Po malířových stopách - Historický výlet na Vysočině.

Dnešní výlet je možno začínat na třech místech, v Třemošnici na vlakovém nádraží, taktéž na železniční zastávce ve Žlebských Chvalovicích, ale my popis začneme na startu na náměstí v Ronově nad Doubravou.

Ronov nad Doubravou:

Toto město má ve jméně vyjasněno, kdo stál ve středověku za rozvojem tohoto kraje. Byli to totiž Ronovci či Ronovici, tedy pánové, kteří měli ve znaku "Ronn - Rone - Ron", což je česky ostrev, častěji ale vyslovováno jako ostrve, protože jde o dva zkřížené osekané kmeny stromů, které se používaly jako improvizované žebříky při slézání nepřátelských hradeb. Vidina lezení po těchto balancujících labilních prostředcích je pro nás již asi velmi vzdálená. Určitě to bylo pro pravé hrdiny, a také tento erb vydržel těmto pánům daleko do novověku, poslední zemřel roku 1705 v Jablonném v Podještědí. Uvádí se však, že část Škopků z Dubé musela po Bílé hoře uprchnout do zahraničí, kde se však z našich obzorů ztratila, údajně si říkali Dubští. Pokud jde o náš Ronov, ostatně s tímto či podobným jménem (např. Ronovec) se setkáme nejen v naší republice, ale i v Lužici, byl zakladatelem Ulrich z Lichtenburku, uváděný v roce 1307. Později se Ronov uvádí jako městečko a v roce 1603 jako sídlo Arnošta Robmhapa ze Suché. Po tomto rodu zůstalo jedno tvrziště za Doubravou (Suchotlesky) a místo "starého zámku" v Ronově, který byl v roce 1823 zbořen a nahrazen trochu severněji zámkem novým.

Start - Lhůty:

Výlet začneme na náměstí u turistického rozcestníku. Jdeme kousek po červené, která však odbočí vlevo, zatímco my jdeme rovně po silnici až za železniční přejezd u výše zmíněné zastávky Žlebské Chvalovice. Tato ves je odsud severně, vlastně se dá do ní dojít přes Lhůty, případně se dá tam dojít luční pěšinou. My ale u autobusové zastávky zahneme vlevo po silničce se značkami cyklotrasy 4232 do oněch Lhůt. Ty se uvádějí roku 1543 jako Čertova Lhotka, ale od roku 1654 jako Lhotka a od 1787 Luta, resp. Lhůta. My zde narazíme na modrou značku, po které se dáme vpravo směrem na Třemošnici.

Lovětínská rokle:

Lesem pozvolna klesneme ke křižovatce turistických cest na dolním konci Lovětínské rokle. Tou protéká stejnojmenný potok, který se v Ronově vlévá do Doubravy. Toto údolí je vyhlášené jako Národní přírodní rezervace a určitě stojí zato si rokli projít po žluté značce a naučné stezce. Je to mimo trasu, takže pokud máme dostatek sil, jdeme údolím na silnici u Rurova, po které zahneme vpravo do Podhradí, kde se připojíte opět k naší trase.

Lichnice:

Od Lovětínské rokle pokračujeme s modrou značkou po okraji lesa až na rozcestí s červenou značkou. Tady se po ní dáme vlevo a vystoupáme do Podhradí a navštívíme hrad Lichnici, tedy kdysi Světlík, ze kterého pocházel Smil, zakladatel Ronovců. O hradu psát více nebudeme, vše se dozvíte na panelech, případně od průvodce. Jen připomeneme, že hrad byl několikrát dobýván, v roce 1421 byl vydán bez boje, roku 1428 také bez boje po delším čase, 1469 a 1637 se ubránil, takže se pod hradem dochovaly zbytky po těchto událostech. Po prohlídce hradu se vrátíme na rozcestí červené a modré značky.

Třemošníce:

Rozcestí značek je vlastně již na okraji města Třemošnice. To se pod Lichnicí uvádí jako městečko s dvorem (tvrzí) v roce 1564, v roce 1610 bylo přesunuto za Zikmunda Robmhapa sídlo správy panství z hradu Lichnice do zdejší tvrze, přestavěné na zámek. Ten se dochoval po pozdějších přestavbách dodnes, dnes je však nepřístupný. V roce 1816 zde Jan Josef Zvěřina založil železárny v Hedvikově, což znamenalo velký růst města. Se značkou přejdeme přes Zlatý potok a dostaneme se na náměstí, kde je pro nás důležité informační centrum. Dál pokračujeme po žluté značce směrem na Pařížov, ale na konci Internátní ulice na okraji lesa zahneme vpravo po neznačené cestě a dojdeme opět ke Zlatému potoku a podle něho vlevo až k soutoku s Doubravou.

Mladotice:

Na soutoku se setkáme ze zelenou značkou, po které přejdeme po mlátku přes Zlatý potok a dáme se vlevo již podél Doubravy do Mladotic. Ty se uvádějí poprvé jako ves v roce 1339, od roku 1615 i s krčmou. Jinak zde býval mlýn (dnes penzion) a dvůr, za kterým dnes rostou staré stromy lípa a jasan. Na křižovatce u řeky objevíme pěkný kříž a zvoničku. Pokračujeme však dále po zelené podél Doubravy. Za zátočinou řeky, kdy zelená odbočuje vpravo, jdeme kousek bez značky, ta se k nám stejně za chvilku vrátí.

Chittussiho údolí:

A nyní jdeme Chittussiho údolím. Pokud nevíte, šlo o významného malíře 19. století, rodáka z Ronova, po otci italského původu, který byl mj. i starostou Ronova. Tady jde o malebné údolí podél řeky Doubravy, levostranného přítoku Labe, vlévajícího se do něho nedaleko Týnce nad Labem. Je to mezi Ronovem a Mladoticemi překrásný tříkilometrový úsek, který patřil údajně k mistrovým oblíbeným místům. Je to skalnaté údolí s balvanitým řečištěm s výskytem mnoha chráněných druhů rostlin a živočichů. Nejzajímavějším se asi náhon Korečnického mlýna, který je v úseku asi 50 metrů skalním tunelem. Ten měli údajně vytesat dva na doživotní vězení odsouzení trestanci a tak si vysloužili svobodu. Abychom došli k tomuto mlýnu, nesmíme se zelenou odbočit vpravo, ale pokračovat stále podél Doubravy. Na druhou stranu, kdy odbočíme se zelenou z údolí, dojdeme ke kostelíčku sv. Kříže, jehož původ sahá do počátku 13. století. Pak se tedy vraťme a pokračujme údolím k mlýnu.

Cíl - Ronov nad Doubravou:

Obejdeme mlýn a vystoupáme na silnici, po které vede zelená značka, který nás dovede na náměstí v Ronově.

Trasa měří 14 km, nejvyšším vrcholem je hrad Lichnice 500 metrů, nejnižším místem silnice podél Doubravy těsně před cílem 247 metrů nad mořem. Celkové převýšení je pak asi 315 metrů, takže jde vcelku o fyzicky středně náročnou vycházku.