Výhled Velký Polom - Výlet v okolí Horní Lomné. Klidná turistika v Beskydech.

Dnes se vydáme na trochu adrenalinový výlet, protože po většinu trasy se budeme pohybovat v horách bez turistických značek. Na druhou stranu je ale nutno podotknout, že z většiny míst je snadná cesta do bezpečí, jen snad s tím, že hlavní bod výletu nenavštívíme. Jako východisko jsme vybrali turistický rozcestník u koupaliště v Horní Lomné. Výhodou je, že sem můžeme dojet i autobusem z Jablunkova.

Horní Lomná:

Poprvé se Lomná uvádí v roce 1596, k odtržení Horní a Dolní došlo v roce 1900. Nejdříve zde byly pastevecké salaše jablunkovských měšťanů, první obecní správa se ustavila v roce 1730. Rozvoj obce nastal na konci 19. století, kdy zde byla zřízena škola (1870, nová 1888) a postaven kostel (1896). Pod kostelem je umístěná socha Matky Boží z Lourdes a studánka se „zázračným“, nikdy nezamrzajícím pramenem. Poblíž ještě stojí od roku 1833 „zázračný“ kříž a na návrší můžeme obdivovat ojedinělou křížovou cestu.

Start - Muřinkový vrch:

Vyjdeme po hlavní silnici bez značek směrem proti toku říčky Lomné, za mostem přes ní zahneme na místní komunikaci mezi plůtky vlevo. Asi po 50 metrech se cesta rozdvojuje, my se dáme tou vpravo a začneme stoupat po hřebeni k lesíku. Nad skupinou domků se cesta stočí vlevo a opět stoupne do lesa a na hřeben k vysílači. Vrch Polanu (851 m) před námi obejdeme po východním (levém) úbočím, kde podejdeme lyžařské vleky. Od sedla za Polanou od několika domků opět vystoupáme po hřbetě až na okraj lesa s křižovatkou. Dáme se zce vlevo po okraji lesa a kolem dalších domků. V lese, částečně vykáceném, dojdeme na lesní silničku, po které se dáme vlevo a po vrstevnici opíšeme údolí po naší levé straně. Přejdeme tady horní tok potoka Přelač. Pokračujeeme dál stráněmi a trochu i klesneme, ale na dalším hřbetu protneme cestu se žlutou turistickou značkou. Po ní se dáme vpravo a po daném hřbetu vystoupáme na hraniční hřbet v sedle pod Muřinkovým vrchem (vpravo). K zajímavostem patří, že zde stojíme na evropském rozvodí mezi Odrou a Dunajem. Zdejší velmi pěkná kaplička byla postavena roku 1910 a součástí objektu je i přístřešek se studánkou.

Velký Polom:

Po hřebenu se vydáme vlevo po červené značce na vrchol Velkého Polomu s výškou 1067 metrů nad mořem. Jde o nejvyšší vrchol tzv. Zadních hor, součástí Moravskoslezských Beskyd, a jde také o naši nejvýchodnější tisícovku. Vrchol není zcela zalesněný, takže je z něho hezký a daleký výhled.

Úplaz:

Pokračujeme dál po hřbetu s modrou a červenou značkou. Červená se od modré odpojí vlevo směrem ke Kamenné chatě a ujdeme jen asi 250 metrů a ještě na holém hřebenu odbočíme na pěšinu vlevo. Severní strání Velkého Polomu dojdeme na výraznější SZ mířící hřbet. Na něm se cesta stočí vpravo a klesne na lesní silnici pod námi. Po ní jsme šli při stoupání k Muřinkovému vrchu, než jsme přešli na žlutou značku. My se po ní dáme vlevo a po 300 metrech staneme v sedle na hřbetu mířícím k severu. Popojdeme po silnici malý kousek vlevo a hned vpravo zahneme na cestu vedoucí po okraji přírodní rezervace Uplaz. Přejdeme přes vršek a klesneme za ním do dalšího sedla. Zde odbočíme vlevo a po 140 metrech se dostaneme do údolí, ve kterém se stočíme po svahu vpravo dolu. Nyní jsme se dostali do bočního údolí potoka Úplaz, ke kterému se dostaneme asi po 900 metrech.

Cíl - Horní Lomné:

Podle potoka Úplaz vede lesní silnička, která vede 2,5 kilometrů pěkným údolím a končí na silnici ve středu Horní Lomné, v části Salajka. Zde zahneme vlevo a můžeme to vzít i kolem kostela, jak jsme o něm psali na počátku. Jinak do cíle nás může nasměrovat žlutá značka.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je samozřejmě Velký Polom, nejnižším naopak Salajka s 561 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 560 metrů a s orientační náročností je nutno po stránce fyzické zařadit výlet k těm náročnějším.