Výlet do okolí Náměště na Hané - Podhůří Jeseníků - Výlet Svatá voda, Údolní cesta, Terezské údolí.

Dnes opustíme Jeseníky, resp. Nízký Jeseník, a vydáme se trochu na jih do Náměště na Hané.

Náměšť na Hané:

Městys Náměšť na Hané má dlouhou a složitou historii, připomíná se poprvé v roce 1141. Najdeme zde i několik šlechtických sídel. Nejstarší byla od 13. století tvrz snad na místě Dolního zámku, která patřila pánům z Náměště. Na renesanční zámek byla tvrz přestavěna v polovině 16. století a později i v baroku a pak přeměněna na textilní manufakturu a později na sladovnu. Gotický hrad na kopci byl vystavěn na ochranu biskupských majetků nad vsí snad také již v 13 století, uvádí se však až roku 1423, kdy v rukách husitů byl dobýván přívrženci krále Zikmunda. Opuštěn byl někdy v 16. století. Nedaleký zámek, dnes nejznámější náměšťské sídlo, nechal roku 1766 postavit hrabě Ferdinand Bonaventura z Harrachu.

Start - Biskupství:

Výlet začneme na místní vlakové zastávce, kde staví spoje od Litovle, Prostějova a Olomouce. Pokud přijedeme autem, můžeme začít výlet zde, ale i v centru městyse, kam od vlaku dojdeme. Mineme objekt bývalého Dolního zámku, přejdeme přes říčku Šumici a dojdeme ke kostelu sv. Kunhuty. Ten byl v roce 1873 v novorománském slohu postaven na místě původního. Starší z roku 1709 je sousední socha P. Marie Immaculaty. Přejdeme náměstí a pokračujeme na křižovatku s ulicí Biskupství. To je totiž původně stejnojmenná ves, uváděná také roku 1141. Ke spojení obou obcí došlo v roce 1949. Pokračujeme k louce s dětským hřištěm a pak vpravo po značkách cyklotrasy 6033. Je to rovná cesta přes pole na křižovatku se žlutou značkou. Jdeme ale dál rovně po značkách NS Elišky z Kunštátu. Ta po chvilce odbočí vlevo do Seničky.

Senička:

První písemná zmínka o obci je z roku 1348, ale podle archeologických průzkumů bylo území obce osídleno již v pravěku. Nejstarší památkou obce je smírčí kříž z 16. století ukrytý v kapličce na okraji vsi u silnice do Senice. Nejvýznamnějšími památkami tu ale jsou až v roce 1734 postavená kaple a bývalý vodní mlýn z roku 1896. Obec je vyhlášená jako vesnická památková zóna, ke které patří například protipovodňové zdi, které jsme minuli při vstupu do vsi. Po značkách se dál dostaneme k potoku Blata a pokračujeme jejím údolím.

Údolní cesta:

Na konci obce v místě zvaném Rajčur mineme dětské hřiště a přístřešek s informačním panelem. Nad námi na zalesněném návrší stávalo zřejmě kdysi hradiště, ale nebylo dosud zkoumané. Další informace získáme z panelu u bývalého lomu na břidlici. Pozůstatek dalšího lomu je tzv. Šrámkova studna. Šlo o nepovedenou těžbu, která právě pro množství vody z potoka Blata, ale i pro malé zásoby, musela být ukončena po pouhých třech letech. Když bychom od Šrámkovy studny překročili potok vpravo, tak se dostaneme ke skromným zbytkům tvrze Lysov. Ta se se zaniklou vsí uvádí ve 14. století a zanikla asi již v husitských válkách. Pokračujeme však dál podél potoka a dostaneme se na silnici ke kapličce, která již patří k nedaleké vsi Cakov. Místo je vybaveno přístřeškem k posezení.

Svatá voda:

Po silnici vpravo přejdeme přes potok a zahneme za ním na neznačenou cestu vlevo. Projdeme napříč loukou a dostaneme se opět na značky NS. Po nich pokračujeme podle potůčku ke kapličce Panny Marie u pramenu Svatá voda z roku 1909. Tu dodnes udržují potomci tehdejšího stavitele Hynka Bubeníka. Sem ke Svaté vodě se konaly poutě, protože se věřilo, že voda je zázračná, zejména léčivá na oči. Lidé také věšeli na okolní stromy svaté obrázky. Nad kapličkou projdeme kolem dvou usedlostí a dojdeme na křižovatku.

Terezské údolí:

Naučná stezka se zde stáčí vlevo, odkud přicházejí značky cyklotrasy 6247. My se právě po nich dáme vpravo a vystoupáme na cestu do lesa. Na jeho okraji opustíme značky cyklotrasy a dáme se vlevo po neznačené cestě lesem. Přejdeme potůček a nad ním i silnici do Olbramic (vpravo). Pokračujeme rovně až na křižovatku se žlutou značkou, po ní se dáme vlevo a klesneme skoro až k silnici. Před ní však značky zahnou vpravo a dál klesneme podle dalšího potůčku na okraj Terezského údolí s říčkou Šumicí. Hlavní údolí je od nás vpravo, ale my zahneme vlevo a dostaneme se na okraj Náměště na Hané.

Zámek a hrad v Náměšti na Hané:

Žlutá značka nás vyvede kolem přírodního amfiteátru k zámku. Ten stojí uprostřed kruhově řešeného parku a je veřejnosti přístupný. Můžeme ho třeba jen obejít, ale důležité je, abychom od zámku odcházeli parkem severním směrem ke kapli Nejsvětější Trojice. Od ní pak pokračujeme rovně a dřevěný most nás dovede do zřícenin zdejšího hradu. Dochovaly se zde m. j. zbytky zdiva věže, ale i další zdi budov i opevnění.

Cíl - železniční zastávka:

Od hradu se vrátíme k zámku a po červené a žluté značce sejdeme do Nádražní ulice a pak vpravo již přímo do cíle výletu.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je neznačený úsek cesty za silnicí do Olbramic 357 metry, nejnižším bodem je start a cíl s 244 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 180 metrů, takže jde o fyzicky nenáročný výlet.

Lom na břidlici nad potokem Blato.
Náves Senička.
Zámek Náměšť na Hané.
Zříceniny hradu Náměšť na Hané.