Zajímavá místa v Jizerských horách - Rychnov, Dalešice, Krásná, Maršovice, Kokonín - Podhůří Jizerských hor.

Dnes se projdeme jižní částí Jizerských hor, po okolí města Rychnova u Jablonce nad Nisou. Bohužel je ale pravda, že tato část nepatří k nejnavštěvovanějším oblastem Jizerek. Dnes se to trochu budeme snažit napravit, protože tu sice chybí tak populární vrcholy, ale přesto je to mnoho zajímavého.

Rychnov u Jablonce nad Nisou:

Rychnovů je v ČR vícero, nejznámější nad Kněžnou, ale další jsou i s jinými přízvisky, zejména Nový u Pelhřimova a u Jihlavy. Ten jizerský byl původně jen skromnou zemědělskou vesničkou, kde se bída střídala s nouzí. Trochu lidem pomáhaly „vedlejší činnosti", jako bylo předení a tkaní lnu, ale i třeba výroba váz z tvrzeného papíru (papírmaše) s krásnou malířskou výzdobou. Když se vázy přestaly vyrábět, malíři se vrhli na kopie obrazů. Možnost rozvoje kraji přinesla v roce 1856 železnice, takže již roku 1895 byl z Rychnova městys a roku 1911 titul města. A to bylo hlavně díky bižuterii, později i různých výrobků z galalitu, tehdejší "umělé hmoty" z kaseinu a formaldehydu. Za 2. světové války zde probíhala i válečná výroba pomocí pracovních sil ze zdejší pobočky koncentračního tábora Gross-Rosen.

Start - Pulečný:

Výlet začneme na rychnovské železniční stanici. Od turistického rozcestníku, kde končí, resp. začíná červená a žlutá, se dáme bez značek Nádražní ulicí k pomníku zmíněného koncentračního tábora (po levici). Dál pak dorazíme na náměstí Míru s místním muzeem a městským úřadem. Protéká tudy Mohelka, dáme se jejím údolím Kokonínskou ulicí do vedlejší obce Pulečný. Ta se uvádí v roce 1543 na frýdlantském panství. Také zde byl život tvrdý, rozvíjelo se zde proto sklářství a těžba břidlice. Zde narazíme na mostě na zelenou značkou, podle které budeme pokračovat dál obcí až na její konec.

Dalešice:

Zelená nás podle potoka dovede do Dalešic. Podle pověsti tři uhlířští synové založili tři vsi - Aleš Alšovice, Mareš Maršovice a Daleš Dalešice. Zda opravdu a hlavně kdy, to nevíme, ale poprvé se ves uvádí roku 1538. Klikatě projdeme středem obce a přímo nad obecním úřadem, kde je značka na kamenném sloupku se špicí, odbočíme vpravo na vedlejší komunikaci. Silnička tu stoupá poli a lesem a další loukou nás vyvede na silnici v Krásné.

Krásná:

Ves Krásná, dnes patřící pod Pěnčín, se uvádí v roce 1608 jako Šubrtovice, od 1651 jako Šumburk a od 1950 Krásná. Pro nás je to dnes hlavní cíl výletu, protože se zde setkáváme z významnou osobností, s doktorem Janem Josefem Antonínem Eleazarem Kittlem (1704–1783). Ten nejen vyléčil spoustu lidí, ale zde si vystavěl dům "Burg", nechal postavit roku 1756 kostel sv. Josefa se svatými schody, s farou a zřídil zde roku 1773 i studánku. Vodu pak užíval ve svém domě k léčbě, je údajně slabě radioaktivní. Můžeme zde navštívit jeho muzeum, kde mimo památek na něho najdeme expozici kamene na pravěké sekerky. Po prohlídce všech zajímavostí nás naše cesta povede od fary směrem ke hřbitovu a dál klesneme na hlavní silnici. Zde na křižovatce objevíme zelené značky, po kterých budeme pokračovat asi jeden kilometr. Zde se od značky odpojíme a zahneme asfaltkou vpravo a po 300 metrech před tokem Mohelnice odbočíme vlevo. Po dalších 150 metrech dojdeme na křižovatku, kde zahneme vpravo a vyjdeme na hlavní silnici od Železného Brodu do Jablonce nad Nisou v Maršovicích.

Maršovice:

Maršovice jsme již zmínili v pověstí o jejich založení, ale uvádějí se až roku 1538 jako pusté. Snad tak bylo po husitských válkách, ale roku 1559 se zdá, že již byly obnovené. Ves byla známá výrobou skleněné bižuterie, památkou je mačkárna skla Korálek, kousek před námi vlevo pod silnicí. My, pokud se do mačkárny nepůjdeme podívat, zahneme v prudké pravotočivé zatáčce silnice na místní komunikaci vlevo a loukou sejdeme do Kokonína do Dubové ulice.

Kokonín:

Kokonín jako ves, později i městys, se uvádí opět roku 1538, v roce 1571 byly již Kokoníny dva - Velký (Dolní) a Malý (Horní) a i Jablonec byl tehdy pouhou vsí. Projdeme ale jen částí Kokonína, takže se jím nebudeme šířeji zabývat.

Kostel v Rychnově:

U prvních domků Kokonína zahneme vlevo na Tyršovu stezku a mineme kostelík sv. Antonína z roku 1862. Stezka končí na křižovatce s Rychnovskou ulicí, tu ale přejdeme a mezi domky vystoupáme na ulici nad námi, zvanou Boční. Tou dojdeme do prudké zatáčky, kde u moderní vily s obloukem nad střechou odbočíme vlevo na Kostelní ulice. Ta nás přivede ke žluté značce, která míří vlevo do Rychnova ke kostelu sv. Václava z počátku 18. století.

Cíl - železniční stanice Rychnov:

Pod kostelem na křižovatce opustíme žlutou a dáme se vlevo Příkrou. Ta nás dovede pod oblouky známého železničního mostu, který podejdeme a se žlutou a červenou značkou vlevo dojdeme k železniční stanici, do našeho cíle.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je hřbitov v Krásné (686 metrů) a nejnižším start a cíl v Rychnově s 432 metry nad mořem. Celkové stoupání na trase je 300 metrů, takže jde po stránce fyzické o vcelku nenáročný výlet.