Výlet do nejstarších polských lázní - Lądek-Zdrój, Černé Skalisko, Stołowe Skały, Lutynia, Zálesí.

Velmi oblíbené výlety jsou v okrajových částech ČR do zahraniční. Jdeme pěšky, proto se nedostaneme daleko, ale přesto lze těsně "za čárou" vidět mnohé zajímavosti. Dnes to bude odlišné ale i v tom, že se na místo startu nedostaneme veřejnou dopravou, ale jen autem, případně autobusem. Jde o ves Zálesí, která patří pod obec Javorník, kam se dostaneme odbočkou ze silnice 457 z Javorníka do Travného.

Zálesí:

Ves Zálesí vznikla během kolonizace v 16. století. Ač by člověk řekl, že zde byl život takřka nemožný, ves se zdárně rozvíjela, v roce 1751 tu byl vystaven kostel sv. Barbory, později i fara. V 19. století zde pracovaly dvě vápenky, protože se tu těžil vápenec, ale i čedič, neúspěšně železná ruda a do roku 1968 dokonce i uran. Dnes slouží ves především rekreaci.

Start - Lutynia:

Výlet začneme pod bývalým kostelem, zbořeným v roce 1989, ale dnes tu najdeme mini muzeum o historii obce. Dáme se po silnici nahoru asi 250 metrů a odbočíme vpravo k otočce. Dál pokračujeme loukami až ke kapličce, které je dnes nejmenší českou galerií moderního umění. Prochází tudy modrá značka, ale my jdeme rovně do zalesněné stráně ke státní hranici. Zde se setkáme z polskou zelenou, se kterou klesneme kousek rovně a pak zahneme vpravo k silnici (do Javorníku vpravo). Vlevo je tu od nás čedičový lom. Ale my jdeme opět rovně podle remízky do údolí do vesničky Lutynia. Ta existovala již ve 14. století a také i zde se těžilo, ale šlo o olověné a stříbrné rudy. Z památek uvedeme kostel sv. J. Nepomuckého (1784), Švédské valy nad zmíněným čedičovým lomem, studnu z roku 1906 a penzion Geo Vita s alejí stromů vysazenou různými vědci, včetně dvou laureátů Nobelovy ceny, herci a sportovci. Více se dozvíme na panelech ekomuzea.

Černé skalisko:

Po prohlídce vsi se dáme po silničce podle toku potoka na rozcestí k osadě Ułęże. Ta byla v minulosti vyhlášená svým hostincem, ten je ale již zavřený. Ale před vsí po pravici ve stráni objevíme významnou skálu Černé skalisko (Czarne Urwisko) s vyhlídkou v horní části.

Lądek-Zdrój:

Vrátíme se od skály k silničce od Lutynie a za chvilku jsme na okraji města Lądek-Zdrój. To je známé již od 13. století, kdy zde již mělo být koupací zařízení (lázně) zničené Mongoly v roce 1241. K obnově lázní došlo na konci 15. století, roku 1678 byla postavena lázeňská budova, která se po mnohých přestavbách dochovala dodnes (lázně Wojciech). Lądek-Zdrój jsou tak nejstaršími lázněmi v Polsku. Zajímavých míst najdeme v městě více, třeba zříceninu gotického kostela, barokní kostel a další církevní stavby, renesanční a barokní domky, radnice a další. Prohlídka města zabere více času, tak s tím počítejme.

Stołowe Skały:

Na další cestu se vydáme po červené a modré značce, třeba právě od zříceného kostela. Proti toku Białe Lądecky projdeme pod mostem, přejdeme na druhý břeh a pod kaplí sv. Jiří (kaplica św. Jerzego) staneme na okraji města. Dál pak po značkách vystoupáme lesem ke skupině rulových skal na západním svahu Królówky. Jde o řadu osmi kamenných věží, které jsou nejen pěkným výhledovým místem, ale i vynikajícími horolezeckými terény. Na další skály pak narazíme na opačné straně výšiny. Od nich klesneme na křižovatku Kobyliczne Siodło. Pokud máme stále dost sil, doporučujeme výstup asi na 700 metrů vzdálenou zříceninu hradu Karpiak (782 m). Jde o jeden z nejstarších hradů v oblasti a vlastnil ho i císař Karel IV.

Cíl - Zálesí:

My odbočíme na křižovatce vlevo po zelené ke kapli P. Marie (kościół pw. Matki Bożej od Zagubionych). Od kaple trochu klesneme, ale pak začneme opět nabírat výšku a dorazíme na státní hranice. Tady se klesneme podél hraničních patníků vpravo asi 200 metrů do sedla, kde odbočíme vlevo a sestoupíme do horní části Zálesí. Tady narazíme na modrou značku, se kterou se dáme kousek silničkou podle potoka Hřebenovka. Modrá pak odbočí vlevo, ale my pokračujeme bez značení v klesání až do místa cíle, resp. startu.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším místem jsou Stolové hory 756 metrů, nejnižším Lądek-Zdrój s 421 metry nad mořem. Celkové stoupání na trase je asi 600 metrů, po stránce fyzické jde tedy o vcelku náročnější výlet, ale věřte, že veškerá krása výletu vám bude nad námahu po cestě samotné.