Výlet v Jizerských horách a v okolí Jablonce nad Nisou.

Pokud se řeknou "humna", myslí se tím něco za stavbou, ta dvorem, a tak se dnes podíváme do okolí Jablonce nad Nisou, i když humna budeme brát jen jako vtípek.

Jablonec nad Nisou:

Okresní město Jablonec má zajímavou historii, protože se vyvinul z pouhé vsi, uváděné v roce 1356. Tehdy se ale píše o obnovení fary a o stavbě kostela. Co předcházelo, jaké katastrofa nebo událost? Nevíme. Víme ale to, že v roce 1543 se uvádí "ves pustá Jablonec" (od vypálení roku 1469). Roku 1599 se uvádí ves, určitě již podruhé obnovená. Nejinak tomu bylo i s další obnovou po třicetileté válce. Po ní se však kraj začal rozvíjet díky sklářství, roku 1808 byla Jablonec městysem a roku 1866 městem, ale dekret dostal až v roce 1906. To již byla Jablonec světoznámý zejména bižuterií, ale tím raději historii opustíme a dáme se na výlet.

Start - Kokonín:

Výlet začneme v okrajové části Jablonce, na vlakové zastávce Nová Ves nad Nisou na trati z Liberce do Tanvaldu, případně do Kořenova. Staví zde i autobusy z Harrachova, Rokytnice n. J. a samozřejmě z Jablonce. Pro zajímavost uvedeme, že ona Nová Ves je trochu jinde a že se do ní dostaneme během výletu. Od stanice dojdeme na hlavní cestu (Novoveská), přejdeme přes koleje a trochu vystoupáme k samotě, přejdeme potůček a za další asi 150 metrů, ještě před prudkou levotočivou zatáčkou, odbočíme na lesní cestu vpravo. Lesem pak klesneme na jabloneckou Alešovou ulici, kde objevíme zelenou značku a značky Jabloneckého vyhlídkového okruhu. Dáme se po nich vlevo a v lese pak narazíme na rozcestník. Zde nás zelená opustí vlevo a my po okruhu pokračujeme ve stoupání až k oplocené lesní školce. Tady se značky okruhu odpojí vlevo a my jdeme kousek bez značení, ovšem na další křižovatce narazíme na žlutou. Po té se dáme vlevo po hřbítku, ale když se k nám zleva začne blížit potůček, na prvním rozcestí zahneme vpravo a dojdeme na asfaltovou silnici. Po této silnici se dáme kousek vlevo a hned odbočíme vpravo a klesneme do části Jablonce, Kokonína.

Mačkárna:

Kokonín zřejmě vznikl až v 16. století, uvádí se jako ves roku 1543. Z památek připomeneme kostelík sv. Antonína Paduánského z roku 1862 a řadu reprezentativních domů a vil z přelomu 19. a 20. století a ještě několik lidových staveb. My přijdeme do Krkonošské ulice, mineme modrou značku a zahneme vlevo do Letní. Tou se dostaneme až na kruhák, kde se dáme Maršovickou vlevo a jdeme po ní až do prudké levotočivé zatáčky, kde v areálu domu čp. 5437 se dochovala mačkárna skla (lidově driketa), dnes sloužící jako malé muzeum tohoto již zaniklého řemesla.

Maršovice:

Po prohlídce mačkárny, ještě v zatáčce silnice, odbočíme vlevo na místní komunikaci, ale to jsme již na katastru Maršovic. Ty se uvádějí poprvé současně s Kokonínem v roce 1543 ale jako pusté, tedy vypálené v bojích roku 1469. Po silničce vyjdeme až k hlavní silnici, kde však na plácku s informačním panelem a nádobami na tříděný odpad zahneme vlevo. Opět stoupáme kolem hřiště až do lesa na nás kolmou vrstevnicovou cestu a po ní se dáme vpravo.

Maršovický vrch:

Rovná cesta úbočím Maršovického vrchu (743 m) nás dovede po kraji lesa na křižovatku se zelenou značkou. Tady se dostáváme do zajímavé oblasti, ale chce to malé vysvětlení. V mladší době kamenné, odhadem před 7 tisíci lety, byl nejhojněji používanou horninou na výrobu kamenných nástrojů amfibolový rohovec, čili zelená břidlice. A to se muselo někde těžit. Věřte tomu, že jeden z těchto lomů se nachází tady v jihovýchodní části vrcholové partie hřebene Maršovického vrchu, tedy vlevo nad námi. K vidění tu, přiznejme si, ale mnoho není, šlo již tehdy o drobnější jámy, ale berme to jako vizitku kraje, že nejen bižutérií ve světě známý byl.

Dolní Černá Studnice:

Po zelené značce se dojdeme do Dolní Černé Studnice. Tato již veskrze horská ves v sedle pod Černou Studnicí (896 m) se uvádí až v 17. století (1638), vznikla kolem staršího zájezdního hostince. Ten však vyhořel a nebyl obnoven. Ona studna, po které má osada jméno, vlastně pramen potoka Žernovník, byl údajně léčivý a lidé u něho věšívali na okolní buky svaté obrazy. Novodobými úpravami však její stará krása zanikla. Ve středu osady změníme barvu a pokračujeme dál po zelené do Horní Černé Studnice

Horní Černá Studnice:

Horní Černá Studnice se od Dolní oddělila tak, že stála na jiném katastru, konkrétně Dolní patří k Maršovicím a Horní k Nové Vsi. Památkou je zde Pörnerova kaplička. Stála tu již v polovině 18. století, kolem roku 1850 byla obnovena jedním z majitelů zdejší usedlostí Franzem Pörnerem. Zajímavostí je, že v ní byla kopie madony z Vambeřic a ve 20. letech 20. století byla kvůli stavbě silnice přesunuta na současné místo a v roce 2001 byla opravena. My osadou projdeme po zelené a vystoupáme k rozhledně Černá Studnice.

Rozhledna:

Rozhledna Černá Studnice, abychom to trochu zamotali, leží na katastru Smržovky. Na vrcholu 869 metrů nad mořem byla již roku 1885 upravena vyhlídka a roku 1905 otevřena kamenná rozhledna. Pro stoupající zájem byla rozšiřovaná i restaurace, až měla roku 1930 kapacitu 600 míst. Z věže jsou vidět Jizerské hody, Krkonoše, Liberec, Ještěd, Kozákov a Český ráj a ze vzdálenějších vrcholů třeba Bezděz a Ralsko.

Alej dětí:

Po prohlídce a případnému občerstvení odkráčíme po červené směr Nová Ves. Klesneme lesem až na silničku nad Novou Vsí, po které se dáme bez značek vlevo. Asi po 300 metrech na odbočce se dáme vpravo a u první chatičky odbočíme na lesní pěšinu vlevo. Mineme další chatičku a po necelých 200 metrech odbočíme vpravo a vyjdeme z lesa a po okraji louky sejdeme k Aleji dětí. Za vznikla v roce 2009 úpravou části cesty zásluhou místních obyvatel a děti. Rostou zde staré odrůdy třešní a zhruba uprostřed 4 mohutné javory kleny, které tu jsou již od 19. století. Krajní javor klen směrem k obci má výšku 19 metrů a obvod kmene 319 cm, v roce 2009 obdržel cenu Strom Jablonecka. Z lavičky, na které si můžeme odpočinout, je také pěkný výhled do kraje.

Nová Ves nad Nisou:

Od Aleje dětí klesneme na místní komunikaci, přejdeme ji a v dalším klesání dojdeme na křižovatku s červenou značkou. Tou se necháme vést kolem obecního úřadu, údolíčkem s parkem nad koupalištěm a odsvěceným evangelickým kostelem z roku 1935. Shodou okolností je ze stejného roku i katolický kostel P. Marie, který jsme ale při průchodu obcí minuly. Pamětihodností je v obci víc, třeba pramen Lužické Nisy.

Nisanka:

Vystoupáme nad Novou Ves a polem, tedy podle místních šipek, vystoupáme na vrchol Jizerka (676 m.n.m) k rozhledně Nisanka. Ale k její historii se třeba se zmínit o tom, že v roce 1924 tu byl vystavěn výletní hostinec Buchbergerova chata a později známý jako Jizerská bouda. Po roce 1948 sloužil k podnikové rekreaci, od roku 2000 penzion Jizerka. Nad objektem byla v letech 2005 až 2006 vystavěn podle návrhu ing. arch. Ivana Vorla telekomunikační převaděč s rozhlednou, k otevření pro veřejnost došlo v roce 2007. Z věže je hezký výhled na velkou část okolních Jizerských hor.

Cíl - vlaková zastávka:

Od rozhledny se vrátíme na silničku s červenou značkou, nedáme se po ní, ale níže vpravo polní cestou. Dostaneme se mezi usedlosti k mohutné památné lípě. Dál se cesta stočí vlevo (neodbočíme vpravo) a už jsme u další památní lípy. Ta tu stojí trochu stranou nad domem ev. č. 648. Pokračujeme dál silničkou do dolní části obce se zastávkou autobusu. Dál tedy klesáme po silnici na konec obce, kde od odpočívadla sejdeme pěšinou podle potoka na silnici nad vlakovou zastávkou, kudy jsme šli na začátku výletu.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je rozhledna Černá Studnice (869 m), nejnižším bodem pak Alešova ulice s výškou 522 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 490 metrů, což z výletu dělá po stránce fyzické mírně náročnou akci, obtížnější je i orientace na začátku trasy, chce to větší opatrnost.

Kaplička Černá Studnice.
Nádraží Nová ves nad Nisou.