Výlet Chřiby - Koryčany, Cimburk, Kazatelna. Výlet v Chřibách.

Beskydy jsou nádherné hory, ale nejsou osamocené. Obklopují je další horská pásma, ať už to jsou například Hostýnské vrchy, Javorníky, tak i třeba trochu vzdálenější Chřiby. A právě tam dnes zamíříme, a to do Koryčan.

Koryčany:

První písemná zmínka o Koryčanech je z roku 1320 a již roku 1349 jsou městečkem. Následně byly součástí panství hradu Cimburku. V té době zde vznikla také tvrz, jejímž pokračováním je zámek, dnes soukromý a veřejnosti nepřístupný. V roce 1856 německý podnikatel Michael Thonet postavil v Koryčanech továrnu na ohýbaný nábytek, která pak město proslavila na celém světě. Ze zdejších památek zmíníme dále kostel sv. Vavřince, dnes barokní z 2. pol. 17. století, zámek je sice zavřený, ale přístupný je zámecký park, židovský hřbitov a další drobnější církevní i necírkevní památky.

Start - přehrada:

Výlet začneme na koryčanském náměstí, kde je kostel i městský úřad. Podle knihovny se vydáme Nádražní ulicí kolem hřbitova k nádraží, které však již neslouží veřejnosti. Za přejezdem a mostem přes Korytku u koncové tabule města zahneme na silničku vpravo. Jdeme nejdříve stromovím, mineme turistické posezení a přijdeme do volné krajiny. Za mostkem přes Lístkovecký potok přijdeme do Lískovce. Zde přejdeme přes silnici, projdeme dál kolem úpravny vody a na úpatí zalesněné stráně objevíme modrou značku. S ní dojdeme na silnici, kde zahneme vlevo a již bez značky pozvolna stoupáme k vodní nádrži Koryčany. Ta byla dokončena v roce 1963 a slouží jako zásobárna pitné vody, proto je také nepřístupná.

Cimburk:

Nad horní částí vodní plochy přehrady odbočuje vpravo lesní asfaltka, my ale jdeme asi 15 metrů dál, překročíme po pravé straně silnice svodidla na pěšinu, a tou vystoupáme ke hradu Cimburku. V posledních letech díky společnosti Polypeje se na hradě provedlo mnoho práce, samozřejmě postavit ho znovu již nejde. Hrad založil kolem roku 1320 Bernard z Cimburka a nazval ho podle svého rodiště u Městečka Trnávka nedaleko Moravské Třebové. Konec hradu přišel po 400 letech, roku 1709 se již uvádí jako pustý. Dnes patří k nejmohutnějším zříceninám v naší zemi.

U Mísy:

Po prohlídce hradu odcházíme po zelené odbočce na křižovatku, a pak dál po zelené vlevo na rozcestí U Mísy. To je studánka s dobrou pitnou vodou, kde voda stéká do prohlubně ve tvaru mísy. Kdysi to byl zdroj vody pro hrad Cimburk, dnes místo odpočinku pro turisty. Nedaleko od křižovatky na zelné stojí lovecká chata Lesana, my ovšem pokračujeme dál po červené ke Kazatelně.

Kazatelna:

Kazatelna je název vrchu s výškou 542 m n. m., ovšem nás bude zajímat skalisko vlevo od cesty. Podle tradice se zde kázalo snad již v době velkomoravské, ale schody se měly vytesat za augustiniánů, kteří měli klášter na Sv. Klimentu. V roce 1972 zde byl umístěn železný dvouramenný kříž. Z vrcholu je výhled přes údolí Kyjovky na protější hřeben Chřibů a na nedalekou zříceninu Cimburku a část Koryčanské přehrady. To ovšem záleží na stromech kolem, jak jsou vysoké. Od Kazatelny vyjdeme na vrcholový hřbet, po kterém vede lesní silnička. Značka odbočuje vlevo, my se dále ale vpravo po cyklostezce 5154 až na křižovatku U Křížku.

Cíl - Koryčany:

Vedle křižovatky U Křížku je parkoviště pro zájemce z řad motoristů, kteří míří na hrad Cimburk. My se dáme po červené směrem na Zavadilku, ale tam nedojdeme. Ujdeme jen 500 metrů a v mělkém sedle zahneme vpravo a sejdeme na silnici. Po ní pak vlevo jdeme opět asi 500 metrů na parkoviště pod Vršavou. Vršava se výšina nad námi, kde býval panský ovčín stavěný ze zdiva Cimburka, dnes je zde Lovecká chata. Tam ale nepůjdeme, i když po zelené bychom také sešli do Koryčan, my se dáme vpravo ze silnice, ale levou odbočkou. Tato lesní cesta se mírně vlní, ale trochu zahýbá vpravo do mělkého sedla se složitou křižovatkou. My ale uhneme hned první cestou vlevo a vlevo od rýh po vodě sejdeme asi 300 metrů, kde odbočíme vpravo a klesneme na silnici pod námi. A to už jsme na začátku Koryčan, takže do cíle je to jen kousek.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Kazatelna 538 metrů, nejnižším můstek přes Korytku na začátku výletu s 271 metrem nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 320 metrů, takže po fyzické stránce jde o středně náročný výlet.