Cesta po nejkrásnějších místech v okolí Malé Skály - Nejhezčí výlet v Českém ráji. Zbiroh, Kalich, Sokol, Chléviště.

Malá Skála je jednou z perel Českého ráje, je zde vybudované zázemí pro vodáky, turisty, cyklisty a i pro jen návštěvníky. My se se samotnou Malou Skálou budeme zabývat jen okrajově, protože se vydáme do nejbližšího okolí a shlédneme tak většinu zdejších krás.

Malá Skála:

To, jak je skutečně Malá Skála stará, těžko zjistíme, ale vedla tudy podél Jizery kupecká stezka. Podle ní a zejména u křižovatek, vznikaly osady. Zdejší nejstarší známé je zde Vranové, připomínané v roce 1382. V roce 1422 se uvádí Henyk ze Skály, předpokládá se proto, že on je zakladatelem hradu. Ten se uvádí i jako Vranov již v roce 1425 coby sídlo právě Henyka z Valdštejna alias z Vranova. Tento název se však ustálil jako jméno hradu i vsi (1543) a název Skály pak přešel na zámek (1538). Roku se poprvé zmiňují Skály nad Jizerou a roku 1790 Malá Skála. Dějiny nejsou zkrátka nikdy jednoduché.

Start - Suché skály:

Výlet začneme u turistického rozcestníku u maloskalské kaple na levém břehu Jizery nedaleko parčíku s pomníky hrdinů 2. sv. války plk. Ladislava Bobka a plk. Čestmíra Šikoly. Vydáme se po modré značce k Suchým skalám. Přejdeme přes koleje, mineme sokolovnu a stoupáme do horních částí obce ke studánce Na Libentinách. Zde si můžeme natočit pitnou vodu na cestu. Po pravé ruce již máme Suché skály, které jsou vlastně pokračováním skalnatého hřbetu hradu Vranova, Pantheonu, Frýdštejnu a na druhou stranu končí pod Kozákovem. Dostat se v těchto místech přímo ke skalám je obtížné, počkejme raději, pokud o to máme zájem, až se dostaneme nad ně na okraj lesa nad rozcestím Prosíčka.

Sokol:

Na nejvyšším místě modré značky tato odbočí přímo po hřbetu vlevo, ale my se dále mírně vpravo a klesneme na okraj lesa, kde se potkáme ze zelenou značkou. S tou sejdeme na rozcestí Besedíce, odkud pokračujeme po červené přímo do Besedic. Z roku 1454 je zajímavá zmínka o tom, že zde mají od starodávna hajní svůj soud. Roku 1538 se již uvádí ves Besedice. Projdeme ji po červené až k letnímu amfiteátru, kde odbočíme na žlutou (Okruh Dr. E. Beneše) a vystoupáme na vrch Sokol (5632 m). Zde jsou dvě skalní vyhlídky, odpočinková místa a informační tabule.

Chléviště:

Po žluté klesneme na rozcestí Pánovo pole, odkud nás opět žlutá značka dovede do skalního labyrintu Chléviště. Zde nalezneme různě vysoké skalní věže, několik upravených vyhlídek do údolí Jizery a protilehlý Vranovský hřeben a Ještěd. Ve sluji Václava Sadovského můžeme třeba hledat poklad, který zde ukryl, protože byl rytmistrem švédské armády.

Kalich:

Se žlutou dojdeme na rozcestí Kalich - Na Rovně, odkud pokračujeme po červené směr Besedice, ale na křižovatce s modrou zahneme právě po této modré zahneme vpravo. Klesneem a stočíme se ke skaliskám Malý a Hrubý Kostel. Dál mineme památník odboje a obětem 2. světové války a jsme v menším skalním bludišti Kalich. Nachází se tu bývalá modlitebna, kde po Bílé hoře čeští bratři a sloužili bohoslužby, je zde oltář a vytesaný kalich s ltp. 1634. Z věží Kalicha máme částečné výhledy na Klokočské skály a Trosky.

Zbiroh:

Modrou dál sejdeme k nudvojovické vodárně a k Tůňce. Zde se napojíme na zelenou značku, se kterou se dostaneme na hrad Zbiroh. Jde o poměrně rozsáhlý hrad i s dochovaným podzemím. Kdy byl založen, nevíme, ale první zmínka je z roku 1390, kdy byl dobyt královským vojskem. Další dobývání se událo roku 1442 a roku 1458 se uvádí již jako pustý. Pokud při návštěvě hradu spatříte nějaký obláček, pozor, může to být duše zdejšího loupeživého Černého rytíře.

Vechtrovna:

Po prohlídce hradu pokračujeme po zelené přes osadu Zbirohy a klesneme do osady Rakousy. Tady v místech, kde zelená odbočuje ze silnice na pěšinu vlevo, my u pěkného domku čp. 35 s kaštanem zahneme na úzkou komunikaci vpravo. Pěšinou sejdeme na silnici a dáme se vpravo. Jdeme ale jen kousek, u prvního domku čp. 52 zahneme prudce vlevo, cesta se zlomí vpravo, klesne k železnici a za ní na silnici. Tady vlevo mám hospůdku Vechtrovnu, kde se lze občerstvit.

Borek:

Cestou pro pěší se dáme k Jizeře, přejdeme po moderním pěkném můstku a jsme v osadě Křížky. Ta se uvádí poprvé v roce 1540, ale roku 1790 zde byla jen tři stavení. Dnes patří pod Malou Skálu. Také zde je restaurace. Pokud si chceme cestu zkrátit, můžeme se odtud po značkách naučné stezky vrátit do Malé Skály, cesta by byla jen 12 kilometrů. Jinak my se dáme po silnici vlevo, ale jdeme jen necelých 500 metrů a odbočíme vpravo na pěšinu. Tou se lesem strání šikmo dostaneme do osady Borek. Ta se uvádí také v roce 1540 na stejné listině jako Křížky. Zajímavostí tu jsou Šírkův pramen a kaplička sv. Josefa.

Drábovna:

Na silnici v Borku se setkáváme s červenou značkou, po které se dáme vpravo. Dostaneme se s ní do skalního města Drábovna, nejdříve na Jizerskou vyhlídku s Troskami a Kozákovem. Kousek za ní u rozcestníku zahneme k Drábovně. Jde o zbytky středověkého skalní hrádku, který měl střežit obchodní cestu podél Jizery. Jméno má podle zdejšího loupežníka Drába. Hrádek stál na čtyřek skalních blocích, které jsou dnes přístupné po můstcích.

Cíl - Malá Skála:

Po prohlídce hradu se vrátíme na červenou značku, pak přejdeme na modrou a s ní se dostaneme do cíle v Malé Skále.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je Sokol s 562 metry, nejnižším most přes Jizeru u Křížků s 256 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je skoro 600 metrů, což z výletu po stránce fyzické dělá náročnější akci, ale s překrásnou náplní.