Výlet v podhůří Krušných hor - Mariánské lázně a okolí.

Turistika po Mariánských Lázních:

Poznávat město Mariánské Lázně můžeme různě, například z oken vináren, při nočních návratech z diskoték a podobně, ale my jsme tu, abychom poznali město po turistické stránce. Vydáme se po jejich ulicích a nejbližším okolí na výlet. Nebude moc dlouhý, jak je tu naší tradicí, ale fyzicky trochu náročný přeci jen bude.

Mariánské Lázně:

Mariánské Lázně patří k nejvýznamnějším lázeňských střediskům ve střední Evropě. Psát o jejich historii je asi zbytečné, výčet vzácných hostů by byl na knihu, takže si jen řekněme, že cílem naší vycházky budou minerální prameny, některé významné stavby, ale zajdeme si i do přírody. Nebudeme se ani mnoho zabývat popisem jednotlivých míst, aby tento jednoduchý průvodce byl vhodný na cestu.

Start - Rudolfův pramen:

Výlet začneme na vlakovém nádraží Město, kde staví vlaky ve směru od Karlových Var. Z hlavního nádraží je to sem jen ale asi

400 metrů. Těsně u nádraží je železniční přejezd a my se od něho dáme podle kolejí pěšinou a dostaneme se pod železný viadukt.

Přejdeme přes Úšovský potok a za promenádní pěšinou již vidíme Rudolfův pramen. Stavba dřevěného pavilonu je z roku

1902 a upravena byla v roce 1985. Pokud je objekt zavřen, vyvěrá z ocelové trubky vedoucí do potoka.

Vyhlídka:

Pokračujeme stále podle kolejí až na silnici do Úšovic. Přejdeme ji a stále podle kolejí dojdeme k Prelátovu pramenu a lanovému a

dětskému parku. Pramen zde vyvěrá z pítka v dřevěné soše. Dál projdeme na konec louky, přejdeme přes potok a dostaneme se

na značky NS Lázeňské lesy. Po nich se dáme vlevo, podejdeme vodárnu, přejdeme přes cestu k domu nad námi, pak ho obejdeme zleva a vystoupáme na hřbet, nejvyšší bod značky. Tady ji ale opustíme a zahneme vpravo stále nahoru. Ujdeme ale asi jen 100 metrů a jsme na stejných značkách opět. Po nich se dáme vlevo a přijdeme k odbočce k dřevěné vyhlídce. Rozhled z ní není široký, ale zajímavý.

Panorama:

Vrátíme se na značky NS a jdeme po nich až o obůrce Hvozd, kde si můžeme prohlédnout daňky a jeleny. Po silnici se dáme se značkami vlevo a pokračujeme po nic až ke kamenní rozhledně Panorama či Hamelika. Ta je dílem architekta Fridricha Zicklera z roku 1876. Věž v podobě romantického hradu prošla roku 2007 rekonstrukcí, kdy byla zastřešena. Výhled z věže je také omezený na západní směr, brání nám však vzrostlé stromy.

Mírové náměstí:

Od rozhledny klesneme k hotelu Panorama a pokračujeme po modré Edwardově cestě ke Goethovu odpočívadlu. Tento německý spisovatel si lázně velmi oblíbil a na jeho památky narazíme i jinde ve městě. Po modré pak klesneme na silnici, kde se potkáme se žlutou značkou. Pod námi stojí Karlův kříž, ale my se dáme po silnici vpravo a dojdeme nad Centrální lázně. Vlevo od nich objevíme Ambrožovy prameny. Jsou tři a jsou každý určeny jinak - pro svobodné, pro vdané a ženaté a zřetí pro rozvedené. Sejdeme dále pod lázně na Reitenbergerovu ulici. Pod námi je dvojice pramenů Rudolfův a Karolína. My se od nich dáme podle Chopinova kamene a Heidlerova obelisku na Masarykovu ulici. Kolem památníku osvobození se pak dostaneme opět k Úšovskému potoku, přejdeme ho a jsme na Hlavní třídě. Po ní se dáme vpravo a dojdeme na Mírové náměstí. Tomu dominuje Jubilejní kašna z roku 1913.

Žižkův vrch:

Proti kašně stojí vcelku nenápadná budova evangelického kostela, která ale kostel moc nepřipomíná. Ten byl postaven v letech 1853 až 1857, jeho vitráže jsou z roku 1907, roku 1999 byl kostel renovován. Podle Maxima a Flóry se dáme vpravo, ale za nimi zahneme do Purkyňovy ulice, kterou budeme stoupat na konec a lesem dál až k vodojemu. To jsem již na značkách NS Geologický park. Po nich pokračujeme od vodojemu asi 150 metrů, kdy odbočíme prudce vpravo a pak vlevo. Na dalším rozcestí pěšin zahneme vpravo a serpentinově vystoupáme na vrchol Žižkova vrchu s altánem Bedřicha Viléma. Ten totiž v roce 1857 pokládal základní kámen k oltáři ve výše zmíněném evangelickém kostele. Žižka zde asi nikdy nebyl, pomník mu zde proto nestojí. Svahy kopce jsou také přírodní rezervací.

Karola:

Sejdeme stejnými serpentinami dolu, ale neodbočíme vlevo k vodojemu, ale po další serpentině vpravo, kdy klesneme k novogotické kapli Lásky, neboli P. Marie Bolestné z roku 1909. Zde se setkáme s červeně značenou Goethovou cestou, po které sejdeme na silnici pod Villou Savoy, Červená pod silnicí zahýbá vpravo, ale my se dáme podle zábradlí vlevo a klesneme k Hudebnímu pavilonu. Pod námi jsou dva Lesní prameny, po naší pravici nad Úšovickým potokem jako pramen v kamenné zídce, ale přímo pod námi Pitný pavilon. Odtud pokračujeme po zelených značkách Metternichovy cesty až k pěkné vyhlídce Karola s příjemným posezením.

Pravoslavný kostel:

Pod Karolou se dostaneme na rozcestí, odkud pokračujeme po modré značce pod hřbitov a dál až k městskému úřadu. Pod ním v parku objevíme cihlový Anglikánský kostel z roku 1879, kde mramorová deska z roku 1911 upomíná na časté návštěvy britského krále Edwarda VII. Postupujeme dále a za školní budovou narazíme asi na nejvýznamnější církevní stavbu města, pravoslavný kostel sv. Vladimíra. V něm můžeme vidět tradiční ruské ikony, ale zejména emailovo-majolikový ikonostas, která odděluje kněžiště od chrámové lodi.

Hlavní třída:

Od kostela se dáme podle hotelu Richard Pramenskou ulicí a pak pěšinou parkem opět ke hřbitovu. Obejdeme smuteční síň a od Metternichovy cesty pod hřbitovem odbočíme vpravo a dostaneme se k Balbínovu prameni. Jde sice stavebně o malý pramen, ale jeho léčebné účinky jsou veliké. Pokračujeme dál po silničce se zelenými značkami, ale pak po cyklotrase 2068A až k zimnímu stadionu a krytému bazénu. Je to sice kousek po žluté značce, ale pak bez ní dojdeme na Hlavní třídu a níže na světelné křižovatce zahneme vlevo do Máchovy.

Cíl - nádraží:

Parčíkem si to můžeme zkrátit a dostaneme se k nemocnici a pod ní do cíle k nádraží Mariánské Lázně - Město.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Žižkův vrch 748 metrů, nejníže jsme v místě startu a cíle 564 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 420 metrů, takže jde o fyzicky o středně náročnou vycházku.