Klidný výlet v Beskydech - Hůrka, Čertův Mlýn, Padařov, Tank.

Dnes se vydáme na výlet poměrně daleko od Beskyd, a taky nepůjde o žádné velké kopečky, zkrátka půjde o odpočinkový výlet. To myslíme ale jen po fyzické stránce, zajímavostí zde bude dost a dost. A tak se vydáme do obce Háj ve Slezsku.

Háj ve Slezsku:

Původní ves Háj vznikla na rozparcelovaných pozemcích chabičovského dvora v roce 1784 a prvními osadníky byli utečenci z Pruska. V letech 1859 až 1931 tu byl v provozu cukrovar, od roku 1855 zde staví i vlak z Opavy do Českého Těšína. Památkou tu je pseudogotická kaple P. Marie z roku 1877, dnes galerie. A připomeneme, že se tu narodil v roce 1829 otec Petra Bezruče Antonín Vašek a roku 1891 spisovatel Vladislav Vančura.

Start - Ostrá Hůrka:

Výlet začneme na zdejší již zmíněné vlakové zastávce a dáme se po zelené do centra obce. Taky za pozornost stojí zajímavá kašna a IC. Od něho se dáme doprava a před také již zmíněnou kaplí uhneme vpravo do ulice V Olšinách. Ta vede podle potoka Hrabyňka a dostaneme se s ní do ulice Na Hájku se zelenou značkou. Ta nás vyvede z obce do lesa, ale na jeho okraji přejdeme na značky NS Hájeckými chodníčky. Jdeme asi 200 metrů rovně, a pak zahneme vlevo a u turistického přístřešku odbočíme vpravo a jsme na Ostré Hůrce. Ač se to nezdá, jde o jedno z nejpamátnějších míst v kraji, od roku 1869 do 1990 se zde konalo osm velkých táborů lidu za slezské obrození. Je odsud i hezký výhled do kraje.

Čertův mlýn:

Pokračujeme po značkách NS a zelené odbočce k vrcholu na křižovatku na okraji lesa a dál jen po zelené na Dubskou. Od tohoto rozcestníku nás vede žlutá do údolí potoka Křemlice a k budově Čertova mlýna, nebo jinak U Čertové báby. Nečekejme ale žádnou historii, i když tu mlýn stával již v 17. století. Mlýn se stal výletním místem na počátku 20. století, kdy z romantických pohnutek získal i dnešní jméno. V roce 1931 byl starý mlýn zbořen a postaven byl hotel. V roce 1951 se celé údolí stalo vojenským prostorem a Vítkovické železárny tu testovaly materiály, zejména pancíře. Zbytky této činnosti tu najdeme dodnes. Dnešní moderní stavba slouží jako penzion a restaurace.

Padařov:

Pokračujeme po žluté značce pěkným údolím, mineme dvojici rybníčků a přes návrší Kochlanec se dostaneme na silnici z Háje do Hrabyně. Asi po 200 metrech pak přijdeme k malému rybníčku, kde žlutá odbočuje se značkami NS vlevo. Po pouhých 50 metrech se oboje značky rozcházejí a NS, po které jdeme dál, stoupá vlevo do zalesněné stráně. Značky nás dovedou na křižovatku, kde se opět setkáme se zelenou značkou. Společně jdou rovně, ale my zahneme pouze po zelené vlevo. Po 50 metrech přejdeme lesní křižovatku a za ní po pravici 70 metrů v lese stojí dělostřelecký srub "V lese", jako součást předmnichovského opevnění. Panel před ní vše vysvětlí. Jdeme dál po zelené a přijdeme přímo k dalšími objektu z této doby, dělostřelecké tvrzi Smolkov. Po levici zde máme vrcholový bod Padařov 339 metrů.

Tank:

Zde zelenou značku opustíme a dáme se na vrcholu po neznačené pěšině vpravo a pozvolně lesem klesneme na jeho okraj u vysílače. Zahneme po okraji lesa vpravo a v lese, kam následně vstoupíme, po levici stojí další pozorovací srub Nad Hájem. Buď od srubu, nebo po cestě, která končí na okraji lesa, zahneme pod vysokým vedením vlevo a na cestě mezi poli se stočíme opět vlevo. Dostaneme se pod vodojem a od něho strání klesneme do prudkého zákrutu silnice z Hrabyně do Smolkova. Po silnici klesneme k loučce za lesem a po levici zde stojí bunkr s číslem I/40/A-140. Nad ním pak stojí památník hrdinům Ostravské operace v podobě tanku.

Smolkov:

Od tanku klesneme kolem hřbitova dál do Smolkova, dnes součástí Háje. Ves se uvádí v roce 1377, býval zde dvůr a mlýn, ale stávala zde i strážní tvrz hrabyňského panství. Ta byla v roce 1739 zbořena a na jejím místě byl postaven dvoupatrový barokní zámek. Ten byl poškozen v roce 1945 a následně proto snížen o patro. V zámku, ke kterému klesneme ulicí Poddubí, je dnes domov pro seniory a je proto veřejnosti nepřístupný.

Jezero:

Ulicí Poddubí vyjdeme ze vsi, přejdeme přes železnici a hned vpravo v lesíku stojí další, ale poničený bunkr z roku 1937. Jdeme dál rovně přímo na pěší most přes řeku Opavu. Za mostem stojí turistický přístřešek. Pak se dostaneme na vyježděnou cestu, po které se dáme vlevo. A dál je to jednouché - opisujeme břehy Jezera, vodní plochy vzniklé zatopením jámy po těžbě štěrku. Uprostřed nejužší části je vidět malý ostrůvek, na kterém stojí bunkr, řečený řopík. Na dalším mělkém výběžku si prohlédnou cihlovou pseudogotickou kapli a za ní si lze v lesíku odpočinout v sedě u ohniště. A máte sebou buřty? Dál pokračujeme po betonech prostorem mezi Jezerem a Mlýnskou strouhou. Vlevo pak je malá technická zajímavost - křížení této strouhy s potokem Štěpánka. Podle něho se pak dostaneme na oddělovací pruh od sousedního rybníka Nezmar. Pak se ale stále držíme břehů Jezera, stočíme se podle nich vpravo a dostaneme se na silnici z Háje do Dolního Benešova.

Cíl - Háj ve Slezsku:

Po silnici se dáme vpravo a pak míjíme starý meandr řeky Opavy. Tu pak přejdeme, a když zahneme za ním vlevo kolem dvou chatek, můžeme se dostat na okraji lesa kousek vpravo k pěchotnímu srub U cukrovaru. Jinak pokračujeme po silnici k Háji, přejdeme přes železnici a zahneme vlevo. Na místní zastávku je to již jen kousek.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je Padařov s 339 metry, nejnižším pak cesta mezi Jezerem a Nezmarem s 223 metry nad mořem. Celkové převýšení je 250 metrů, takže výlet patří po stránce fyzické k těm méně náročným.