Nejhezčí místa Jizerských hor - Bílý potok, Paličník.

Bílý Potok je jednou z mála obcí v republice, která zná přesně rok svého založení. Je to dáno samozřejmě tím, že to nebylo v hlubokém středověku, ale až v 16. století, ze kterého máme přeci jen více zpráv. K založení dal pokyn majitel panství Melchior z Redernu v roce 1594. Od 19. století se zde rozvíjel textilní a sklářský průmysl, ale dnes jde zejména o rekreační obec. Ze starých časů zde zůstala budova textilky, ve které je soukromé technické muzeum Ilji Šercla a jeho syna Pavla. Muzeum je zaměřeno na energetiku, letecké motory, textilní výrobu, šicí stroj a taky m. j. na leteckou archeologii.

Start - Kříž Milénia:

Výlet začneme právě u výše zmíněného muzea, je to kousek od vlakového nádraží, kde staví vlaky z Raspenavy, blízko je i zastávka autobusu, kam zajíždějí linky z Tanvaldu a Frýdlantu. Po prohlídce muzea se dáme po červené značce, která odtud míří na Smědavu. My po značce mineme kostel Nejsvětější Trojice z roku 1890, o kterém se odborníci přou, zda je to novorománský nebo novoklasicistní sloh. Za školou zahneme z hlavní silnice na místní komunikaci, ze které odbočíme později vpravo do lesa. Na jeho okraji se zastavíme u mohutného kamenného kříže ze tří žulových kvádrů o výše 8 metrů, který zde nechal roku 2000 vztyčit jeden místní občan. Monument byl v roce 2009 posvěcen a nazván Křížem milénia a smíření. Snad se můžeme zamyslet, o jaké smíření jde.

Sedmitrámový most:

Pokračujeme dál po červené severními svahy Smědavské hory (1084 m), kde mineme pomníček Horáčkovu smrt, kde v roce 1951 padající buk zabil povozníka Ernsta Horáčka. Dojdeme až k posezení u Sedmitrámového mostu. Můžeme koukat, jak chceme, trámy zde již nejsou, protože současný most je již z betonu. Pokud víme něco o jizerských pomníčcích, další je kousek od nás na zelené značce k Hubertce, kde jde o kamenný pomníček na pravém břehu Smědé, kde v roce 1866 zahynul pod převrácenými saněmi dvaatřicetiletý Florian Krause, zvaný Wenzerich. V polovině cesty k pomníčku se na Smědé nachází nepravý vodopád o výšce 3 metry.

Obrázek Veroniky Lahrové:

Pokračujeme dál po červené značce na silnici nad námi a dáme se vlevo až za krátká svodidla, za kterými do lesa odbočuje vpravo cesta se zelenými značkami. Můžeme sem dojít i po zelené od Sedmitrámového mostu, ale to jdeme po asfaltové silnici. Zelená značka se od Smědé odkloní do Šindelového dolu s obrázkem Veroniky Lahrové, která zde ve věku 13 let zahynula v roce 1829 při sběru klestí pod padajícím stromem. Obrázek visí na kmeni jedle bělokoré, která je s výškou víc jak 45 metrů a obvodem kmene přes 363 centimetrů nejmohutnější evidovanou jedlí v Libereckém kraji.

Paličník:

Zelená značka nás dovede k rozcestí Předěl, od kterého pokračujeme po modré vlevo k rozcestníku Pod Klínovým vrchem. Odtud jdeme po žluté na Paličník. To je skalisko zpřístupněné kamennými schody, s vyhlídkou a dřevěným křížem. Je odsud moc hezký výhled do údolí Smědé a na vrcholy Jizerských hor, zejména na Jizeru, Tišina, Frýdlantské cimbuří a Ořešník. Paličník je se západními svahy Klínového vrchu součástí přírodní rezervace.

Bártlova bouda:

Pokračujeme dál po žluté až k Hájenému potoku a podle něho ke Kratzerovu obrázku. Zde zemřel v roce 1890 Josef Kratzer z Bílého Potoka, když do o skálu rozdrtily naložené saně. Je to smutné, ale my musíme dál. Klesáme podle potoka a žluté k Bártlově boudě. Nejstaršími majiteli tohoto stavení byly v polovině 19. století Neumannovi, kteří dům roku 1910 přenechali místnímu lékaři Rüfflerovi. Ten ho sice přestavěl, ale jméno má až po Antonu Bartlovi, který ho koupil v roce 1926, zřídil zde restauraci s kavárnou a dům rozšířil o terasu. Jeho dcera Anna Neuwingerová dům v roce 1938 rozšířila o prostorný sál a v podkroví zřídila pokoje pro hosty. A tak, i když již za jiných majitelů, objet funguje dodnes.

Cíl - Bílý Potok:

Po případném občerstvení pokračujeme po žluté dál Bílým Potokem až za most přes Hájený potok. Podle něho jdeme asi půl kilometru až na křižovatku, kde žlutá odbočuje vpravo a silnice po mostě překračuje potok. A tou se dáme k poště, a pak za mostem přes Smědou vpravo po silnici do cíle k muzeu s červenou značkou, po které jsme od muzea vycházeli.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je modrá značka na cestě k Paličníku na svahu Klínového vrchu 960 metrů, nejnižším bodem se start a cíl se 412 metry nad mořem. Celkové převýšení je 535 metrů, což je jistě fyzicky náročné, ale je to po upravených cestách, což zmírňuje náročnost výstupu.