skalisek od Devíti skal. Je však jedna z nejmohutnější a nejvyšších se svými 28 metry. Skálu můžeme však obdivovat jen zdola, není turisticky přístupná, i když nejsnazší cesta je pouze dvojková.

Slavěna:

Pokračujeme dál po modré k bodu záchrany ZR 015 na křižovatce lesních silnic. Jdeme po značce dalších 400 metrů a staneme na dalším rozcestí lesních silnic, kde zahneme kolmo vpravo na cestu bez značení. Asi po 300 metrech se dostaneme k prameni Slavěna, o kterou se někdo stará, je totiž označena a jsou zde i hrnky k napití.

Cíl - Milovy:

Jdeme dál stále rovně lesní silničkou, přejdeme několik rozcestí, ale bez problémů dojdeme do cíle v Milovech.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je samozřejmě vrchol Devět skal 836 metrů, nejnižším místem je start a cíl s 593 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 345 metrů, ale protože jde o velmi dobré cesty, jde fyzicky celkem o nenáročný výlet.

Dolní nový rybník u Hrotovic.