Výlet kolem česko-polských hranic - Srub Jaroslav, Olešnice v Orlických horách, Skutina, pivovar Agent, Taszów.

Naše republika má několik obcí a měst, která jsou z větší části obklopena cizinou. V Orlických horách to je především Olešnice. Cesta do ní je trochu komplikovanější, z Nového Města n. M. a Dobrušky, z Rokytnice v O. h., z Náchoda přes Kladsko a přes Kudowu-Zdrój a od východu (Opava, Ostrava) přes město Kladsko.

Olešnice v Orlických horách:

Vznik osady se někdy datuje do 11. století, ovšem první zprávy máme až z poloviny 14. století. Památky tu ale najdeme daleko mladší, takže vedle soch svatých po celé obci tu lze vidět starou radnici a lovecký zámeček z roku 1709 (restaurace s ubytováním), kostel sv. Maří Magdalény ze 17. stol. s krytým schodištěm, pranýř u školy a zejména Utzův mechanický betlém, který je k vidění v budově obecního úřadu.

Start - Polom:

Výlet začneme na náměstí u turistického rozcestníku a vydáme se podle zelené okružní NS směr Polom. Promotáme se mezi domy, mineme školu a loukami vystupujeme k prvním bunkrům. Zde jde o starší typy z roku 1936. Jeden je přímo u cesty, druhý nad ním na zalesněné výšině Stenka (756 m). U osady Zadní Polom se stočíme vpravo a dojdeme k cihlové kapličce Panny Marie z roku 1910 v Polomu. Po silnici se dáme vlevo, mineme autobusovou zastávku a před značkou serpentin odbočíme na polní cestu vpravo.

Jaroslav:

Od silnice asi po 100 metrech zahneme na rovnou polní cestu vlevo a dojdeme k pěchotnímu srubu Jaroslav z roku 1938. Jde o samostatný, oboustranný, dvoukřídlý a dvoupodlažní pěchotní srub, o který se od roku 2000 stará Klub přátel opevnění na Náchodsku. Dnes je zde expozice kuriozit a dokumentů vztahujících se k období před Mnichovem. Otevřeno je v sezoně o víkendech.

Skutina:

Vrátíme se na polní cestu od hlavní silnice a dáme se vlevo, kde se dostaneme k lesíku a zahneme podle něho prudce vpravo. Uprostřed lesa po naší levici na palouku stojí další dva bunkry z roku 1937. Jinak jdeme okrajem lesa na silnici z Polomu do Sněžné. Tu ale přejdeme a pozvolna vystoupáme na výšinu před námi. Od křížku se dáme vpravo a dojdeme k dvojici dělostřelecké tvrzi Skutina a k pěchotnímu srubu U Stodol. Otevřeno je tu obdobně jako v Jaroslavovi. Přejdeme vedlejší parkoviště a pokračujeme rovně již po zelené značce, vlevo v lesíku si pak můžeme prohlédnout pěchotní srub Pod lesem. Pokud nás zajímají tato opevnění více, další objekty máme zde pod sebou na okraji lesa, ale i nad sebou na svazích výšiny Skutina (743 m).

Agent:

Zelená značka se dál promotává kolem dalších pevnostních objektů, až dojde na okraj lesa s dřevěnou stodolou. Zde začneme klesat k hlavní silnici z Dobrušky, ale uprostřed svahu u křížku mezi stromy odbočíme vpravo. Strání kolem chaloupky se dostaneme na onu zmíněnou silnici. Tady doporučujeme pokračovat po silnici 400 metrů, kde si můžeme odpočinout v pivovaru Agent. Zájemce o sochařství zde jistě zaujme dvojice soch, zejména pěkná Pieta.

Zelinkův mlýn:

Od pivovaru se vrátíme po silnici, ale jdeme kousek dál až za potok až k bývalému objektu Zelinkova mlýna. Ten se uvádí již v roce 1654 a často měnil majitele, v roce 1899 vyhořel a byl přestavěn na tkalcovnu. Ta ukončila provoz v roce 1950, dnes je areál mlýna se sousedními objekty rekreačním střediskem Policie ČR.

Taszów:

Od mlýnu pokračujeme po žluté značce cestou za rekreačním areálem po okraji lesa až na jeho druhý konec. Zde se stočíme vpravo a staneme na státní hranici. Jdeme dál po žluté po hranici a pak i jen Polskem jeden kilometr a dostáváme se do osady Taszów. Ta se připomíná v roce 1477 a postupně se značně rozrostla, byl tu vodní mlýn, škola, hostinec a přes 20 tkalcovských dílen, více jak 150 obyvatel. Po roce 1945, kdy ves připadla Polsku, se začala vylidňovat a dnes má asi 15 obyvatel a několik možností ubytování. Jedinou památkou tu je kaple sv. Jadwiga Królowej z roku 1891.

Cíl - Olešnice:

Vedle kaple přijdeme na modrou značku, po které se dáme vpravo a po silničce dojdeme na křižovatku se zelenou značkou. Uhneme zde vpravo a s oběma barvami se dostaneme na státní hranici. Pak už opět jen po modré klesneme na hlavní silnici a po ní kousek a jsme v Olešnici.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je vrchol Stenka 756 metrů, nejnižším Zelinkův mlýn 557 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je 330 metrů, takže po stránce fyzické jde o mírně náročný, pro optimisty raději jen mírně méně odpočinkový výlet.

Další výlet v okolík Olešnice v Orlických horách ZDE.