Hrad Brníčko, Vrchol Markovice, Sudkov - Turistika v Jeseníkách.

Postřelmov nepatří mezi všeobecně známé obce, průmysl je zde zaměřen převážně na strojírenství, zemědělství… Obec leží mezi Zábřehem a Šumperkem, má obchvat dálničního typu, který je však jinak silnicí I/44. Jezdí tudy i vlak nejen ze zmíněných měst, ale i z Olomouce, Koutů nad Desnou či Hanušovic. A proč by sem měli turisté zavítat? Je to sice drobná, ale o to víc zajímavá památka, hrobka majitelů vsi Bokůvků z Bokůvky u roku 1592. Ti sídlili v nedalekém Chromči, kde ale jejich tvrz již zanikla. Hrobka je významná zejména průčelním portálem s reliéfní výzdobou a je zabezpečen renesanční kovanou mříží, v kryptě jsou čtyři rakve. Hrobku najdeme před kostelem sv. Matouše, který byl v barokním slohu postaven v 17 století, ale s použitím staršího gotického zdiva ze 14. století. Vedle dalších drobných církevních památek ve vsi můžeme obdivovat i některé zachovalé selské dvory.

Start - Sudkov:

Výlet začněme na výše zmíněné vlakové zastávce, má to ale nevýhodu, že pokud se dáme na cestu, vynecháme prohlídku obce samotné. Takže, pokud jsme ještě v Postřelmově nebyli, zajděme alespoň ke kostelu a hrobce. Jinak se dáme od turistického rozcestníku po neznačené cesta vpravo k silnici a po ní vpravo přes Moravu a Desnou. Pak se dáme vlevo a jsme v Sudkově, resp. u Sudkovského rybníka. Ta ním u restaurace U Adély odbočíme vlevo podle ní na chodníček podél vody a za zdí pak vpravo kolem dětského hřiště. A již vidíme věž evangelického kostela z roku 1937. Tady se potkáme se zelenou značkou, ale ta odbočí vlevo k Desné, my však jdeme stále rovně. Mineme obecní úřad a vedle stojící velkou kapli z roku 1795. Dále ta mírnou pravotočivou zatáčko se na rozcestí s malou kapličkou vlastně rovně podle potoka po místní komunikaci.

Podhradí:

Silnička se postupně změní na polní cestu v poměrně hlubokém zářezu. Od kraje Sudkova jdeme asi 1200 metrů k soutoku dvou potůčků, kdy zahneme vpravo a podle přítoku dále stoupáme lesem a po kraji lesa až na hřeben pod vysílačem. Pak již klesneme do osady Brníčko-Podhradí. Původně šlo o podhradní dvůr, máme ho zde po levé ruce, vede do něho pěkná brána. A jsme také na hlavní silnici 370 z Leštiny u Zábřehu do Hrabišína. Dále se po ní vpravo a na další křižovatce zprava přichází zelená značka. Ta nás v klidu dovede k turistickému rozcestníku. Tady se setkáme s modrou a červenou, které nás vyvedou až na hrad Brníčko.

Hrad Brníčko:

Hrad Brníčko byl založen ve 2. polovině 13. století a v roce 1434 ho získal nejslavnější majitel, Jan Tunkl z Drahanovic. Z malého husitského zemana se vyšvihl na jednoho z nejbohatších moravských šlechticů. V roce 1471 v době česko-uherských válek, kdy majitel Jan ml. Tunkl stál na straně Jiřího z Poděbrad, byl hrad dobyt jeho odpůrci a zpustošen. Jan se pak přestěhoval do Zábřehu a hrad Brníčko byl opuštěn. Na počátku 16. století byla ještě snaha ho obnovit, ale vlastně zůstalo jen u této snahy. V roce 1869 se zde konal tábor lidu za účasti asi 4 tisíce přítomných. Hradní vrch obkroužený mohutným opevněním měl na svém vrcholu kruhový areál s hradním palácem a věží a je vděčným cílem mnoha poutníků.

Obec Brníčko:

Ze zřícenin klesneme po značce na rozcestí a dáme se vlevo do sedla s protější Skalkou (443 m). Zde se odpojíme od značek a zahneme vpravo a klesneme do obce Brníčko. Dominantou obce je kostel Narození Panny Marie, který se budoval současně s první fází hradu nad námi, tedy na přelomu románské a gotické architektury v roce 1271. Kostel však byl barokně upravován, ale přesto zde najdeme některé původní prvky, v interiéru dokonce staré malby pod omítkou. Pod kostelem je hrobka, ale nikdo již neví, kdo je zde pohřbený. U kostela narazíme na červenou a modrou značku, po kterých se dáme vlevo po hlavní silnici. Na konci obce červená pokračuje po silnici, ale my s modrou odbočíme vpravo přes potok Loučnou.

Markovice:

Modrá značka stoupá silničkou k chatové osadě, ale v zatáčce se od ní odpojí rovně a stoupá až na vrchol Markovice s výškou 475 metrů nad mořem. Kruhový výhled zde není, ale přesto v dílčích výhledech můžeme obdivovat okolní krajinu. Nejhezčí výhled se nám naskytne při sestupu v místech vykáceného lesa.

Cíl - Postřelmov:

Modrá značka klesá po hřbetu nejdříve k turistickému posezení a pak do sedla s vysílačem. Za ním pak zahne vpravo a opět klesá přes silnici až k pěšímu mostu přes Moravu. Tu přejdeme a za mostem zahneme vpravo na neznačenou polní cestu. Ta nás dovede k průmyslovým objektům na kraji obce a pak těsně podle břehů řeky Moravy dojdeme ke zdravotnímu středisku. Doufáme, že ho nikdo nebudeme potřebovat, takže v poklidu přejdeme železniční přejezd a za ním zahneme vlevo a jsme u železniční zastávky.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Markvartice se 475 metry a nejnižším pěší můstek přes Moravu s 279 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 350 metrů, takže jde fyzicky o mírně nároční výlet.