Výlet po Semilsku - Riegrova stezka, Palackého sady, Spálov. Pěkný výlet v Podkrkonoší.

Pýchou Semilska, pokud bereme v potaz nejbližší okolí města a ne celý okres Semily, je Riegrova stezka. Ta byla otevřena v roce 1909 zásluhou Klubu českých turistů. Její délka je necelých 5 km a prošla svým vývojem, například v roce 1925 byla dobudována studánka Antala Staška a mezi lety 1922-1926 byla změněna trasa při stavbě vodní elektrárna ve Spálově. V roce 1929 byla otevřena Crhova turistická chata, dnes Hotel Pod Spálovem. Na trase je několik vyhlídek, ovšem největší raritou je ve skále vylámaná 77 metrů dlouhá visutá galerie 5,5 metru nad původní hladinou řeky.

Semily:

Okresní město Semily se jako farní ves uvádějí roku 1352, ale její části Klinkovice a Podmoklice ještě o 30 let dříve. Na místě hřbitova a kostela na Koštofranku stávala tvrz, sídlem panství se později stal vcelku dnes již stavebně nevýznamný zámek. Historických památek je zde poskrovnu, třeba kostel sv. Petra a Pavla byl postaven v novorománském slohu letech 1908 až 1911. Zmíněný kostel na Koštofranku je barokní z let 1723 až 1727. Je tu pár kaplí a Mariánský sloup z 18. století a radnice z 19. století, a tak největšími zajímavostmi jsou technické památky - železniční trať procházející sérií tunelů o celkové délce 743 m a na pravém břehu Jizery 1,3 km dlouhý tunel, který přivádí vodu z Jizery k elektrárně pod Spálovem. Riegrův domek na Riegrově náměstí je poslední zachovanou stavbou kdysi rozsáhlého komplexu budov Riegrova mlýna, ve kterém bývala i konírna.

Start - Palackého sady:

Výlet začneme na místním vlakovém nádraží. Sem jezdí vlaky ze Staré i Nové Paky, Liberce a i třeba z Pardubic, staví zde i autobusy z Rokytnice nad Jizerou, Lomnice nad Popelkou a z Jilemnice. U turistického rozcestníku se scházejí modrá a žlutá značka, vydáme se nyní vpravo po modré směrem k Vodní bráně, ale na křižovatce u přejezdu se dáme vpravo po zelené. Ta nás provede přes kruhák, přejdeme přes Chuchelenský potok a pak i Jizeru a dostaneme se na špičku "ostrova", který zde s Jizerou vytváří náhon přes 1,5 kilometru dlouhý. Zde se od zelené odpojíme a bez značek zahneme vlevo a po lávce přejdeme přes náhon. Za ním pak objevíme červenou značku, po které se dáme krátce vpravo na křižovatku s Bítouchovskou ulicí. Zde narazíme na modrou a žlutou značku (okruh), po kterých se dáme vlevo a projdeme přes Palackého sady. Jejich dominantou je krematorium, ale to je nad námi.

Kamenického stezka:

Po značkách se dostaneme do malého údolíčka, kde modrá odbočuje vpravo a my pokračujeme již jen po žluté. To jsem již v Bítouchově, kde mineme zdejší pěknou kapličku a pod ní přejdeme po silnici přes potok. Jdeme dál rovně a před prudkou pravotočivou zatáčkou uhneme vlevo na krátkou silniční spojku. Ta nás přivede na křižovatku, kde objevíme jinou žlutou (pásovou) Kamenického stezku. Tak byla pro veřejnost otevřena v roce 1941, Jan Kamenický byl místním turistickým propagátorem. Po stezce se dáme vpravo a pod školou se dostaneme k zalesněným stráním nad Jizerou.

Vyhlídky:

Předností Kamenického stezky jsou upravené vyhlídky, z nich je první Kopáňka, čedičová skalka. Vlevo na odbočce je pak vyhlídka Peretka, který se jmenuje po ženě jednoho italského dělníka, který sem přišel pracovat a v roce 1856 se podílel se na výstavbě tunelů. Další vyhlídka se jmenuje Jiřička, což je čedičový útvar s výhledem do hlubokého údolí. Následující vyhlídka U Peršinky již zarůstá ke své škodě lesem. Obdobně trpí stromy i následující vyhlídka Moravská Jiřička, pojmenovaná po osadě nad nimi, Moravě. Následují pak vyhlídka U Bakala a za ní pak vystoupáme k rozcestí Morava. Zde pokračujeme po modré k vyhlídce Myší skála. Jde o čedičový suk asi 25 metrů vysoký, na který je výstup trochu náročný, ale s pomocí řetězů se to dá zvládnout. Po značce pak klesneme do Spálova.

Elektrárna Spálov:

Za prvními spálovskými domky modrá odbočuje vpravo, ale my se dáme vlevo a loukou sejdeme k lavičce s pěkným výhledem. Rovně pak klesneme po hřbetu na okraj lesa a klikaticí sejdeme na cestu opět s modrou značkou Kamenického stezky. Klesneme na silnici a za chvilku jsme u soutoku Kamenice s Jizerou a u vodní elektrárny Spálov. Ta je v provozu s výkonem 2400 kW dodnes. Je zde i malá vlaková zastávka na trati z Železného Brodu do Tanvaldu. Dál pokračujeme po červené za hlavním cílem - Riegrovou stezkou. S červenou souběžně běží i naučná stezka, takže s ním dostaneme přehršel informací.

Riegrova stezka:

Údolí Jizery je zde chráněno přírodní rezervací. Cestou mineme studánku A. Staška a Hvězdiččinu studánku s pitnou vodou. Dál projdeme tunelem a pro náročnost další trasy mineme několik bodů záchrany. Kolem laviček se dostaneme k Böhmově vyhlídce (Antonín Böhm, zakladatel KČT Semily), ze které je pohled na klikatící se úsek železnice z Pardubic do Liberce se čtyřmi tunely a na Krkavčí skálu. Další zastávkou bude jímací jez a začátek tunelu, kterým se žene voda ke spálovské elektrárně. Dalším úsekem je již zmíněná visutá lávka a nad jejím koncem proti nám ferrata Vodní brána, z úvodu zmíněná. Dál projdeme další zákrutou Jizery a jsme opět v Bítouchově.

Cíl - Semily:

V Bítouchově končí NS a začíná Kamenického stezka, ale my pokračujeme po červené až na lávku přes Jizeru. Zde pokračujeme pak již po modré přes další semilský "ostrov", zde tvořený Jizerou a náhonem na vodní elektrárnu Semily-Řeky, kterou máme po pravé ruce na můstku přes onen náhon. Modrá nás pak v klidu dovede na vlakové nádraží.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je rozcestí Morava s 525 metry a nejnižší elektrárna Spálov s 291 metrem nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 490 metrů, takže trasa je po fyzické stránce mírně náročná, ovšem je to po upravených cestách, takže se dá v klidu zvládnout tak za 5 až 6 hodin podle výkonosti.