Krajinou dávných horalů - Malá Kykula, Glovčín. Pěkná turistika v Beskydech.

Dnes se vydáme po stopách dávných horalů (goralů), cestu si zčásti zjednodušíme tím, že využijeme značek naučné stezky. Pro ty, kteří nevědí nic o tomto lidu, tak goralé žijí nejen na Moravě, ale i na sousedním území Slovenska a Polska, mají svoji řeč, kulturu i folklór. Více asi na tomto místě netřeba sdělovat, více se dozvíme na zmíněné naučné stezce Krajinou dávných horalů. Ta začíná na parkovišti v nejhornější části Dolní Lomné u silnice do Horní Lomné. Dostaneme se sem z Jablunkova, na zdejší autobusovou zastávku Matyščina louka také jezdí autobus opět z Jablunkova, resp. od vlaku v Návsí. Když již sem přijedete, nezapomeňte navštívit nedaleko Zemědělský dvorek s ukázkou nástrojů na výrobu mléčných výrobků a jsou zde k vidění i různá hospodářská zvířata.

Start - Malá Kykula:

Jak bylo řečeno, začneme na parkovišti, kde je nejen možnost občerstvení, ale i informační centrum. Značky NS nás vedou přes říčku Lomnou, projdeme kolem několika domků a chalup a stoupáme lesem podle potoka Glovčín. Asi po jednom kilometru se dostaneme do místa, kde sousední Polanský potok se k nám přiblíží na vzdálenost 50 metrů, a tady odbočíme právě vpravo kolem jednou z informačních panelů. Dál nejdeme již podle vody, ale začneme svahem stoupat na jižní hřeben Malé Kykuly. Na něm u rozcestníku Polana najdeme bod záchrany FM 048, další informace a také se k nám připojí modrá značka. S modrou od hotelu s chatami vystoupáme k dalšímu informačnímu panelu, ale asi po 200 metrech se od nás zase tato značka odpojí vlevo. To my dál stoupáme po hřebeni, ze kterého uhneme po 130 metrech vpravo. Lze jít i rovně nahoru, ale je to strmá cesta, po značce je to sice delší, ale mírnější. V každém případě se dostaneme na vrchol Malé Kykuly (789 m), kde najdeme úžasné výhledy zejména severním směrem.

Horský hotel Kozubová:

Po odpočinku a času na rozhled se vydáme do sedla, kde končí NS. My ale budeme pokračovat po zelené Cyrilometodějské stezce. V 9. století se tady asi chodit nedalo, byl to prales a království divé zvěře, ale my pěknou cestou pozvolna opět stoupámě na severní hřbet Kozubové (981 m). Přejdeme přes louku s lyžařským vlekem a v jejím závěru staneme před horským hotelem Kozubová. Tato chata byla otevřena v roce 1929, ale vyhořela v roce 1973. Pak až roku 1989 byla postavena moderní nová. Zde se tedy můžeme občerstvit a odpočinout.

Kaple a rozhledna:

Kousek za chatou (hotelem) dojdeme ke kamenné kapli Svaté Anny s rozhlednou, která byla postavena v roce 1937 postavena z iniciativy faráře Ploszeka z Hnojníka a z darů lidí z okolí podle projektu architekta Dawida z Českého Těšína. Rozhledna prošla časem různými úpravami, například v roce 1985 byla místo eternitové střešní krytiny nově pokryta měděným plechem, který byl dřív na střeše kostela v Jablunkově. Je ale potěšitelné, což se ale neděje v jiných oblastech, že pro lepší výhled v roce 2017 byly vykáceny okolí stromy. Takže z mnohých jiných rozhleden není vidět nic, nebo jen málo. Pokud není otevřeno, je možno požádat o klíče na baru v horském hotelu Kozubová.

Glovčín:

Zelená značka nám skončila u chaty a dál pokračuje žlutá a cyklostezka 6082. S nimi jdeme kolem kaple s rozhlednou a po zahnutí vlevo budeme stoupat hřebenem na vrchol Kozubové. Díky vykácení je z ní také široký výhled. Pak již naše cesta bude vlastně jen klesat. Dostaneme se do nevýrazného sedla a za ním na křižovatku s neznačenou silničkou prudce vlevo. Kdybychom ji přešli, dojdeme po několika metrech ke značce bodu záchrany FM 042, takže se musíme vrátit. Silničkou tedy uhneme a pozvolna v klesání lesem jdeme asi 4 kilometry. Pokud se v okolí nekácí, je to cesta pohodlná. Z lesa vyjdeme u osady Glovčín, Původně to byla jen salaš, ale dnes nese toto jméno i potok, kolem kterého jsme šli na začátku.

Cíl - parkoviště:

Projdeme kolem stavení k potoku, za kterým zahneme vlevo a za chvilku jsme opět na značkách NS a vpravo s nimi do cíle je to jen kousek.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je Kozubová, nejnižším start a cíl s 487 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 500 metrů, takže po stránce fyzické jde o středně náročný výlet, ale není třeba se obávat, je to po pěkných cestách.