Turistika v oblasti Mladé Boleslavy - Výlet - Kosmonosy, Josefův Důl, Bradlec, Hvězdárna.

Turistiku můžeme rozdělit do několika částí, třeba na vysokohorskou, pěší, ale zejména podle tzv. přesunových prostředků. Ale známe i příměstskou turistiku, kdy se pohybujeme v nejbližším okolí měst i s tím, že procházíme i některými obydlenými částmi. A věřte, že i taková turistika, kterou možná "borci" opovrhují, může být zajímavá. Takže hurá na příměstskou turistiku, a to do Kosmonos a trochu i do Mladé Boleslavi.

Kosmonosy:

Když se řeknou Kosmonosy, většina lidí z širokého okolí ví, že je tam psychiatrická léčebna. To je pravda, ale uvidíte sami, že i mimo ni tu jsou další zajímavosti. Samotné Kosmonosy jsou velmi staré, jako ves se uvádějí již roku 1186, kdy ji kníže Bedřich dal řádu Johanitů, tedy Maltézským rytířům. Ves se postupně rozrůstala, postavila se tvrz a z ní pak vnikl zámek s oborou, objevovala se řemesla, postavil se kostel sv. Kříže, Campanilla (zvonice) a Loreta, piaristickou kolej s gymnáziem, textilní manufaktura s výrobu hedvábí a později bavlny, dělnická čtvrť „Svaté pole“ atd. Roku 1868 byla ves povýšena na městys a roku 1913 na město. Piaristický klášter byl roku 1869 změněn na již zmíněnou psychiatrickou léčebnu, druhou nejstarší v Čechách.

Start - Josefův Důl:

Výlet nezačneme přímo v Kosmonosech, ale na nejbližší vlakové zastávce Mladá Boleslav-Debř na trati z Nymburku do Turnova. Z Mladé Boleslavi sem jezdí také autobus, a je tu i místo k zaparkování. Dáme na hlavní silnici a vlevo s červenou značkou (Zlatá stezka Č. ráje, Svatojakubská cesta) na silniční Masarykův most z roku 1923. Kousek za mostem vpravo stojí gotický kostel sv. Barbory, který dnes slouží pravoslavné církvi. Jinak cesta vede za mostem po červené vlevo do Josefova Dolu. Tato ves vznikla kolem textilky, která sem přesídlila za hraběte Josefa Bolzy v roce 1763. Dalšími majiteli byli Leitenbergerové, kteří zde roku 1860 postavili v parku zámek a mají tu i hrobku. Ves se osamostatnila od Debře roku 1873, roku 1999 byl provoz textilky po 236 letech zastaven. S červenou značkou projdeme horní částí obcí a za posledním domem (č. p. 5), připomínající také zámek, asi po 100 metrech zahneme na pěšino vpravo do vrchu a lesem vystoupáme do vilové části Bradlece.

Bradlec:

Ves Bradlec (neplést s hradem Bradlecem u Jičína) se uvádí poprvé v roce 1465 na zvířetickém panství, ale měli ji údajně založit již Johanité kolem roku 1250. Dnes se obec rozrůstá novou výstavbou rodinných domů, což zde vidíme všude kolem sebe. Zajímavostí jsou zde dva zatopené lomy Toťák a Švarďák, které slouží lidem ke koupání. My bychom měli Bradlecem projít Jizerní ulicí k MŠ a penzionu Vista. Za nimi se dáme vpravo, ale po pár metrech vlevo na polní cestu. Na ní asi po 50 metrech narazíme na modrou značku, která nás rovně provede Oborou a zamíří do Kosmonos.

Kosmonosy:

Kosmonosy pro nás začnou chatovou osadou, kempem a koupalištěm a modrá nás dovede na Černínské náměstí se zámkem. Dnes v něm sídlí škola a muzeum, které doporučujeme navštívit. Z náměstí bez značky odbočíme vlevo ul. Lípy a dojdeme ke kostelu Povýšení sv. Kříže z let 1670 až 1674. Sousední objekt koleje byl postaven v letech 1688 až 1694 a z historických staveb tu je ještě pozdně barokní fara z roku 1773. Od kostela se dáme vpravo Sadovou a pak opět vpravo Hradišťskou a na jejím konci vlevo na náměstí Míru. Zde zahneme vpravo a jsme u nejvýznamnější památky Kosmonos, u Lorety. Její nejstarší stavbou je raně barokní zvonice z roku 1673. Obdélná Svatá chýše byla podle projektu Jana Křtitele Alliprandiho dokončena v roce 1707. Součástí areálu je ještě oválná barokní kaple sv. Martina z roku 1702, pod níž je krypta, kam byli pohřbíváni majitelé panství. Za Loretou stojí budova bývalého špitálu, ovšem novodobě přestavěná. Proti Loretě se dámě Linhartovou ulicí až k zámku a za ním u dětského hřiště zahneme vlevo.

Hvězdárna:

Cestou mineme dětský skanzen Altamiru a za ním betonovou bývalou pozorovatelnu civilní obrany. Jdeme stále rovně až k MŠ, za ní zahneme vpravo do Zahradní a s ní do Dlouhé. Tou se dáme vlevo a přejdeme přes hlavní silnici a dál míjíme benzínku o obchodní domy. Dojdeme až ke kruháku, kde zahneme vpravo a za chvíli jsme u nové budovy škol z roku 1995, které dominuje kopule rozhledny. Ta bývá v pátek otevřená pro veřejnost.

Radouč:

Projdeme kolem škol do ulice Na Radouči, přejdeme přes přechod a pokračujeme dál i polní cestou mezi fotbalovým hřiště vlevo a skateparkem vpravo. Tady před hlavní silnicí uhneme vlevo a vstoupíme do lesa Radouče. Bez značek pokračujeme po horní hraně svahu, na rohu zahneme vlevo a pokračujeme až k turistickému rozcestníku Radouč - zahrádky. Stojí zde i informační tabule k Národní přírodní památka Radouč. V ní lze vidět některé vzácné rostliny a živočichy, například sysla obecného.

Michalovice:

Od rozcestníku se dáme po žluté značce podle chatek údolíčkem dolu na silnici a po mostě přes Jizeru a dál vpravo až ke zřícenině hradu Michalovice. Hradu se již dlouhá léta říká Putna, protože hledači pokladů polozřícená věž putnu opravdu připomíná. Prvním známým majitelem byl roku 1281 Ješek z Michalovic, který patřil k rodu Markvarticů. Hrad je ale starší, vznikl před rokem 1250, protože byl zřejmě současníkem s naproti vystavěným kostelem sv. Archanděla Michaela. Hrad si můžeme prohlédnout i vystoupat na věž. Dnes je to skoro jen hromada kamení, ale ve středověku to bylo významné sídlo a i páni z Michalovic hráli významnou úlohu v dějinách Českého království.

Cíl - Debř:

Po prohlídce hradu sejdeme opět k Jizeře a po červené značce dojdeme do Debře a na nádraží.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je návrší na začátku lesa Obora 309 metrů, nejnižším pak most před Jizeru 206 metrů nad mořem. Celkové stoupání je 210 metrů, takže jde po stránce fyzické o méně náročný výlet.