Výlet do povodí řeky Střely - Žlutice, Mazanec, Nevděk a okolí. Hory Doupovské.

Jedním ze sousedů Krušných hor jsou hory Doupovské. Dnes se tam vydáme, abychom si mohli prohlédnout jedno z měst, jehož sláva, ať chceme nebo nechceme, již dnes není to, co "bývala", a to do Žlutic. Takových měst je v naší republice víc, takže to není žádná zvláštnost. Na druhou stranu se v městě a okolí dochovaly zajímavé památky, ale v našem případě nejen stavebních. Město si v roce 1558 nechalo napsat knihu - kancionál, který patří k nejvýznamnějším písemnostem ze 16. století. Podrobnosti se můžete dozvědět ve zdejším muzeu. Žlutice jsou se svými 2.293 obyvateli mezi 607 městy v republice na 465. místě, ale svým historickým významem jim mohou z těch menších snad konkurovat jen Kouřim či Husinec. Ale my se sem nevydáme kvůli nějakých závodům měst či jejich srovnávání, ale za tím, co je zde zajímavého.

Žlutice:

Žlutice existovaly snad již v raném středověku, první zprávy o vsi jsou již z roku 1140. Asi o sto let později se staly městem a byly opevněny. O dalších 200 let za Jakoubka z Vřesovic, známého husitského vojevůdce, byly nejen nově opevněny, ale i rozšířeny o pětici předměstí. Zdejší hrad byl časem přestaven na zámek, ale roku 1761 po úderu blesku vyhořel a nebyl již obnoven. Z materiálu po něm byla postavěna fara a byl použit i na obnovu domů ve městě po požáru 1769. Zbyla jen kaple, ale i ta byla roku 1787 zrušena a zanikla v roce 1823.

Start - Mazanec:

Výlet začneme na Velkém náměstí u turistického rozcestníku, kde se stýkají všechny čtyři barvy. Vydáme se ale po červené a zelené směrem na Verušice. Dostaneme se však jen do rohu náměstí ke Smetanově ulici, kde projdeme Zámeckou bránou do prostoru, kde stával kdysi zmíněný zámek. Dnes tu stojí novější domy a jen část starého zdiva upomíná na dřívější slávu tohoto místa. Obejdeme dva paneláky před námi zleva a dostaneme se k bývalým hradebním příkopům. Zahneme vpravo a dostaneme se na Karlovarskou ulici. Tou se dáme vlevo a vyjdeme na hlavní silnici. Nad křižovatkou dojdeme ke kapli sv. Šebestiána, kde zahneme vlevo a dojdeme na staré hřiště. Zde Jakoubek z Vřesové vystavěl "baštu", dnes zvanou hrad Mazanec. Z něho se ale dochoval jen prstenec valů porostlý stromy, mezi kterými dominuje na severu Jakoubkova lípa.

Kostel sv. Mikuláše:

Vrátíme se na Karlovarskou a pokračujeme ven z města až k Žižkovu se Střední lesnickou školou po pravici. Tady můžeme u plotu po levici vidět další zajímavost - tři monolitické žulové stély, což jsou památky připomínající smírčí kříže. Proč je kdosi kdysi vytesal, nevíme, ostatně i sem jsou přinesené z okolí. Hned za nimi zahneme vlevo, projdeme mezi domy na louku, kde po pravici máme chatky. Na konci jejich řady zahneme vlevo a sejdeme k rybníčku Kortusáku. Na začátku hráze objevíme červenou a zelenou značku, po kterých se dáme přes hráz a za ní vpravo k raně gotickému kostelu sv. Mikuláše. Ten byl bohužel zmrven barokní přestavbou v roce 1765, neúdržbou po 1945 a vykradením po 1989. Dnes má sice opravenou střechu, ale jinak to je běh na dlouhou trať. U kostela roste osm líp srdčitých.

Kunzova muka:

Cesta nás dál dovede na silnici do Verušic, kde odbočíme bez značek vpravo na křižovatku s hlavní silnicí. Zde stojí tzv. Kunzova muka, pozdně barokní trojboká zděná boží muka z roku 1811, která nechal postavit žlutický lékař Franz Kunz. Dnes sice stojí trochu jinde, než původně, ale jde o zajímavou památku. Pokud nás zajímají obdobné památky, po hlavní silnici ke KV asi 400 metrů stojí další zajímavá boží muka. Jinak se vrátíme k červené a zelené značce a dojdeme do Verušic.

Verušice:

Malá osada Verušice se poprvé připomíná v roce 1400, kdy zde snad bylo drobné zemanské sídlo. O něm další zprávy mlčí, ves se dostala do majetku milevského kláštera, tak k Toužimi a ke Žluticím. Z památek stojí za povšimnutí dvě kapličky a sousoší Nejsvětější Trojice na návsi.

Rotunda:

Po zelené pokračujeme dál k přírodnímu koupališti a k železničnímu nádraží. Tady změníme barvy na modrou a žlutou a pokračujeme po hlavní silnici k Nečtinům. Značky odbočí vlevo a my dál u silnice za serpentinou zahneme vpravo na návrší a staneme u zajímavé rotundy sv. J. Nepomuckého. Tu zde nechal vystavět Okrašlovací spolek v pseudorománském slohu roku 1901.

Nevděk:

Po hlavní silnici pokračujeme dál do vrchu, kde nám cestu zkříží modrá značka. Po ní se dáme vlevo, ovšem na začátku klesajícího úvozu zahneme vpravo na neznačenou cestu mírně do vrchu. Jdeme do kopce je chvilku, pak skoro po rovině dojdeme na rozcestí se žlutou značkou, a ta nás dovede na zříceninu hradu Nevděku. Jako Mazanec, i tento hrad nechal postavit Jakoubek z Vřesovic kolem roku 1446, když použil materiál ze zbořeného dvora v Semtěši. Dnes z hradu zbyly víceméně jen terénní nerovnosti, ve kterých můžeme vyčíst příkopy, plochy po stavbách, ale také je tu dosud hluboká studna. Uprostřed hradu stojí velký kříž.

Špitál:

Od hradu sejdeme k hradnímu dvoru, kde se na křižovatce turistických cesta dáme vlevo po NS Sovy Rozárky. Klesáme lesem na okraj Žlutic, přejdeme přes most a zahneme vlevo bez značek do Mlýnské ulice. V zatáčce odbočíme kolem transformátoru vlevo, a pak za delším domem a plechovými vraty po pravici mám sice nevzhlednou, ale zajímavou budovu. Jde o bývalý špitál, jehož počátky sahají až do 14. století.

Kostel:

Dojdeme ulicí na křižovatku, zahneme vpravo a hned vlevo a jsme u kostela sv. Petra a Pavla. Jde o významnou ukázku venkovské gotické architektury, jejíž počátky sahají do 14. století. Zajímavé je i vnitřní vybavení, je většinou v černé barvě se zlatým dekorem.

Cíl - náměstí:

Od kostela projdeme ulicí 28. října na její konec, zahneme vlevo a ne u kašny z roku 1815, ale až nad ní opět vlevo. A to jsme již na Velkém náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Nevděk 629 a nejnižším bodem hned následující most přes Střelu 472 metrů nad mořem. Celkové převýšení na výletě je asi 330 metrů, takže jde po stránce fyzické o mírně náročnou akci.