Cesta na novou rozhlednu labyrinty skal - Výlet, Schwarzes Loch, Carolafelsen, Johnsdorf, Nonnenfelsen.

Lužické hory slavily letos (2020) významnou událost - otevření rozhledny na nejvyšším vrcholu, na Luži. My Češi jsme v tom nevinně, stavba je na saské straně, na českém severu není pro rozhledny nadšení a stavějí se jen s velkými obtížemi a velmi málo. To ale není téma dnešního výletu, my se půjdeme projít krásnou krajinou Lužických hor, a to nejen na české, ale i na saské straně. Výlet začneme v Dolní Světlé.

Dolní Světlá:

Osada Dolní Světlá dnes patří pod obecní úřad Mařenice, připomíná se v roce 1352, již tehdy rozdělená na Horní a Dolní Světlou, na panství hradu Milštejn. Předpokladem je, že šlo o sklářskou osadu, dnes protáhlou kolem horního toku říčky Svitávky. Z památek tu najdeme především dřevěné chalupy a kapličku v horní části, kolem které půjdeme.

Start - státní hranice:

Výlet začneme na hlavní křižovatce, kde odbočuje silnice do Horní Světlé. Kousek pod křižovatkou staví autobus linky ze Cvikova do Krompachu. Stojí zde Stará hospoda a je zde i turistický rozcestník. Od něho se vydáme s červenou E3 směr Luž, ale v horní části obce, právě u zmíněné kaple, odbočíme, nyní již po zelené, vpravo. Ale ani s touto barvou nejdeme dlouho, jen 250 metrů. Tady odbočíme na neznačenou cestu opět vpravo, mineme odbočku k domu po pravici, zahneme trochu vlevo. Dále přejdeme dvakrát potůček a obejdeme mírné návrší po pravici a pak i po levici. Cesta jde rovně, ale před dalším můstkem zahneme vlevo a strání pod skalami po naší levici vyjdeme na státní hranici.

Schwarzes Loch:

Po státní hranici vede tradičně pěšina, kterou se dáme vlevo a jsme na křižovatce se saskými značkami. Dáme se po červené vpravo a po 700 metrech vcelku pohodné cesty dojdeme na rozcestí. Jdeme ale dál rovně podle skal oblasti Mühlsteinbrüche asi 100 metrů a dostaneme se k odbočce k jednomu z nejznámějších skalních útvarů této oblasti, k Velkým a Malým Varhanám (Orgel). Jde o ukázku vcelku ojedinělé sloupcovité odlučnosti pískovce. Kousek dál ještě dojdeme na vyhlídku. Vrátíme se zpět na značku a i po skalních schodech dojdeme k dalšímu turistickému rozcestníku. Tady odbočíme vlevo a projdeme skalami do skalního kráteru Černá díra (Schwarzes Loch), což je bývalý lom na mlýnské kameny. Určitě to někomu může připomínat "malou Ameriku" u Mořiny.

Carolafelsen:

Nebudeme tady vše kolem popisovat, byl by to velmi dlouhý článek, tak budeme pokračovat po značkách a vyjdeme ven opět skalami. Cesta se obloukem vpravo zatočí, až staneme na rozcestí u turistického posezení. Tady můžeme vyjít na vyhlídku nad Černou dírou, což je vlastně stará cesta do lomu, když ještě nebyl tak hluboký. Opodál je i pamětní deska Dr. Heinkeho. Pokračujeme dál po značkách a zprava se k nám připojí červená a staneme na dalším rozcestí s dvojitým

přístřeškem. Tady odbočíme vlevo a serpentinovitě dojdeme ke skále Carolafelsen, na kterou vystoupáme. Vpravo od nás je další lomová jáma Bruch am Weißen Felsen. Našli bychom tu i další skály, skalní útvary, vyhlídky, přístřešky, jde o skutečně o úžasnou turistikou oblast.

Johnsdorf:

Pokračujeme po zelené značce a přes odbočky se dostaneme do dalšího lomu Bärloch v podobě úzké hluboké soutěsky. Další cesta nás vede kolem dalších skalních útvarů, z nichž je asi nejvýznamnější skála Tři stoly (Drei Tische). Pak již klesneme ke starému hřišti a k modré zprava. Tady se dáme vlevo a za dalším rozcestím, kde se od nás odpojí zelená, s modrou dojdeme na konec johnsdorfské ulice Bärgasse. Dáme se po ní vlevo a přes les se dostaneme na konec další ulice Im Wiesental. Tu přejdeme a asi po 40 metrech zahneme na neznačenou lesní cestu vpravo. Tou bychom měli dojít k Jonsdorfer Hütte, chatě horolezců, dokonce s mohutnou cvičnou horolezeckou věží. Od chaty se ulicí Großschönauer Straße dostaneme na křižovatku se zelenou značkou, zahneme vlevo, ale hned zase vpravo do Kammsteinweg. Na jejím konci vlevo po Großschönauer Straße dospějeme k turistickému rozcestníku.

Nonnenfelsen:

Značka od rozcestníku pokračuje vpravo na skalní hřeben Nonnenfelsen s vrcholovým bodem Barbarine. Geologicky je zajímavé, že zdejší pískovcové skály se dochovaly díky čedičové žíle. Ta se již dávno rozpadla a tak dala vzniknout středové "chodbě". Dnes jí vede jedna cest - Felsengasse (Skalní ulice). Byla tu také postavena horská restaurace Berggasthof Nonnenfelsen. Najdeme zde skalní věže s horolezeckými cestami, mnohé vyhlídky, ale i jednu upravenou ferratu Nonnensteig. Skalami lze procházet dlouho, necháme to na vás, kterou cestu si podle zájmu i výkonosti vyberete. Důležité pro další postup je dostat se na druhý konec (jižní) hřebene, pod kterým u soutoků dvou potoků najdeme turistický rozcestník. Odtud se dáme směr Dolní Světlá.

Krkavčí kameny:

Zelená značka nás dovede k hraničnímu přechodu u Krkavčích kamenů. Zdejší skupinu skal, na saské i české straně, tvoří několik menších i větších věží. Na české straně to jsou Krkavčí kameny (Sokolík) se zbytky hostince Gondola a na straně saské Falkenstein. Skály jsou opět plné horolezeckých cest. Po prhlídce se dáme po hranici severozápadním směrem, tedy k Luži. Nejdřív jdeme společně se značkami, ale pak ty zahnou vpravo a my jdeme dál již jen podle hraničních patníků.

Wache:

Po hranici nejdříve trochu klesneme k potoku, tedy k nejhornějšímu toku k říčce Svitávce, ale pak začneme stoupat k místu Wache a k hornímu konci obce Waltersdorf. Zde byl v letech 1924 až 1938 český celní úřad. Ten byl v kritickém období, 22. září 1938, napaden skupinou německých příznivců nacismu a obsazen. Naši pohraničníci (SOS) ho sice zakrátko získali zpět, ale jak víme, po Mnichovu se k radosti místních dostalo území "k říši". Dnes tu máme na památku boje pomníček. Budovy na české straně byly z důsledku ochrany hranic kolem roku 1950 odstraněny.

Luž:

Od místa Wache lze jít dál po hranici, ale je to cesta velmi strmá, proto raději půjdeme na vrchol po zelených značkách. Mineme Hubertus baude, lyžařské vleky a dostaneme se na vrchol. Tady stála první chata od roku 1823, v roce 1826 sem mimochodem vystoupal i J. K. Tyl. Vše zaniklo po roce 1945, jen tu zůstaly základy. Dne 21. srpna 2020 byla tu slavnostně otevřena nová rozhledna, a i když má jen osm metrů, je z ní pěkný kruhový výhled na saskou i českou stranu.

Myslivny:

Po červené české značce začneme scházet z vrcholu v serpentinách k e studánce a k rozcestí s odbočkou. Dostáváme se tak na hlavní lužickohorskou hřebenovou cestu, po které se dostaneme k chatě Luž. Ta byla postavena v roce 1924. Za ní kolem cesty rozložená vesnička Myslivny vznikla v 18. století a dnes slouží především k rekreaci.

Cíl - Dolní Světlá:

Po úzké silničce se zelenou značkou se dostaneme do Horní Světlé, kde na hlavní křižovatce zahneme vlevo a po silnici dojdeme do cíle v Dolní Světlé.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším vrcholem je samozřejmě Luž s 793 metry a nejnižším saský Johnsdorf s 425 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 650 metrů, takže s tím, že se pohybujeme i mezi skalami, po žebřících, vytesaných schodištích a podobně, lze výlet považovat po stránce fyzické za náročný. Na druhé straně budeme ale odměněni úžasnými výhledy a skalními sceneriemi.

Starý lom Schwarzes Loch.