Turistika v Jeseníkách - Slezská Harta, Venušina sopka, Mezina.

Jednou nejnovějších přehradních nádrží v naší republice je Slezská Harta, svou rozlohou 873,9 ha se dostala na deváté místo v pořadí našich přehrad. Přehrada byla dokončena v roce 1997 a dnes je již z ní velice známé rekreační místo. Přehrada je dlouhá 13 km, a tak ji nelze v jednom dni pěšky turisticky obejít, proto se spokojíme jen s částí, a začneme v obci Mezina.

Mezina:

Ves Mezina byla založena údajně v roce 1258 při kolonizaci pomezí Moravy a Slezska. A je zajímavé, že si asi obyvatelé neuvědomují, že mají z této doby památku, a to jsou hranice polností táhnoucí se zejména jihovýchodním směrem, ale i opačným. Dnes tu najdeme zarostlé meze stromovím a křovinami, šlo tehdy asi o 40 usedlostí. V dolní části stály dva mlýny na obilí. Kolonisté zde i těžili a zpracovávali železo, zlato a stříbro. Od 19. století se zde rozvíjel i různý průmysl, strojírna, papírna, prádelna lnu a výroba výšivek, dámského prádla a zástěr. Od roku 1930 se zde do 70. let 20. století těžil čedič, jak při výletu zjistíme. Z památek zmíníme kostel Nejsv. Trojice z roku 1777.

Start - pomník:

Výlet můžeme začít v každém místě obce, třeba u kostela, od jedné ze dvou autobusových zastávek, linky sem jezdí z Bruntálu a Leskovce nad Moravicí. Obec projdeme celou, protože se vlastně táhne kolem jedné středové komunikace. Prochází tady modrá značka a NS Po vulkanitech, po kterých klesneme kolem obecního úřadu do dolní části obce. Tady nás může po pravici zaujmout statek č. p. 53, který je pozdně empírový a je v seznamu kulturních památek. Kousek níže jsme na křižovatce, kde je umístěný "pomník" lávovému proudu.

Natherův lom:

Na křižovatce uhneme po hlavní silnici vpravo a značky NS nás dovedou do Natherova lomu. Jde o opuštěný lom na kámen k výrobě kvalitního štěrku. Jde o čelo lávového proudů spadajícího do koryta Černého potoka. Dokonce zde lze vytušit dva časově následné výlevy nad sebou. Asi uprostřed 100 metrů dlouhé stěny najdeme dvoumetrový otvor do podzemní chodby dlouhé 16 metrů.

Lávový proud:

Pokračujeme dál po silnici lesem a na jeho konci odbočíme vpravo a odbočka nás dovede do dalšího lomu s názvem Lávový proud. Zde se dobře vyvinula sloupcovitá odlučnost, sloupce mají průměr několik decimetrů a jsou šestihranné, méně pětihranné. Ve střední části lomu jsou sloupy vertikální, po straně jsou šikmé. V místech zvětrávání vytváří čedič kulovité balvany, vzácně dokonce jen centimetrové kuličky. Pod stěnou si můžeme odpočinout na lavičce. Vrátíme se na cestu a pokračujeme dál již bez značek asfaltkou se zákazem motorových vozidel.

Přehrada:

Silnička opisuje západní břeh severního výběžku Slezské Harty vytvořený údolím Černého potoka. Silnička nevede přímo po břehu, ale kdekoliv můžeme dojít na břeh, třeba se vykoupat, pokud je teplo. Cesta se mírně stáčí vpravo a po 2,5 km dojdeme na rozcestí. Cesta před námi vede přímo k břehu přehrady, my odbočíme vpravo k západnímu výběžku přehrady v údolí Moravice. Silnička mírně stoupá a klikatí se, až dojdeme na rozcestí pod Měděncem (650 m - po levici). Zde se k nám připojí modrá značka, která nás dál bude provázet až do cíle.

Venušina sopka:

Lesem pokračujeme na vrchol Návrší (679 m) a pak klesneme k Mezinského potoku k prvním domkům obce. Tady opět narazíme i na značky NS Po vulkanitech, se kterými odbočíme vpravo a vystoupáme na Venušinu sopku. Je to vyhaslá čtvrtohorní sopka s plochým kráterem na vrchu a dalšími boční krátery s lávovými jeskyněmi. Po soptění zde zbyla červenohnědě zbarvená půda. Vrchol byl v minulosti zničen těžbou popeloviny a dnes působí romantický, zejména díky jeskyním. Pro geology je zajímavé, že se zde nachází zelený nerost olivín.

Cíl - Mezina:

Vrátíme se na rozcestí s odbočkou a jsme vlastně v cíli, po značce dojdeme v Mezině do místa, kde jsme začínali.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je vrchol Návrší s výškou 679 metrů, nejnižším místem je břeh přehrady 479 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 230 metrů, což z výletu dělá po stránce fyzické vcelku nenáročnou akci.