Cestou svatou i historickou - Výlet Slavoňov, Mezilesí, Rokole, Bohdašín, Frymburk.

Jedním z míst, která se musí určitě navštívit v okolí Nového Města nad Metují, je Slavoňov. O jeho dřevěném kostelu se toho napsalo tolik, že by bylo nošením sov do Athén ještě něco přidávat. My se ale dnes do Slavoňova nevydáme za kostelem, ale začneme zde a skončíme zajímavý pěší výlet.

Slavoňov:

Založení vsi Slavoňov se ztrácí v mlze, pravděpodobně stál na jejím počátku Vladislav II., od kterého zdejší území dostal roku 1167 do užívání hradecký arcijáhen Slavoň. Ves se poprvé uvádí až roku 1369.

Start - V Dolcích:

Výlet začneme u autobusové zastávky, kam se můžeme dostat z Nového Města nad Metují, případně i z Náchoda, pokud samozřejmě nepřijedeme autem vlastním. Po modré značce se dáme po silnici nahoru, tedy k východu. Dojdeme na náves s vodní nádrží, za kterou na plácku stojí hasičská zbrojnice. Zde uhneme vlevo a za zbrojnicí pokračujeme po asfaltové místní komunikaci. Za vsí přejdeme malý potůček s rybníčkem (občas je vyschlý) a pokračujeme mezi poli k samotě V Dolcích (čp. 60).

Mezilesí:

Za domkem narazíme na asfaltovou silnici, po které se dáme vpravo do Mezilesí. Dnes zde moc lesů není, ale určitě bylo, kdy se roku 1403 ves uvádí poprvé. Tehdy patřila k panství Náchod, ale byla i součástí panství Krčín. Na návsi stojí drobná kaplička z roku 1874. Ve věžičce je zvon z roku 1949, který nahradil starší za války rekvírovaný.

Sendražský kopec:

Mineme kapličku a u hospody zahneme po hlavní silnici vlevo a jdeme asi 500 metrů, kde odbočíme vpravo. Mineme garáž po levici a řadové domy po pravici a dostaneme se na polní cestu. Tou vystoupáme na východní úbočí Sendražského kopce (vlevo, 608 m). Tady jsme na nejvyšším místě našeho výletu 590 metrů nad mořem.

Olešenka:

Když dosáhneme vrcholu cesty, v klesání vstoupíme do lesa, kde po zahnutí vlevo dojdeme na zelenou značku. Po té klesneme do údolí Olešenky. Přejdeme silničku s cyklotrasou 4035 a přejdeme po lávce na druhou stranu. Zde od rozcestníku budeme pokračovat vpravo po červené Jiráskově cestě. Procházíme pěkným sevřeným údolím, částečně skalnatým, až dospějeme do dolní části Nového hrádku s názvem Doly u přítoku Jestřábího potoka s objektem Kovapu Náchod.

Frymburk:

Po značce vystoupáme strání na okraj městyse Nový Hrádek a zahneme vpravo ke zřícenině hradu Frymburku. Ten se poprvé uvádí v roce 1354 jako sídlo Matěje (Matouše) z Frymburku, ale o ostatních majitelích a osudech hradu se dočteme na panelech, příkladně přímo na hradě, pokud si vyjednáte vstup. Hrad je v soukromých rukách a je z bezpečnostních důvodů uzavřený.

Nový Hrádek:

Od hradu sejdeme do městyse Nového Hrádku. Ten se vedle Frymburku objevuje v listinách od roku 1362, roku 1544 se již uvádí jako městečko. Jeho největší památkou je kostel sv. Petra a Pavla, uváděný již roku 1349. Dnešní jeho podoba je barokní z roku 1723. Mariánský sloup na náměstí byl vztyčen roku 1747 a kašna byla postavena roku 1864.

Rokole:

Kolem pošty opustíme dolní část náměstí bez značek vpravo Rokelskou ulicí a klesneme opět k Olešence. Od autobusové zastávky ji přejdeme po silničním mostě a za zákrutou silnice dojdeme do Rokole. To je dávné poutní místo, kde byl v roce 1859 na místě zchátralé kaple dřevěné postaven kostel Panny Marie Rokolské. V roce 1874 vznikla i Křížová cesta a roku 1930 kostelík Panny Marie. V roce 1997 byla ještě postavena kaplička jako kopie kapličky v Schönstattě. Hlavní pouť se zde koná vždy první neděli po 8. září.

Bohdašín:

Po prohlídce areálu v Rokoli pokračujeme po zelené značce na rozcestí u Tisu. Zde se napojíme na modrou a klesneme do Bohdašína. Tato ves se uvádí poprvé roku 1544. Z památek uvádíme kapličku, statek čp. 6 a za vsí křížek u cesty za vysílačem.

Cíl - Slavoňov:

Pokračujeme z Bohdašína dál po modré a klesneme do Slavoňova.

Trasa měří 14 km, nejvyšší místo, jak jsme v textu zmínili, je na svahu Sendražského kopce 590 m. Nejnižším místem naopak po něm následující údolí Olešenky s 416 metry nad mořem. Celkové převýšení je 400 metrů, takže jde o mírně náročnou turistickou akci.