Okolí Divoké Orlice se stopami dávné i novější historie - Výlet v okolí Klášterce nad Orlicí.

Naše republika, protože neleží na břehu moře či oceánu, a navíc je z velké části obklopená horami, má do většiny směrů horské hraniční přechody. Některé fungují dodnes, některé zcela zanikly. My se vypravíme do Orlických hor, kde je jedním z nich Zemská brána na řece Orlici. Jako východisko jsme vybrali Klášterec nad Orlicí.

Klášterec nad Orlicí:

Zjistit dobu, kdy se začal využívat průchod do Kladska horami podle Divoké Orlice, je asi nemožné. Uvažuje se o 10. století, ale kdo ví? Nejstarší záznamy tu máme o vsi Orlík (Orlitz) na konci 13. století, kdy patřila křesťanskému řádu Ciriaků. Pozdější jméno Klášterec, které se uvádí od poloviny 16. století, již jen napovídá, že zde stál menší klášter, probošství. Ten opravdu zanikl v husitských válkách, ale není doloženo, že ničiteli byli husité nebo Slezané. Ze středověku nám tu zůstal jen gotický kostel se záhadnými kresbami a jistě i sousední klen, odhadovaný stářím na 500 let.

Start - Ledříčkova skála:

Do Klášterce se dá přijet samozřejmě autem, ale také linkovými autobusy z Letohradu, Žumberku, Českých Petrovic či z Králíků. Výlet začneme u kostela a dáme se podle Divoké Orlice. Nejdřív cesta vede jen stráněmi, ale po 700 metrech se k vodě dostaneme. Projdeme krátce lesem a jsme v horní části Klášterce, kde například za mostem po levici stával mlýn, dnes pila. Pokračujeme dál po modré po úzké silničce lesem a jsme v další části Klášterce u přítoku Černého potoka do Orlice, kde najdeme možnost občerstvení. Pokračujeme dál lesem a ve stráních se začínají objevovat již i skály. Také dojdeme k jedné z nich s názvem Ledříčkova. To je podle zdejšího zbojníka, vlastním jménem Josef Leder, který v 1. polovině 19. století bohatým (kupci a sedláci) bral a chudým dával. Ve zdejší jeskyňce se skrýval po 20 let. Jméno po něm má divadelní soubor v Klášterci a sportovní klub v Bartošovicích. Jeskyně je ve 20 metrové skále vysoko, což se také Ledříčkovi stalo osudným a nedočkal se soudu lidského, ale jen Božího.

Pašerácká lávka:

Pokračujeme údolím po modré dál a zakrátko se dostáváme do pásma předmnichovského opevnění. Řada vlevo míří po 9 kilometrech k jedné z nejznámějších pevností, k Haničce, a řada vpravo za Orlicí po 3,5 kilometru k areálu Adam. Více se dozvíme na informačních panelech. Dalším zajímavým místem je na Orlici Pašerácká lávka. Ta sloužila pro dřevaře i pašeráky. Ti se živili přenášením utrejchu, což bylo krmení pro koně, cukerínu, od nás třeba sirek. Nedaleko stával od počátku 19. století lovecký zámeček Lusthaus, který měl zapálit jeden z henleinovců roku 1936, aby se nestal opěrným bodem při ochraně čs. hranic.

Zemská brána:

Přejdeme po lávce a jsme na značkách NS Zemská brána. Přímo k ní je to jen kousek. Jde o soutok Divoké Orlice a Červeného potoka, obklopeného skalami (horolezecké terény). Dominantou tu je kamenný most, který v letech 1900 až 1903 postavili Italové. Jde o oblouk v šířce 11 metrů. V roce 2004 byl rekonstruován tak, že ho rozebrali a každý kámen vrátili na stejné místo.

České Petrovice:

Další úsek cesty bude trochu nudný, půjdeme sice s červenou značkou, ale po silnici. Nejdříve projdeme osadou Čihák, která byla založena Františkem Adamem z Bubna roku 1679 pro těžbu pískovce. Pro zajímavost - potok za vsí zde tvoří hranici s Polskem. Dál procházíme poli a loukami, na kterých stojí další bunkry předmnichovského opevnění. Pak dojdeme do obce České Petrovice, která vznikla zřejmě v 16. století. Dominantou je kostel sv. Petra a Pavla, ale ve vsi i v okolím jsou další předválečná opevnění. Pokud máme síly a zájem, můžeme od kruhové křižovatky mezi vleky vystoupat nejprve k rozhledně Amálka a nad ní do již zmíněného pevnostního areálu Adam.

Jezdecká stáj Čertova skalka:

Naše cesta pokračuje ale po zelené značce východním směrem, tedy údolím podle Orličky. Dojdeme do obloukové zatáčky, ze které jdeme asi 30 metrů, kde zelená pokračuje po asfaltce mírně vlevo, my se musíme dál jen vyježděnou cestou mírně vpravo. Projdeme malým lesíkem a staneme na silnici z Č. Petrovic do Klášterce. Pokračujeme tedy po této silnici a obtáčíme pozvolna svahy Bučiny (vpravo 677 m), mineme odbočku do Jedliny a vstoupíme do lesa. Tady se silnice prudce zatáčí vpravo, ale my z ní obtočíme na lesní cestu vlevo. Po ní se dostaneme na louky a dál k Jezdecké stáji Čertova skalka.

Cíl - Klášterec nad Orlicí:

Na cestě pod hospodářskými budovami zahneme vlevo a jen asi po 20 metrech odbočíme po asfaltce vpravo a klesneme do středu Klášterce. Zde po přejití přes Divokou Orlici jsme v cíli u kostela.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším místem je návrší před Českými Petrovicemi 662 metrů, nejnižším bodem je start a cíl s 471 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 260 metrů, což výlet zařazuje po stránce fyzické mezi ty snadnější.

Pašerácká lávka.
Kostel Klášterec nad Orlicí.