Výlet Jestřebí hory - Čížkovy kameny, Markoušovice, Lhota. Výlet kolem Trutnova.

Dnešní výlet bude zvláštní, ale jistě zajímavý. Její výjimečnost bude v tom, že půjdeme často po cyklistických stezkách, protože ty pěší v našem směru vždy nevedou. Je proto třeba zachovávat opatrnost a raději cyklistům, pokud se s nimi potkáme, dáme včas přednost. V kraji, kterým projdeme je vybudován Trutnov Trails, tedy síť jednosměrných terénních stezek pro horská kola. Našim cílem, a každý správný výlet by nějaký pěkný cíl měl mít, budou Čížkovy kameny a předválečná vojenská opevnění. Výlet začneme operativně různě. Pokud pojedeme vlakem, tak na stanici Trutnov - zastávka nebo Trutnov - Poříčí, pak po červené značce dojdeme přes křižovatku v Petříkovicích do Lhoty. Pokud pojedeme autobusem, vystoupíme na zastávce Trutnov, Libeč, Debrné odb. nebo na zastávce Trutnov, Poříčí, odb.Lhota, které jsou od sebe jen pár metrů, případně autobusovou linkou trutnovské MHD č. 4. Pokud pojedeme autem, můžeme zaparkovat u této křižovatky, ale také až ve Lhotě u výletní Lhotecké hospody.

Start - Zámecký vrch:

Výlet je plánovaný od křižovatky silnice 301 s odbočkou na Lhotu, odkud se vydáme po červené značce Cesta bratří Čapků do Lhoty. Pokud jsme milovníci historie, případně romantiky, tak za viaduktem zahneme podle lesa do stráně vpravo podle elektrického vedení, přejdeme opatrně přes železnici, a když vystoupáme ještě kousek po skalnatém hřbetu po levici, staneme u tajemného hradu, tedy jeho příkop a valů. Pro hrad je zejména tajemné to, že o něm z historie nic nevím, podle archeologie měl stát někdy ve 13. až 14. století. Vrch nad námi se jmenuje patřičně - Zámecký vrch, ale vlastně šlo o hrad.

Lhota:

Po červené značce, která vlevo sejde ze silnici a jde ulicí Horní, dojdeme do Lhoty. Ta se uvádí poprvé v roce 1515. ale jako pustá. Bude tedy určitě mnohem starší, ale Lhot je mnoho a listin málo. Roku 1552 již patří mezi vsi osídlené, kdy patřila k Břecštejnu. Poklidnou ves protíná teplovod, takže zatím dojem z přírody si necháme zajít. Na křižovatce pak odbočíme s červenou a zelenou vpravo.

Čížkovy kameny:

Nad vsí se zelenou zahneme vpravo a stoupáme dál, až se sejdeme s již avízovanými značkami pro horská kola, a pak s nimi na rozcestí u jeskyňky u Čížkových kamenů. Podle tradice se v ní za poslední pruské války v roce 1866 skrýval jeden trutnovský průmyslník. Dále stále jdeme po modré, mineme cykloodbočku vpravo, a staneme na rovném průseku zprava do leva a pak samostatnou cykloodbočkou vlevo. Tady tedy opustíme turistickou značku a jdeme samostatně po cyklotrase. Ta nás po hraně skal dovede na jižní vyhlídku, kam zamířila i zelené odbočka. Pokračujeme stále po cykloznačkách po hraně skal s pěknými výhledy a dojdeme na křižovatku se zelenou značku u záchranného bodu TU 046. Tady se odpojíme od cyklotrasy a pěkně pokračujeme po zelené. Na konci hrany skal začneme klesat a nad nižšími skalkami se k nám zleva přiblíží další cykloznačky. Přeskočíme na ně, ale zahneme vlevo a pak na dalším rozcestí opět vlevo po Modřínové trati. Po asi 50 metrech přijdeme na rovný průsek, od kterého cykloznačky zahýbají vlevo. My se dáme ale po tomto průseku asi 500 metrů, kde na křižovatce odbočíme mírně vlevo, ale můžeme jít až na jeho konec, kde staneme na značkách Kozího trailu a dáme se vlevo.

Markoušovice:

Kozí trail nás dovede na žlutou turistickou značku na pokraji lesa. Luční cestou přejdeme mírné návrší a klesneme po Hůru (622 m) na rozcestí se záchranným bodem TU 045. Tady žlutá končí a my pokračujeme opět po červené Cestě bratří Čapků. Našim cílem teď je ves Markoušovice, tedy její horní konec. Ves se uvádí poprvé v roce 1542, a shodou okolností také jako pustá. O jejím stáří se tedy dá pouze licitovat, ale v roce 1555 však již asi již pustá nebyla. Až do roku 1963 se v okolí těžilo černé uhlí, ve stráních východně byly doly Petr a U Buku. Na konci vsi se setkáme se žlutou, po které budeme stoupat na hřeben Jestřábích hor.

Markoušovická rozhledna:

Na hřebeni se setkáme se zelenou značkou, po které se dáme vlevo k vrcholu Markoušovického hřebene (708 m). Po cestě k vrcholu po pravé ruce začneme míjet řopíky, drahé betonové bunkry, které nás ochránit na konec nesměly. Na vrcholu, do té doby vlastně bezejmenného, stojí kovová rozhledna vysoká 23 metru. Vyhlídková plošina je ve výšce 18 m nad zemí a jsou z ní vidět Krkonoše, Vraní hory, Adršpašsko-teplické skály, Stolové hory v Polsku a další míst, za dobré viditelnosti dokonce Kunětická hora nebo Kralický sněžník. Pod věží si lze odpočinout v dřevěném altánu a poblíže je i jeden řopík.

Na Pahorku:

Pokračujeme dál po zelené, klesneme k silničce ze Lhoty do Radvanic a za ní vystoupáme k pěchotnímu srubu T-S 44 „ Na pahorku“ z roku 1938. Pevnost ale nebyla dokončena, dnes je ale v péči občanského sdružení, které se tento objekt snaží zrekonstruovat. Možnost prohlídky je asi čistě náhodná.

Lhota:

Od srubu se vrátíme na zmíněnou silničku a dáme se po ní vlevo směrem do Lhotu. V horní části vsi mineme kapli Nejsvětějšího Srdce Panny Marie z roku 1912, spatříme i některé dřevění chaloupky. Pak se k nám připojí i již zmíněný teplovod, a když přejde na pravou stranu cesty, zahneme vlevo na místní komunikaci. Ta nás pak podle potoka dovede hlavní cestu s otočkou autobusu a pod ní k soše Panny Marie.

Cíl:

Tak stále pozvolna klesáme vsí k místu, kde jsme z ní odbočovali do lesů a skal. Pak je již na každém, jak sem přijel a jak jede domů. Automobilisté mohou nastoupit, kde zaparkovali, autobusoví mohou počkat na spoj, nebo s vlakovými dojít na jedno z vybraných nádraží a cestovat domů.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším místem byla Markoušovická rozhledna (708 metrů) a nejnižším je tradičně start a cíl s 385 metry nad mořem. Celkové převýšení je na trase necelých 400 metrů, takže jde fyzicky o mírně náročnou trasu.

Další výlet v okolí Trutnova ZDE.

Výhled z Čížkových kamenů.