Jizerské hory, jak je zná asi jen málokdo - Méně známá místa Jizerských hor.

Když se řekne "rádlo", většina lidí si představí zařízení na orání pole, ale obyvatelé Jablonecka si asi vzpomenou na vesničku mezi Jabloncem nad Nisou a Hodkovicemi nad Mohelkou. A tak se tam nyní vypravíme.

Rádlo:

První zmínka o Rádlu je z 15. století, v roce 1566 je uváděn Rádelský most i zdejší mlýn, roku 1675 papírna a pak brusírna kamenů a třeba cihelna. Z památek je ti dominantní kostel sv. Trojice z roku 1931. Ten byl postaven na místě na místě staré kaple. V současné době je jednou ze zajímavostí Rádla velká sbírka panenek a kočárků z celého světa paní Hany Malé. Pokud by měl někdo zájem si je prohlédnout, lze se domluvit předem přes obecní úřad Rádlo.

Start - Jeřmanice:

Výlet začneme na místní vlakové zastávce. Staví zde vlaky na tratí z Liberce do Staré Paky a Lomnice nad Popelkou přes Semily. Zajíždí sem i autobus z Jablonce nad Nisou. Kolem prochází modrá turistická značka z Jablonce nad Nisou do Horního Hanychova. My se po ní ale vydáme směrem na Jeřmanice. Silnicí sejdeme do údolí, podejdeme dálnici a vystoupáme do Jeřmanic. Ty se připomínají poprvé v roce 1543, z památek i zde vsi vévodí kostel sv. Anny, také i on postavený na místě starší kaple v roce 1787, navíc ještě roku 1812 přestavěný. My k němu dojdeme, ale můžeme vidět i několik lidových stavení, a pokračujeme dál po modré.

Záskalí:

Po značce se dostaneme na jižní svahy zde dominantního vrchu Javorník do osady Záskalí. I ta je poprvé zmiňovaná v roce 1543. My staneme na nejvyšším bodě silnice přes ves ve výšce 540 metrů nad mořem, to je asi 150 metrů výš, než dolní okraj vsi směrem na Hodkovice. Zde stojí kaple sv. Jana Nepomuckého, u které přejdeme z modré na červenou značku směr Hodkovice.

Raubířské skály:

Ze silnice odbočíme vlevo do svahu a pak údolíčkem sejdeme k soše sv. Antonína Paduánského a za ní ke kapličce. Pod ní dojdeme na silnici, kde červená odbočí vpravo. My se dáme trochu vlevo a hned po silničce vpravo sejdeme k řece Mohelce, přejdeme ji, podejdeme dálnici a za ní i železnici a stoupáme strání nad potokem vlevo asi 400 metrů. Tady odbočíme vlevo do stráně a vyjdeme do mělkého sedla, ale pozor. Neodbočíme hned vpravo, ale až asi po 50 metrech na další křižovatce. Jde tu o dva skoro, rovnoběžné hřebeny, my se ale musíme dostat na ten levý (jižní), na kterém je skalní hřeben Raubířské skály. Hřeben je plný skal s horolezeckými trasami, najdeme tu i jeskyni. Jejich jméno má připomínat loupežníky, snad jeden se jmenoval Rauber. Ale kdo ví, co je na tom pravdy? Jen si musíte uvědomit, že skalami se budete vracet, takže neklesněte až dolu k železnici.

Radoňovice:

Vrátíme se od skal na křižovatku, ale neodbočíme vlevo, pokračujeme dál po hřebeni, až dojdeme do osady Radoňovice. Ta vznikla asi v 16. století, uvádí se roku 1559 na panství Malá Skála. Před hlavní silnicí po levici je možno vidět zdejší kapličku s věží. Hlavní silnice tu dělá v údolí prudkou smyčku, kde přímo z ní odbočíme vlevo proti toku potoka.

Rydvaltice:

Údolí nás dovede do další malé osady Rydvaltice. Ty se uvádějí poprvé na listině z roku 1543. Přejdeme přes hřebínek a klesneme k hlavní silnici. Taky se můžeme občerstvit u pramene, ale také s modrou značkou odbočit vpravo k božím mukám U Čtrnácti svatých pomocníků. Jinak ale pokračujeme po modré vlevo.

Svatý kříž:

Od křižovatky jdeme kousek 150 metrů po silnici a pak odbočíme vlevo na polní cestu. Jdeme zde po východním úbočí Bienerthova vrchu (614 m) lukami asi 600 metrů. Na křižovatce s luční cestou zleva z vrcholu zahneme vpravo, klesneme a objedeme lesík. Za ním staneme na křižovatce se značkami, které nás vlevo dovedou ke Svatému kříži. Tady značky končí a dál pokračujeme bez nich.

Wallerova kaplička:

Od Svatého kříže pokračujeme vlevo po okraji lesa. Cestou mineme chatku a sejdeme k železniční trati. Tu podejdeme, přejdeme přes Mohelku a se serpentinou vyjdeme na hlavní silnici. Po ní se dáme vpravo, ale po pár metrech odbočíme zase vpravo podle masa zpracovatelského objektu. Za ním vlevo v lese stojí kaplička sv. Jana Křtitele, dříve zvaná Wallerova kaplička. Ta byla skoro zničená, ale v letech 2016 a 2017 byla Lesy České republiky opravena a vyzdobena křížem od uměleckého kováře Jana Nikendeye a fotografií obrazu sv. Jana Křtitele od malíře Caravaggia.

Rádlo:

Od kapličky se vrátíme zpět ke hlavní silnici, ale před ní uhneme na úzkou asfaltku vlevo. Za vysokým vedením se cesta stočí podle něho vlevo a pak vystoupáme údolím podle malého potůčku. Podejdeme železniční trať a za ní po 100 metrech se stočíme vlevo a po lesíku přes pole dojdeme k rádelskému hřbitovu. Obejdeme ho zleva a staneme na silnici u kostela, zmíněného již v počátku. U kostela si prohlédneme kříž, ale zejména sousoší Agónie v Getsemanské zahradě a Loučení Krista s Pannou Marií.

Cíl - vlaková zastávka:

U kostela se opět setkáme s modrou značkou, po které se dáme vlevo a klesneme obcí až k železnici. Ještě bychom upozornili na malou Schlenzovu kapli mezi stromy, před železnicí vlevo v poli.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem jsou svahy Bienerthova vrchu za Rydvaldicemi 562 metrů, nejnižším bodem je údolí Mohelky pod Raubířskými skalami 366 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 530 metrů, takže po stránce fyzické jde o namáhavější výlet.