Výlet v okolí Krkonoš - Kunčice, Dolní Branná, Vrchlabí. Relax v Krkonoších.

Podkrkonoší, jak ho zná asi jen málokdo.

Dnešní výlet nás nepovede po významných památkách, ani po přírodních zajímavostech, ale spíše jen to bude procházka krajinou Podkrkonoší. Našli jsme jako východisko jednu obec, kterou většinou jen přejíždíme cestou do hor či do jiných dálek, a tou jsou Kunčice nad Labem.

Kunčice nad Labem:

Počátky Kunčic jsou zahaleny ve tmě, protože když se poprvé uvádějí v roce 1436, jsou popisovány jako pusté. Tehdy je císař Zikmund zastavil i s okolními vsemi Hynku Krušinovi z Lichtenburka, ale jinak byly v majetku klášterce Vrchlabské proboštství u Hostinného (Klášterní Lhota). V roce 1466 vsi vyplatili Jindřich a Hynek z Valdštejna a následně se Kunčice dostaly k Jilemnici. V roce 1536 koupil Kunčice Kryštof z Jandorfu. A to nastal čas, aby se tu postavil tvrz, zmíněná v roce 1561, kdy však již Kunčice patřily k Vrchlabí. Kunčice nejsou známé památkami, spíše průmyslem. Zdejší Krkonošské vápenky jsou výrobcem maltových a omítkových směsi. Zajímavostí je, že se sem vápenec z lomu v Černém Dole dopravuje lanovkou.

Start - kaple:

Výlet začneme na zdejší vlakové zastávce, kde staví vlaky od Trutnova, Kolína, Vrchlabí a Chlumce nad Cidlinou. Nedaleko u řeky zastavují i i autobusy z Vrchlabí a z Hostinného. My se vydáme rovně od nádražní budovy a mineme obecní úřad. Teď se budeme trochu řídit podle značených cyklotras (CT), pěší turisti tu značky nemají. Na další křižovatce zahneme podle CT 2, Labská vlevo. Mineme školu a zastavíme se u zvláštní stavby, kaple sv. P. Marie. Na první pohled je vidět, jak byla původní malá kaplička z roku 1847 hrázděnou dostavbou zvětšena v roce 1906 o malou loď.

Dubová alej:

Pokračujeme po silnici kolem přítoku Vápenického potoka do Labe a pak kolem autobusové zastávka. Za ní odbočíme vlevo podle CT 4299, přejdeme koleje a v horní serpentýně spatříme po pravici v poli osamocený významný dub. Stále stoupáme až k počátku stromoví po levici, kde u vodárny zahneme vlevo, již bez značení. Vystoupáme loukou přes malé návrší a klesneme na okraj lesa. Projdeme jím a i přes následující loučku, ale za dalším lesíkem na křižovatce odbočíme vpravo. Ujdeme asi 300 metrů a zahneme vlevo, kdy na kraji pole mineme bod záchrany TU 018. Doufáme, že ho nepotřebujete a je to pro nás jen orientační bod. Na konci pole opět odbočíme vlevo a jdeme významnou dubovou alejí u Zámečku na Podhůři. Ostatně k němu dojdeme cestou vpravo na konci aleje.

Zámek Podhůří:

Zámek Podhůří vznikl přestavbou hospodářského dvora v polovině 18. století. Dnešní tvář s ozdobnou pseudorenesanční věží ale dostal až za průmyslníka Bedřicha Viléma Kröniga po roce 1870. Budova dnes slouží o obytným účelům. Pod zámkem se kolem rybníčka stočíme vpravo do Poštovní ulice a kolem železniční zastávky dorazíme k louce s fotbalovým hřištěm.

Liščí kopec:

Na křižovatce zahneme vlevo do Luční ulice a kolem motorestu se dostaneme na most přes Labe. Za ním zahneme vpravo a pobřežním lesíkem vystoupáme na okraj Vrchlabí do ulice Větrná. V těchto místech stával kdysi zámek či tvrz. O té se ví, že se sem provdala Pavla, nejstarší dcera Kryštofa z Gendorfu, když si vzala Jana Cetritze z Karische na Fuchsberku, tedy na Liščím kopci. Dnes tu již z renesančních dob nic nenajdeme, stojí zde jen několik menších domků. Dál pozvolna stoupáme Větrnou ulicí až na okraj sídliště Liščí kopec, kde na první křižovatce zahneme vlevo, a pak dolů podle lesa skoro až k potoku Bělá do Luční ulice.

Dolní Branná:

Luční ulicí sejdeme skoro až k Labi, před kterým však opustíme asfaltku v levotočivé zatáčce vpravo. Asi po 100 metrech ve stromoví kolem Bělé zahneme vlevo, Bělou pak překročíme a pokračujeme pobřežním lesíkem a loukou podle Labe až k dalšímu potoku Principálku. Potok přejdeme a dostaneme se do dolní části Dolní Branné. Ta v horní části navazuje na Horní Brannou, a v obou najdeme zajímavé památky, ale o těch až jindy. Pro nás bude důležité, že na silnici zahneme vlevo a kolem toku Sovinky se dostaneme na most přes mlýnský náhon a následně i přes Labe.

Cíl - Kunčice:

Po hlavní cestě jdeme Kunčicemi až skoro k trati, kde se cesta stočí vpravo. Ujdeme asi 250 metrů, kde zahneme šikmo na vedlejší komunikaci vlevo. Na další rozcestí se podle plechového plotu dáme vpravo, až dojdeme k malé kapličce. Tad jsme v místech, kde od nás vlevo v 16. století stávala ta zmíněná Kunčická tvrz. Vrátíme se na hlavní silnici a dostaneme se do mírné pravotočivé zatáčky s kruhovým zrcadlem. Přejdeme na rovnou komunikaci proti nám a dojdeme k obecnímu úřadu. Tady to již známe, takže vlevo a jsme v cíli.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je právě dolní část sídliště Liščí kopec se 490 metry a nejnižším místem křižovatka v dolních Kunčicích se 404 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je pouhých 150 metrů, takže jde fyzicky o vcelku nenáročný výlet.