Místy bývalé hornické slávy a betonu zmaru - Výlet kolem Rtyně v Podkrkonoší.

Když se řekne Rtyně v Podkrkonoší, co se vybaví většině lidem v republice? Snad je to historická osobnost rychtáře Nývlta a jeho role v selském povstání v roce 1775, nebo originální dřevěná zvonice u kostela? Možná je to i již zrušená těžba uhlí? Pokud se někdo zabývá turistikou a do oblasti mezi Krkonošemi, Broumovskou vrchovinou a Orlickými horami zavítal, určitě to bylo i do Rtyně. Vydáme se tam i my a uvidíme, že v okolí najdeme mnoho přírodních krás i historických zajímavostí.

Start - Odolov:

Výlet začneme u vlakové zastávky Rtyně v Podkrkonoší, kam se dostaneme z Náchoda a Trutnova, některé vlaky sem jezdí až z Prahy či Hradce Králové a Jaroměře. Autobus zde nestaví, ale pokud použijeme ten, doporučujeme začít výlet buď ve Rtyni, nebo v Odolově, přes obě místa také půjdeme. Po silnici sem přichází žlutá značka, s ní zahneme ze silnice kolem staniční budovy a lesem vystoupáme do zmíněného Odolova. Tato rozptýlená osada je známá až od 2. poloviny 18. století, v katastru se těžilo černé uhlí, z jednoho dolu je dnes věznice. Ve vsi je zvláštní pomník vytvořený z bloků araukaritů, které se nacházely i nacházejí v okolí dodnes. Nad Odolovem se dále setkáme s betonovými bunkry z předválečného období, zejména je to dvoupatrový oboustranný dvoukřídlý pěchotní srub, který slouží jako muzeum.

Kryštofovy kameny:

Odolov opustíme po zelené značce kolem již zmíněných bunkrů. Lesem pak vystoupáme ke Kryštofovým kamenům či Kryštofově skále (586 m). Jejich původ je zcela originální, jde vlastně o zkamenělé stromy prostoupené slepenci. Pod skalami je umístěn bod záchrany TU 034

Hvězdárna Rtyně:

Sejdeme na rozcestí a pokračujeme po zelené lesem, jen opět mineme další betonová díla. Dorazíme do sedla mezi Strážnicí a Švédským vrchem k dalšími bodu záchrany TU 033, kde zelená odbočuje vlevo. My dál pokračujeme po neznačené lesní cestě a sejdeme na křižovatku s červenou značkou a araukáriovým pomníkem. Cestu s červenou ale přejdeme a malinko vpravo budeme v našem směru dál klesat na cestu pod námi. Po té jdeme vlevo skoro po vrstevnici, přejdeme údolíčko a za ním jsme na dalším rozcestí, kde máme před sebou čtyři cesty, dáme se druhou od leva. I ta vede ze všech cest skoro nejvíc po rovině, ale pak začne klesat, až vyjdeme na okraj lesa. Přímo před námi, resp. pod námi, vidíme mezi domy zvláštní budovu s kupolovitou střechou. A to je soukromá hvězdárna z roku 1980. Otevřeno zde asi nebude, to bývá obvykle až za tmy pro pozorování noční oblohy.

Devět křížů:

Silničkou od hvězdárny klesneme do horní části Rtyně k železničnímu přejezdu. Pod ním odbočíme na rozcestí vpravo do Úzké a tou dojdeme do páteřní ulice Hronovské. Tu přejdeme a přes nízký hřeben Lhotskou ulicí dojdeme do Lhoty za Červeným Kostelcem. U potoka Olešnice narazíme na zelenou a rozcestník s modrou značkou. Po té se dáme vpravo, ale za zatáčkou uhneme opět vpravo a pod vysokým vedením dojdeme k železnici. Za přechodem zahneme vlevo a podle kolejí dojdeme na křižovatku s červenou značkou. Po ní se dáme vpravo a dojdeme na hlavní silnici v místní části Devět křížů. Podle pověsti zde vyvrcholil spor majitele nedalekého hradu Vizmburku a jeho syna, který si vzal neurozenou dívku, dceru rtyňského rychtáře, při kterém zahynulo devět mužů. Ti zde byli pohřbeni, a tak na kříži z roku 1794 jsou do podstavci tyto kříže vytesané.

Červený kříž:

Od kříže se dáme po hlavní silnici vpravo k autobusové zastávce, kde se žlutou značkou odbočíme vlevo. V rohu louky odbočují vpravo dvě lesní cesty, my se dáme tou vpravo po okraji lesa. Do něho vstoupíme asi po 50 metrech a dále budeme zvolna klesat po okraji údolí až k Červenému kříži. Ten zde byl vztyčen na paměť Jana Balatky, který zde spáchal sebevraždu v bezvýchodné situaci 15. června 1942, kdy po něm šlo gestapo za jeho ilegální činnost. Obsluhoval totiž radiostanici a navazoval spojení s Londýnem pro odbojovou organizaci Jiřího Potůčka.

Vyhlídková věž Rtyně:

Od kříže klesneme na křižovatku, kde zahneme vpravo a dojdeme na hlavní silnici. Tu přejdeme a jsme u vyhlídkové věže z roku 2002. Není vysoká, jen asi 5 metrů, ale přesto tu najdeme široký rozhled do okolí Rtyně včetně panorama Krkonoš.

Rtyně:

Po asfaltce vystoupáme na křižovatku se zelenou značkou, která nás vlevo dovede do středu Rtyně. Tady si můžeme prohlédnout památky - kostel se zvonicí a areálem s hrobem rychtáře Nývlta, sochu Rebela, či městské muzeum.

Cíl - železniční zastávka:

Ze středu Rtyně pokračujeme po žluté značce, na náměstí Horníků odbočíme vpravo do Hornické a pak v klidu dojdeme na železniční zastávku.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším místem je sedlo se zelenou značkou od Kryštofových kamenů a s bodem záchrany TU 033 s výškou 606 metrů, nejnižším bodem je Hornická ulice na závěr výletu s 382 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 320 metrů, takže jde po stránce fyzické vcelku o nenáročný výlet.