Cesty mnicha a poustevníka svatého Vintíře - Dobrá Voda, Křemelná, Stodůlky, Souš.

Šumava má tisíc tváří, sami si zkuste některé vyjmenovat. Většinou si připomeneme některé přírodní úkazy, krajiny, ale nejde jen o přírodu. Tu zde přetvářel po staletí člověk, a ani to nevnímáme. Ale příroda má sama takovou sílu, že vše lidské si za čas změní podle svého. A to je případ zaniklých vsí. A na některé se dnes vypravíme. Startem nám bude parkoviště u Dobré Vody (směrem na Hartmanice a po 600 metrech vpravo). Sem se dostaneme samozřejmě autem. Pokud využijeme služeb veřejné dopravy, tak autobusem ze Sušic, Železné Rudy či Prášil do zastávky Hartmanice - Dobrá Voda. Pak půjdeme pěšky přes Dobrou Vodu kolem kostela a silničkou po modré značce do lesa a na zmíněné parkoviště. Je to sem asi 800 metrů, ale jdeme již po naší trase, takže pak si to zpět k autobusu zase zkrátíme.

Dobrá Voda:

Dobrá Voda se poprvé připomíná v roce 1602, ale podle archeologického výzkumu tu již v 11. století stála dřevěná kaple. Zde totiž působil poustevník svatý Vintíř, původně benediktinský mnich. O něm se praví, že byl u smíru mezi českým knížetem Břetislavem a římským císařem Jindřichem III. Na konci svého života se usadil na vrchu Březník a v poustevně Březnice 9. října 1045 zemřel. Zdejší kostel sv. Vintířen byl postaven 1706 na místě dřevěné kaple z času života Vintíře. Když zde byl vojenský prostor, kostel nebyl udržován, k obnovení došlo v jubilejním roce 1995, tedy 950 let od Vintířovy smrti.

Start - Křemelná:

Jak bylo psáno, výlet začneme na parkovišti v lese, odkud se vydáme jižním směrem po neznačené silnice se zákazem vjezdu motorových vozidel. Ujdeme asi 1,3 km a jsme na rozcestí se zelenou a modrou značkou. Pokračujeme s nimi dál po lesní silničce kolem turistického posezení až na křižovatku U Malého Babylonu. To byla malá osada, která stála vlevo na louce. My ale odbočíme vpravo po modrém značce a za chvíli dojdeme k našemu prvnímu vrcholu (975 m), k Litinovému kříži. Další je pak níže při cestě. Oba stojí pěkně zdobeném žulovém podstavci, ale stáří není známé. A pokračujeme po značce svahy Křemelné (1125 m) až k místu bývalé vsi Stodůlky.

Stodůlky:

Ves Stodůlky byla se svými 236 km2 druhou největší obcí po Praze v ČR. Vznikla neznámo kdy kolonizací, dodnes lze místy vidět zbytky starých mezí, ale uvádí se až po 30 leté válce. Žilo tu až dva tisíce obyvatel a byly zde dva mlýny, škola, pila, několik hostinců a na křižovatce i kostelík sv. Šebestiána z roku 1725. Konec Stodůlek nastal po roce 1945, kdy odešlo většinové německé obyvatelstvo, a ves se stala součástí vojenského prostoru. Vojáci sice stříleli, ale jinak zde byl klid, takže v lesích žije například tetřevec, vzácný pták vzniklý křížením tetřeva hlušce a tetřívka obecného. V okolí se nacházejí i stará důlní díla po těžbě zlata ve středověku. Pokračujeme dál po zelené k Paštětskému mostu a po modré a zelené k říčce Křemelné, kde je však most (2020) neprůchodný pro jeho havarijní stav.

Souš:

My se vrátíme zpět po modré značce a využijeme již jednou zmíněnou míru, 1,3 km. To vstoupíme do lesa a po levé ruce skončí vodoteč a je to místo i rozhledu. Tady odbočíme šikmo vlevo na lesní cestu a skoro po vrstevnici po 800 metrech staneme na dalším rozcestí. To je dnes náš třetí vrchol, 930 metrů n. m. Zde zahneme vlevo a klesneme do údolí Soušského potoka. Tady se dáme vpravo proti jeho toku a dojdeme na velkou paseku. Tady stávala rozptýlená osada Souš, která se táhla odsud západně až ke Křemelné.

Pustina:

Cestu odsud najdeme na levém horním konci paseky, trochu se stočíme vpravo a vyjdeme na křižovatku se zelenou a modrou značkou. Je to jen pár metrů od křižovatky, po které jsme již šli. My se tady ale dáme po značkách vlevo a dojdeme na místo zvané Pustina. I to je zaniklá ves, ovšem tady přeci jen dvě stavení stojí. Poutníka asi nejvíce zaujme pomník MUDr. Zdeňka Kostroucha, který zde žil a pracoval v letech 1964 – 93. V době 1. republiky zdejší hájenka patřila ke kunratickému panství a k majiteli, bankéři Františku Haškovi, jezdil občas prezident Edvard Beneš.

Březník:

Na křižovatce v Pustinách se dáme neznačenou cestou vlevo a lesem trochu vpravo projdeme na křižovatku se zelenou značkou. Ta nás vlevo dovede na již výše zmíněný vrch Březník (1006 m, ale uvádí se i 1007). Cestou míjíme kapličku z 19. století na památku sv. Vintíře. Ta byla vojáky odstřelena, ale v roce 1992 byla obnovena. Na vrcholovém hřebeni najdeme dva kratší skalní bloky, severní vyšší se nazývá Vintířova skála a zdobí ho kříž. Výhled sice není kruhový, ale určitě za výstup stál.

Dobrá Voda:

Vrchol opustíme po příchozí zelené Vintířově cestě až na křižovatku Pod Březníkem. Odtud je opět pěkný výhled a zde zahneme vpravo na rozcestí Pustina. Ano, je to již jednou navštívené místo, ale jsme o trochu níže na okraji lesa. Odtud nás pak povede modrá značka do Dobré Vody. Zajdeme se občerstvit k Vintířovu prameni, který najdeme v kapličce pod kostelem. Zde nás opustí ti, kteří přijeli autobusem, a my automobilisté se dáme vpravo, pokud nás nebude zajímat muzeum Dr. Šimona Adlera, věnované židovskému obyvatelstvu. Modrá značka nás pak dovede na parkoviště, do našeho cíle.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě Březník, nejnižším pak Stodůlky s 839 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je 350 metrů, což není na Šumavu hodně, takže jde jen o mírně náročnější výlet.

Vintířův pramen.
Vintířova kaple.
Pustina.
Litinový kříž před Stodůlkami.