Sportovní aktivity v okolí Trutnova, výlet - Trutnov a okolí.

Ač zní titulek trochu neobratně, jeho význam snadno v námětu dnešního výletu poznáme. Budeme se totiž pohybovat v místech, kde kdysi řinčely zbraně, duněla děla a na zemi zůstaly desítky mrtvých. Na druhé straně budeme procházet územím, které je dnes určeno ke sportování a k rekreaci. Život je už takový, jednou jde o smrt a jednou o zdraví. A my se proto vydáme do Trutnova.

Trutnov:

Trutnov, okresní město pod horami, je východisko do Krkonoš. My se ale vydáme na opačnou stranu. V roce 1866 se zde odehrála jedna z významných bitev pruského tažení do Čech. To sice skončilo bitvou u Hradce Králové, ale ostatní krvavé epizody této války nezůstaly zapomenuty. Ostatně některé památníky také cestou uvidíme.

Start - Nad nemocnicí:

Výlet začneme přímo na trutnovském náměstí u Krakonošovy kašny z roku 1892, ovšem časem přebudované. Když se u kašny postavíme zády k radnici, vydáme se do rohu náměstí po naší levici, tedy do podchodu U Brány s modrou turistickou značkou. Ta však na Pražské odbočuje kolem školky vpravo, my se dáme ale vlevo. Přejdeme na protější chodník a vlevo hned za plotem zahneme vpravo na dlážděnou cestu parkem. Nad dlážděnkou, která zahne vlevo, pokračujeme vlevo šikmo a pak rovně do vrchu. Na zlomu s náhorní plošinou se dáme vlevo a dojdeme k vyhlídkovému přístěnku nad nemocnicí. Je z něho pěkný výhled na město a panorama Krkonoš.

U černých borovic:

Za vyhlídkou uhneme cestou vpravo a dojdeme na lesní cestu se značkami cyklotrasy 4212. Je to tak asi 50 metrů a jsme na další křižovatce, tentokrát s pěti cestami. Půjdeme první cestou po naší levici. Ta jde lesem mírně nahoru, neodbočíme vpravo, ale stále rovně, pak mírně dolu a dostaneme se do mělkého sedla. Z údolíčka po levici sem přichází zelená značka, ale my ji jen přejdeme a zahneme vlevo na klesající neznačenou cestu. Tou spadneme do údolíčka s elektrickým vedením, a následně opět vyjdeme na hřbet před námi. Cestou míjíme sochy a na vrchu si můžeme odpočinout v přístřešek u Černých borovic.

Rokytnický potok:

Po odpočinku pokračujeme stejným směrem, malou zatáčkou vyjdeme na hřbítek a stále dál až na louku. Tu přejdeme do remízky, kde zahneme vpravo. Projdeme malým lesíkem a v sedle s protější Hůrkou (481 m) zahneme vlevo pod elektrické vedení do špice lesa. Pak jdeme po jeho okraji a mezi domky Starého Rokytníku zahneme vpravo k Rokytnickému potoku a cestě se zelenou značkou.

Starý Rokytník:

Zelená značka nás dovede k historickému jádru Starého Rokytníku. Nejdřív nás zaujme kostel sv. Šimona a Judy, původně gotický, ale pak drasticky v baroku přestavený. Naproti stojí bývalá fara a za kostelem v lesíku se nalézá zřícenina jezuitského zámečku někdy z roku 1745. Aby nebylo všem památkám konec, na konci lesíku vlevo na malé vyvýšenině stávala původní tvrz, uváděná v 16. století. Mimochodem na ní sídlila i jedna z takřka zchudlých větví jinak slavného rodu Berků z Dubé. I zde jsou nějaké trosky, ale jde již spíše o mladší statek. U rozcestníku se k nám připojuje modrá, ale my jdeme vpravo tou jedinou neznačenou cestou. Po ní se dostaneme opět na údolní silnici s potokem.

Prostřední vrch:

Zde narazíme na značky cyklotrasy 4211, se kterými zahneme vlevo po silnici a na dalším rozcestí uhneme vpravo (značka 3,5 t). Přejdeme přes potok a kolem lesíka vystoupáme na nízký hřeben. Za ním klesneme k dalšímu drobnému potůčku. Před ním však zahneme doprava proti jeho toku a mezi lesíky. Na konci údolíčka vystoupáme lesíkem na křižovatku, na které se dáme vlevo a po okraji luk vystoupáme k přístřešku u Prostředního vrchu (517 m). Po odpočinku pokračujeme dál k vrcholu, který nám ale zůstane po levici, a klesneme do sedla s upravenými trasami a přístřešek pod Houskou.

Houska:

Dostali jsme se na Fit stezku Houska, která slouží všem, kteří mají nějaká kola či kolečka. Ale jsou tu i cvičební zastávky a i chodit se tu dá dlouhou dobu. My jsme ale na výletě, a pokud tu nechceme trávit další hodiny, tak procházku areálem trochu zkrátíme. Od přístřešku se dáme na křižovatce vpravo a obloukem se dostaneme na druhou stranu hřbetu. Z hlavní trasy odbočíme vlevo a hned na křižovatce vpravo. Po značkách projdeme celým úbočím návrší a klesneme opět na hlavní trasu. Tu přejdeme a již bez značek areál opustíme. Dostaneme se tak k chatkám a domkům osady Vysoký most, patřící pod trutnovskou část Bojiště.

Památník generála Gablenze:

Přejdeme přes hlavní cestu a ulicí Stará zahneme vpravo, ale pak Svojšovou vlevo. Tou jdeme podél Dolnického potoka, mineme modrou kapličku a konečně vyjdeme na silnici s modrou značkou. Po ní dojdeme vpravo ke hřbitovu, kde přejdeme přes silnici do cesty se zákazem vjezdu motorových vozidel. Tady modrá zahne vpravo, a i když zahne pak vlevo, my již stoupáme Sluneční strání úbočím Šibeničního vrchu se značkami NS. Na zlomu náhorní plošiny se značky uhnou prudce vlevo a dojdeme k památníku generála Gablenze. Ten slouží i jako vyhlídka na město a jeho okolí. Jinak zde bývá otevřené občerstvení a lze si zde i sednout k odpočinku.

Cíl - Trutnov:

Od památníku pokračujeme po značkách až k přístřešku na Šibeníku. Podle něho klesneme neznačenou klikatou cestou na schody a těmi do Úpické ulice. Tou vede modrá značka, která nás dovede do průchodu U Brány a jsme tak v cíli na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je Prostřední vrch, kde jsme neprošli vrcholem, tak jen 512 metrů, nejnižším místem pak silnice pod kostelem ve Starém Rokytníku 408 metrů nad mořem., Celkové převýšení na trase je asi 380 metrů, takže po stránce fyzické jde o středně náročný výlet.