Borecké skály, Rovensko, Blatec, Roudný. Rodinný výlet v Českém ráji.

Když se řekne Český ráj, asi si většina lidí vybaví siluetu Trosek či některé skalní město, případně Jičín. Ovšem Český ráj jsou i jiné zajímavosti, a nejen geologické či historické, takže je dnešní plán cesty jasný - historie, geologie i novinky, A začneme na vlakové zastávce Borek pod Troskami.

Borek:

Vsí se jménem Borek je v republice více jak dvacet, je totiž obvykle spojeno s nějakým borovým lesem. A tady je borů v okolí hodně, jak se sami přesvědčíme. Náš Borek nebyl v minulosti vsí, šlo vlastně o dva statky u obce Hnanice, a většího významu se mu dostalo vybudováním císařské silnice a po výstavbě železnice Hradec Králové -Turnov a hlavně zdejší stanice. Vedle stojí budova s Motomuzeem s expozicí motorek. Ještě doplníme, že zde staví autobusy z Turnova, Jičína, Hradce Králové a m. j. i z Liberce.

Start - Borecké skály:

Po hlavní silnici (35, E442) se dáme směrem na Jičín s modrou značkou. Ta zakrátko odbočí vlevo a po kraji lesa dojdeme k infomačnímu panelu Přírodní památka Borecké skály. Značka pak zahne vlevo a my vystoupáme na horní hranu skal. Mnoho z nich jsou horolezeckými věžemi a najdeme zde i několik vyhlídek, z nichž nejvýznamnější je pojmenovaná po básníkovi Svatopluku Čechovi s výhledem na Trosky. Na konci skal je po pravici několik chatek a u nich odbočíme prudce vlevo na neznačenou cestu a pak levou odbočkou zvolna klesneme až ke kraji lesa. Zde zahneme vpravo a dostaneme se na horní severní stranu Boreckých skal. Tuto hranu pěšina opisuje a opět můžeme hledat další výhledy a skalní útvary. Nejznámější tu je Kniha. Cesta se stáčí vpravo a opět se dostaneme ke zmíněným chatkám a na modrou značku.

Rovensko pod Troskami:

Modrá značka nás dovede na okraj Rovenska a k potoku Veselka. Na náměstí prof. Drahoňovského můžeme navštívit místní muzeum, ale je zde i několik pamětních desek. Z plánu města je očividné, že bylo založeno určitě na dvakrát. Nejstarší část je na Týně u kostela, který navštívíme za chvíli, a kolonizačním způsobem byla pak založena část kolem obdélného náměstí. Kdy to vše bylo, nevíme, první zmínka o Rovensku je až z roku 1371. Dá se ale předpokládat, že část na Týně byla osídlena v období raného středověku a část s náměstím vznikla někdy ve 13. století. My se z náměstí vydáme dál po modré, klesneme opět k Veselce a kolem školy vystoupáme ke gotickému kostelu sv. Václava. Největší zájem tady ale návštěvníci upírají k dřevěné zvonici, ve které jsou obrácené zvony, tedy jsou uloženy srdci vzhůru. Když se ale zvoní, musí se spustit dolu, jinak by samozřejmě nezněly.

Blatec:

Od kostela se vydáme po silnici směrem na Štěpánovice, ale za hřbitovem odbočíme vpravo do stráně na Veselským potokem. Po jednom kilometru bočním údolíčkem vystoupáme vlevo do Blatce. V roce 1375 se uvádí Ulrich zvaný Bohuslavec z Blatec. O jeho sídle se více nemluví, ale snad stálo na místě prvních domků po naší pravici. V seznamu památek je uvedena zde socha sv. Jana Nepomuckého u domu čp. 6. Sochu můžeme vidět, protože budeme pokračovat po silnici vpravo směr Roudný.

Roudný:

Vsi Roudný jsou v okolí dvě, jedna je vcelku nedaleko u Frýdštejnu, ta naše se uvádí poprvé v roce 1398. Ze zajímavostí můžeme uvést některé dřevěné domky, sochu Panny Marie, ale i významný strom - lípu na hlavní silnici za vsí. My ale na první možné odbočce prudce zahneme vlevo a údolím podle Radvánovického potoka jdeme směrem k Radvánovicům.

Radvánovice:

V údolí před malým rybníčkem zahneme vlevo a budeme se držet potůčku a pak břehu Roudenského rybníka. Za ním dojdeme do Zadních Radvánovic. Tato ves patří k mladším, uvádí se až v 16. století. Hlavní část vsi leží ale směrem k hlavní silnici, my tady projdeme za rybník a vystoupáme do protější stráně ke zvoničce a křížku. Za nimi se totiž rozkládá Dětský areál Šťastná země. Popisovat ho zde podrobně je nad rámec možností, takže uvedeme, že tu je plno zábavných atrakcí k zábavě i sportovnímu vyžití, třeba dřevěný hrad, vzduchové trampolíny, trpasličí vesnička, pískové rýžoviště, geopark s interaktivními prvky, jízda na koních, lanové centrum a další. Pokud máte děti, těžko je budete odsud dostávat.

Štěpánovice:

Když se nabažíme atrakcí, vrátíme se ke křížku a v klesání k rybníku zahneme na cestu vpravo. Za druhým domkem odbočíme vlevo a přejdeme přes potok. Podle něho pak budeme zvolna stoupat do Štěpánovic. Ty se připomínají již ve 14. století, na začátku vpravo je rozsáhlý zemědělský areál. U zastávky autobusu zahneme na úzkou asfaltku vpravo a u požární nádrže se držíme silnice v oblouku vpravo. Na další křižovatce jdeme rovně do zakázaného vjezdu a pak staneme u oplocení obory Rovensko.

Cíl - Borek:

Obejdeme zalesněný skalnatý vršek po naší levici a opět podle obory klesneme k chatkám a malému rybníčku, součástí Borecké kaskády. Další vodní plochy z ní mineme, když budeme klesat pěkným skalnatým údolíčkem na hlavní silnici a do Borku.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším místem je osada Blatec 380 metrů a nejnižším start a cíl se 276 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 270 metrů, ale stoupání je rozloženo do více menších výstupů, takže po stránce fyzické jde o méně náročný výlet.

Rovensko - kostel a zvonice.