Výlet v okolí Liberce - Rádlo, Milíře, Císařský kámen, Javorník, Jeřmanice, Obří sud.

Nejbližší okolí Liberce nabízí množství výletů a je ale pravda, že se zde po turistických značkách dostaneme na většinu významných míst. Na druhé straně tu chybí, ostatně kde jinde jsou, nějaký řád okruhů v různých délkách. Proto vám nabízíme tradičně dlouhý výlet pouhých 14 km, kde ale přesto navštívíme dvě významná místa, budou zde rozhledy, možnost občerstvení a dokonce i možnost určité zábavy. Jako místo startu i cíle si zvolíme vlakovou zastávku Rádlo.

Rádlo:

Ves Rádlo se poprvé objevuje v listinách roku 1454, kdy ji od kláštera Hradiště (u Mnichova hradiště) koupil Jindřich z Valdštejna. Roku 1566 máme zmínku o zdejším mostu a mlýnu. O zdejší zvonici je zmínka, že byla zbořená a na jejím místě byla postavena kaple sv. Trojice. I když k ní později postavili věž, roku 1931 byla zbořena a nahradil ji kostel současný. Před kostelem stojí soubor jedenácti soch, zejména Agónie v Getsemanské zahradě a Loučení Krista s Pannou Marií. Jde ale o kopie (originály najdeme od roku 1966 v Jablonci u fary) z roku 2014. Původní sochy stávaly od roku 1827 v horní části obce. Najdeme zde i řadu dalších drobných památek včetně ukázek lidového stavitelství.

Start - Hraničník:

Od železniční zastávky na trati mezi Libercem a Starou Pakou (staví zde vlaky i ze Semil) se dáme po modré značce po silnici směr obec Rádlo. Za prudkou zatáčkou hlavní silnici opustíme a jdeme po značkách po staré cestě středem osídlení. Procházíme kolem kostela, Getsemanské zahrady až k poště po pravici. Hned nad ní zahneme vlevo na úzkou místní komunikaci. Tou stoupáme kolem vodárny, podejdeme vedení vysokého napětí a staneme na nejvyšším bodě cesty. Po levici máme vrchol Hraničníku (599 m), ale ten je tu v poli, takže si ho odpustíme.

Milíře:

Pokračujeme pak dál ve stoupání až k lesu do míst, kde se dostaneme opět pro vysoké vedení. Za ním vstoupíme do lesa a vystoupáme na výšinu s balvanem zvaný Bluďák (Bludný kámen) s památníčkem na zdejší pobyty císaře Josefa II. Stavěly se tu tehdy šance proti Prusům, ale ty později zanikly. Dál sejdeme trochu níže a dostaneme se k zelené značce a prvním domkům Milířů s kapličkou Panny Marie Sedmibolestné z roku 1799. Jinak osada Milíře se poprvé uvádí jako Kohlstatt v roce 1687. My ji projdeme po zelené značce a vystoupáme ke zdejšímu hřbitůvku. Od něho je výhled do kraje, ale máme tu i ohniště obklopené 12 kameny. Jde o jedno za zastavení netradiční stezky Eldorádo, dlouhé 7 km s 12 zastaveními, která vznikla v roce 2016.

Císařský kámen:

Nad hřbitovem dojdeme zakrátko na vrchol Císařského kamene (637 m). Původně šlo o Špičák, ale na památku výstupů císaře Josefa II. byl název změněn a do vrcholového žulového bloku byla vytesána pamětní tabule. Dominantou je zde ale ocelová rozhledna z roku 2018, kdy nahradila dřevěnou z roku 2009. Vyhlídková plošina je ve výšce 21 metrů a lze z ní vidět Ještědsko-kozákovský hřbet s Ještědem, Jizerské hory, Krkonoše se Sněžkou, Český ráj s Troskami, hrad Bezděz a další místa v okolí Liberce a Jablonce nad Nisou.

Dlouhý Most:

Pokračujeme dál po zelené značce, až se k ním připojí NS Mojžíšův pramen - Císařský kámen. Společně s nimi přejdeme po úzkém hřbítku a stočíme se dolu vlevo. Pak se obě značky se od nás odpojí opět prudce vpravo a neznačenou cestou klesneme k Lučnímu potoku a za ním pak dojdeme k prvním, domkům Dlouhého Mostu. Po místní komunikaci dojdeme na křižovatku se zelenou značkou. S ní přejdeme po mostě nad dálnici, na konci zábradlí zahneme vlevo a podél dálnice pak podejdeme železniční trať. Dojdeme na silnici, kde zahneme vpravo, stále se zelenou značkou k rozcestníku u železniční zastávky Jeřmanice.

Areál Obří sud:

Zelená nás dovede přes část Jeřmanic k areálu Obří sud. Ten nabízí zábavu a sportování v létě i v zimě, kdy jsou v provozu moderní čtyřsedačková lanová dráha o délce 800 metrů, sjezdové tratě, snowpark, dětská sjezdovka s provázkovým vlekem. V létě tu najdeme zejména nejdelší českou trubkovou bobovou dráhu o délce 1100 metrů. Vždy je zde možnost občerstvení. Takže podle povětrnostních podmínek a ročního období se zde můžeme zastavit a pobavit se.

Javorník:

Dostat se na vrchol Javorníku (684 m) můžeme několika způsoby, a to lanovkou, ale i pěšky třeba právě podle lanovky, nebo se kousek vrátit na křižovatku s autobusové zastávky silničkou vlevo. Po ní se dostaneme na silnici od Dlouhého Mostu, kde zahneme vlevo a přes osadu Javorník vystoupáme s modrou značkou k Javornické kapli. Sem se dostaneme i s lanovkou. Dál proto pokračujeme po modré a zelené na vrchol. Zde byl na konci 19. století vybudován hostinec Obří sud, protože šlo o podobnou stavbu jako je stejnojmenná dřevěná konstrukce nad Lázněmi Libverda. Javornický sud byl vystaven v roce 1899 na výstavě ve Vídni a po ní přemístěn sem. V roce 1974 však vyhořel a až roku 2011 byl otevřen nový, a to ve tvaru na dávný sud upomínající. Dnes je zde restaurace a penzion. Vedle stojící vysílač však k veřejnosti k výhledu neslouží.

Jeřmanice:

Od vrcholu klesáme po červené a modré do Záskalí s kaplí sv. Jana Nepomuckého z roku 1843. Tady se červená odpojí a my pokračujeme po modré po silnici ke značíce konce obce Hodkovice nad Mohelkou. Zde s modrou odbočíme na polní cestu vpravo a sejdeme ke kostelu sv. Anny v Jeřmanicích z let 1811 až 1816 na místě staršího kostelíka. Ves sama se uvádí roku 1543 a z dalších památek zde najdeme několik příkladů lidového stavitelství.

Cíl - Rádlo:

Od kostela po modré klesneme k potoku a za ním se dáme po silnici vpravo, podejdeme dálnici a přijdeme k železniční zastávce Rádlo.

Trasa měří 14 km, nevyšším bodem je Javorník 684 metrů a nejnižším můstek přes potůček za podchodem pod dálnicí na úplném konci trasy se 419 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 460 metrů, takže jde po stránce fyzické o mírně náročnější trasu, ovšem značně ulehčenou, pokud se na svahu Javorníku svezeme lanovkou.

Jeřmanice.
Obří sud Javorník.
Rozhledna Císařský kámen.
Výhled z Císařského kamene.