Krajinou Keltů, středověkých sídel, starých rybníků i ptačí rezervace. Jestřebí, Provodín, Dlouhý hřeben.

Dnes si uděláme výlet do oblasti pod Lužickými horami a navštívíme jednu z nejvýznamnějších ptačích rezervací na našem území, Novozámecký rybník. Jako východisko si zvolíme Provodín, resp. vlakovou zastávka Jestřebí, která leží na katastru Provodína.

Provodín:

Obec Provodín je známá od 14. století, kdy tu podle tradice měla stávat tvrz, odkud hlídky provázely kupce na cestě do České Lípy. Žádné zbytky tvrze se ale nedochovaly, zato je tu pěkný lesní hřbitov s kaplí sv. Prokopa a na Dlouhém vrchu mohutné zbytky vojenského opevnění z 18. století. Od začátku 20. století se zde začal těžit kvalitní písek. Provodín, tedy na jeho území stojící nádraží Jestřebí, leží na trati Nymburk - Rumburk, v Jestřebí se se protínají silnice od Mladé Boleslavi, České Lípy a z Mělníku.

Start - Jestřebí:

Výlet začneme nedaleko nádraží u turistického rozcestníku, kde se stýkají modrá a zelená barva. Po nich se dostaneme na hlavní silnici, kde zahneme vlevo. Po pravici mineme objekt bývalého jestřebského mlýna, přejdeme přes Robečský potok a dostaneme se mezi jestřebské domy. Na první křižovatce uhneme vpravo a dostaneme se na jestřebské náměstí s řadou velkých statků po jeho obvodu. V levé části náměstí mineme kapličku a za ni s červenou značkou vystoupáme kolem hřbitova ke skále se zbytky hradu Jestřebí. Ten se uvádí již na konci 13. století, ale je si nutno uvědomit, že z hradní skály dodnes zbyla asi jen třetina, postupným řícením z ní zbylo tak málo, že dnes nevíme, jak mohl hrad vypadat. Z dolního patra skály je pěkný výhled na Jestřebskou kotlinu, Spící pannu, vrchy kolem Míchova jezera a podobně.

Dlouhý hřeben:

Hradní vrch opustíme po odbočce a od rozcestníku se dáme vlevo po červeně značené E10 či Máchově cestě. Dostaneme se k hlavní silnici, kde po levici stojí stará dřevěná rychta, dnes restaurace. Přejdeme na druhou stranu silnice a od autobusové zastávky jdeme kousek po staré silnici na okraj lesa. Na místě domků po pravici bylo objeveno keltské pohřebiště. Pokračujeme po červené kolem sochy sv. J. Nepomuckého a ze silnice za ní odbočíme vpravo. Vystoupáme na skalnatý Dlouhý hřeben a dojdeme se podívat po odbočce na skalní vyhlídku.

Mnichovská průrva:

Postupně svahem z hřebenu se značkou klesneme do Dlouhého dolu, a pak nás značka po okraji lesa dovede na silnici do Borku (vlevo). Tady značku opustíme a jdeme vpravo k hlavní silnici. Po ní zahneme vlevo směr Zahrádky a dostaneme se k nově opravenému mostu přes Bobří potok. Ze silnice těsně před potokem odbočíme vpravo na skálu, kde zjistíme, že jsme ve staré výpusti Mnichovského rybníka. Jméno je odvozené od vsi, která se uváděla od 14. do 16. století a která měla farní kostel i tvrz, jen nevíme přesně, kde stávala. Rybník byl zrušen někdy v polovině 18. století. Výpusť, dnes tady známá jako průrva, je ojedinělé a smělé technické dílo.

Stará pošta:

Od průrvy pokračujeme po silnici do Zahrádek. Zajímavou historii má budova restaurace Stará pošta. Tato část patřila k Jestřebí a nazývala se Hirnsen. Od 17. století do roku 1878 pařila k nejvýznamnějším poštovním stanicím v okolí, až po tomto roce její úlohu převzala pošta v České Lípě. V budově samé, která prošla složitým stavebním vývojem, se dají dodnes objevit zbytky snad nestarší renesanční stavby.

Novozámecká průrva:

Pod silnicí u Staré pošty přecházíme přes Novozámeckou průrvu, která na svém začátku je propustí Novozámeckého rybníka. Jde o jedno z největších středověkých vodních děl v republice. Ve skále byla vytesaná průrva o délce asi 170 metrů, šířce 7 metrů a hloubce 14 metrů. Na jejím začátku si můžeme prohlédnout dvoupatrovou lávku hradidla. Uvádí se, že jde o středověkou stavbu, ale pravda to není, protože na konci 19. století byla hladina Novozámeckého rybníka snížena o 5 metrů, takže by dnešní stavidlo bylo hluboko pod hladinou vody.

Novozámecký rybník:

Novozámecký rybník má plocha asi 360 ha a nalézá se zde největší plocha porostlá rákosem v ČR. O jeho založení se vedou dohady, má se i za to, že vznikl někdy v době založení dnešního Máchova jezera, tedy kolem roku 1360. Pro nás je důležité, že rybník i rákosiny jsou stálá nebo přechodná útočiště mnoha vzácných ptačích druhů. Rezervací byl rybník vyhlášen již v roce 1931, v nové době byl zařazen také mezi významná ptačí území v několika projektech (ICBP, Ramsar, Natura 2000). Přejdeme rybník po hrázi se silnicí a za skalou za rybníkem odbočíme vpravo na Karasy. Zde se potkáme se žlutou značkou, která nás dovede k ornitologické pozorovatelně.

Karasy:

Na břehu rybníka se rozkládá ves Karasy. Najdeme zde malé domky, ale i veliké statky. Pěkná, i když zanedbaná, je malá kaplička. Ves snad založil Jaroš Karas, na počátku 15. století hejtman v České Lípě. Stávala zde i tvrz, kdy jejím nástupcem je statek zvaný Mariánov (na terase po levé straně cesty). Po roce 1976 se zde začalo pěstovat i víno, ale vinice již zašly.

Cíl - Provodín:

Za vsí se přiblížíme k železniční trati a k prvním samotám Provodína, kde se potkáme s modrou značkou. Po té se dáme vpravo a kolem již opuštěných míst těžby, ale taky vedle současné těžby písku dojdeme do Provodína k vlakovému nádraží Jestřebí.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším místem po cestě Dlouhý hřeben s 319 metry a nejnižším bodem je ornitologická pozorovatelna s 253 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 115 metrů, takže po stránce fyzické jde o nenáročný výlet.

Rybářská bašta.
Mnichovská průrva.
Novozámecký rybník.
Jestřebí z Dlouhého hřebene.