Krajem vína, folkloru a rozhleden - Výlet Uherský Brod a okolí, podhůří Bílých Karpat.

Dnes vyrazíme na výlet v okolí Uherského Brodu v podhůří Bílých Karpat. Není to jen kraj vína a folklórních tradic, ale i zajímavých přírodních i historických památek. Je si třeba uvědomit, že je to úrodná krajina v nejvýchodnější části naší země, a tak lze i předpokládat, že se tady usazovali na našem území první Slované, když přicházeli někde z ruských či ukrajinských stepí. Startem i cílem nám bude okrajová část Uherského Brodu, bývalá obec Havřice.

Havřice:

Havřice jsou dnes předměstím Uherského Brodu, zajímavostí tu jsou například menší vinařské stavby, nazývané vinné búdy. V centru stojí Boží muka z roku 1910 a pak tu najdeme v horní části kapličku sv. Šebestiána z roku 1764 ve stylu typickém pro Slovácko. Ves byla známá i těžbou cihlářské hlíny, která ale skončila roku 1995. Výlet začneme u místní vlakové zastávky na trati z Brna přes Veselí nad Moravou, Vlárský průsmyk a do Trenčianské Teplé, tedy na tzv. Vlárské dráze. Musíme však počítat s tím, že zde staví jen některé osobní vlaky. Nedaleko je i autobusová zastávka linek z Uherského Brodu, Uherského Hradiště, Vlčnova, ale i z Luhačovic. O historii Havřic a okolí se můžeme více dozvědět z naučné Havřické stezky, kterou si na našem výlete z menší části projdeme.

Start - Vyhlídka:

Před zastávkou se na silnici dáme vlevo a na první křižovatce, právě se značkami Havřické stezky, zahneme opět vlevo. Přejdeme přes trať a dostaneme se k říčce Olšavě. Za ní značky uhýbají vlevo, ale my jdeme rovně mezi domky a pak přes louku ke kapličce P. Marie Sedmibolestné. Vedle stojí i kamenný kříž a je zde i odpočinkové místo. A pokračujeme dál až na křižovatku, kde se opět setkáváme ze značkami NS, po kterých se dáme vpravo. Pokračujeme kolem několika chatek až na silničku od fotovoltaické elektrárny (vlevo), po které zahneme ale vpravo a opět stoupáme k další vyhlídce s posezením a navíc s dalekohledem. Tady značky NS končí a dál pokračují jen značky cyklostezky.

Hraběcí:

Po odpočinku cestou mírně klesneme a dostaneme se pod dřevěnou rozhlednu Hraběcí. Ta byla postavena v roce 2011 společně s dalšími pěti stejnými rozhlednami v mikroregionu Východní Slovácko. Cílem bylo oživení turistického ruchu. A že se to daří, jsme i my důkazem. Věž je vysoká 13 metrů, výhled však není kruhový, protože k severu nad námi ční výšina Myšince (353 m), ale i tak je výhled třeba na Velký Lopeník, Jelenec, Troják či Uherský Brod velmi pěkný.

Pepčín:

Od rozhledny se můžeme mimo trasu vydat třeba k nedalekým Vlčnovským búdám, do Vlčnova to jsou pak odsud jen 2 kilometry. Naše trasa ale vede od rozhledny rovnou cestou do zmíněného návrší Myšince. Vrchol obejdeme a na odvrácené straně dojdeme na mýtinu, kde můžeme spatřit skromné stopy po zámku Pepčín. Ten si zde nechal vystavět hrabě Václav z Kounic v letech 1903 až 1905. Šlo o poměrně velkou kruhovou stavbu s pětipatrovou vyhlídkovou věži. Zámek byl vybaven přepychovým nábytkem, uměleckými díly, knihovnou, jezdily sem významné osobnosti, v provozu byla konírna, hájovna… Vše však vzalo zmarem v roce 1945, kdy byl zámek vyloupen, převážně místními lidmi. Opuštěná budova byla zbořena v roce 1981. Podrobnosti získáme na informační tabuli, můžeme si i odpočnout v altánku.

Hradčovice:

Od Pepčína se dáme na sever rovnou klesající cestou po nevýrazném hřbetu. Po 800 metrech odbočíme mírně vpravo a klesneme k hájovně Obora. Pokud zde neodbočíme, máme ještě další možnosti uhnout vpravo, k hájovně se dostaneme více možnostmi. Od ní pak ve směru potoka přejdeme přes silnici, mineme benzínku po levici a přejdeme Olšavu. Za ní hned odbočíme vlevo a dojdeme k železničnímu přejezdu na okraji Hradčovic. To je velmi stará obec, nad ní dokonce stávalo dnes již zaniklé raně středověké hradiště Bolegradica. Zdejší kostel Všech svatých je původně gotický, barokně přestavěný v roce 1670, a pak i v 18. století. Dnes je obec známá svým folklorem, nejen kroji, různými akcemi, ale i zdejší muzikou.

Lhotka:

Ze středu Hradčovic se dáme směrem na Uherský Brod, ale na první křižovatce (vpravo stojí přístřešek na odpady) zahneme vlevo a ve stálém stoupáni nad zemědělskými objekty dojdeme k železné rozhledně Lhotka z roku 2001. Věž je celkově vysoká 35 metrů, vyhlídkový ochoz je ve výši 18 metrů a mimo severu, kde je tako výšina, zde Kamenné (305 m), nabízí široký rozhled na Slovácko, Uherský Brod, Bílé Karpaty a Chřiby. Od rozhledny klesneme přes celou ves Lhotku, která patří pod Hradčovice. Mineme v jejím centru kapličku a sejdeme údolní cestou k autobusové zastávce Lhotka.

Drslavice:

U zastávky zahneme vlevo a namíříme si do sousedních Drslavic. I tato obec je velmi stará, bylo tu objevené slovanské pohřebiště z 5. století, tedy jedno z nejstarších v ČR. Bylo zde i rytířské sídlo, jako i ve dvou českých Drslavicích. Zde však zaniklo beze stopy. Dnes je obec známá také bohatým folklórním životem. Vsí projdeme kolem kaple Panny Marie Hostýnské a pak podle železniční trati dospějeme k zastávce, odkud jsme vyšli.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším místem je výšina Myšince 351 metrů, nejnižším pak říčka Olšava pod Hradčovicemi se 197 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 276 metrů, takže jde vcelku o fyzicky nenáročný výlet.

Pepčín.
Rozhledna Hraběcí.
Kostel Hradčovice.
Václav z Kounic s manželkou.