Hřeben Broumovských hor – první část

Dnešní výlet bude patřit mezi ty klasické, pokud lze říct o nějakém výletu, že je "klasický". Ale tady to bude platit, projít Broumovské stěny lze totiž vlastně jen po hřbetu od Honského po Božanovský Špičák, tedy přes Korunu, což je bratru 13 kilometrů. Když si ale k tomu připočítáme nástupové trasy, asi to těžko za den zvládneme. Dnes se vydáme alespoň po severozápadnější části tohoto komplexu, a začneme v Hlavňově.

Hlavňov:

Ves je uváděná poprvé v roce 1395 na panství Police n. M., jehož je i dnes součástí. My se sem můžeme samozřejmě dostat po vlastní ose, ale zajíždí sem i autobus z Police. Jsou zde tři zastávky, výlet můžeme začít u každé, ale my si vybereme tu první "U mostu".

Start:

Osadou prochází červená značka, vydáme se po ní směrem dolů, tedy měřeno podle potoka. Po výstupu jdeme ale jen malý kus po silnici, protože hned odbočíme vpravo po silnici se komunikaci vjezdu. Loukami procházíme menším údolím, přejdeme přes sedlo s vrchem Nad Březinou (583 m) s vysílačem a klesneme na silnici v Pěkově. Tato ves se poprvé uvádí v roce 1406 a její největší památkou je pěkná kaple z poloviny 109 století, ovšem daleko pod námi. My zde zahneme vpravo a dojdeme k restauraci U Generála Laudona. Po jeho stopách se pak také vydáme.

Hony:

Ze silnice zahneme za restaurací vlevo po hrázi rybníku Hony a pak vpravo podle jeho břehu do stejnojmenné osady. Ta však prodělala za svou historii několikrát změnu jména, jako Horka se uvádí roku 1558, jako Hutberk (Strážný vrch) 1639 a konečně špatným překladem jako Hony 1854. My vsí projdeme, zahneme na první odbočce na jen vyježděnou cestu a dorazíme na náves. Zde se dáme vpravo a loukami vystoupáme k lesu se zelenou značkou.

Honské sedlo:

Zelená značka nás dovede přes rozcestí na hlavní silnici 303 v Honském sedle. To byl strategický vojenský bod, který opevnil generál Laudon za donucené pomoci obyvatel v okolí v 18. století. Část valu s příkopem se dochoval dodnes. Stojí zde i křížek.

Honský Špičák:

Dál pokračujeme po modré výstupem na Honský Špičák. Nejde ale o žádný komolý vrch, ale konec dlouhého hřbetu s výškou 652 metrů nad mořem. Zde nalezneme přístřešek k odpočinku, ale výhledy tu kvalitní nejsou. Pokračujeme proto dál po modré a klesáme k sedlu pod Pannou. Kousek před ním však narazíme na lokalitu Laudonovy valy, kdežto někteří tvrdí, že o vojenské valy nejde. Co vy na to?

Hvězda:

Pokračujeme pod skalnatou Pannou (611 metrů) s možným výstupem a rozhledem a dál na Strážnou horu (689 metrů). Romantická cesta pokračuje po hřbetu až na Hvězdu. Zde se můžeme občerstvit v horské chatě z roku 1846 a pokochat se výhledem od kaple z roku 1733. Když to shrneme, toto místo patří mezi nejvýznamnější turistická místa v naší republice.

Setonova studánka:

Od Hvězdy pokračujeme červenou Jiráskovou a Svatojakubskou cestou mezi skalami, někdy i s určitými terénními starostmi k Supímu hnízdu. Také z něho je překrásný rozhled na Broumovsko. Červená nás pak dovede na rozcestí Nad Roklí, kde přejdeme na žlutou, a tou sejdeme obtížnější skalní cestou ke Svatému Václavovi (rozcestí) a pak vpravo Pánovou cestou údolím na rozcestí až k Setonově studánce. Není sice vydatná, v horkých létech dokonce vysychá, ale jde o chutnou pitnou vodu k občerstvení.

Cíl - Hlavňov:

K další cestě využijeme služeb červené a žluté značky, které nás dovedou k Hlavňovskému rybníku se restaurací Na hrázi. Dál pokračujeme jen po červené do Hlavňova k otočce autobusu. Zde červenou opustíme a klesáme po hlavní silnicí Hlavňovem kolem hostince, až opět narazíme na červenou značku. A pak je to do cíle jen kousek.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Supí hnízdo se 702 metry, nejnižším pak start a cíl s 489 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase se asi 370 metrů, takže jde fyzicky o středně náročnou akci, ale s tím se ve skalách jistě počítá.