Cesta po hranicích krajů a hlavně na vykopaný hrad - Výlet Rumberk, Lísek, Deštná.

Dnes se vydáme do oblasti, kterou ještě turisté neobjevili. Pozná se podle toho, že zde nejsou žádné turistické značky, ale je to určitě škoda. Na stranu druhou chvála takovým oblastem, zejména to ocení ten, kdo touží po samotě a klídku, ovšem s tím, že se bude muset vyrovnat s horší orientací v terénu. Vydáme se do malé obce Rozhraní na okraji svitavského okresu směrem na Letovice.

Rozhraní:

Obec Rozhraní, dnes s asi 330 obyvateli, leží na silnici I/43 jižně od Březové nad Svitavou. Původně šlo o tři vesničky, ještě tedy Bradlné a Vilémov, a spojeny byly v roce 1950. Historii mají všechny tři starou, z významnějších památek jen ale kostel Povýšení sv. Kříže z roku 1790 v Bradlném. Potěšit by turisty mohla informace, že se tu nacházejí zajímavé jeskyně, ale nepotěšíme je, protože nejsou přístupné.

Start - Budina:

Výlet začneme na místní vlakové zastávce, kam můžeme dojet z Brna a třeba z České Třebové, ale staví zde i autobus, například též z Brna, ale i z Prostějova a Rychnova nad Kněžnou. Opatrně přejdeme silnici k restaurantu a obchůdku a dáme se doprava. Za můstkem přes potok zahneme na místní komunikaci vlevo a podle potoka se dáme asi 400 metrů. Zde dojdeme na křižovatku, kde odbočíme vpravo a po zatáčce se dáme vlevo. Dostaneme se tak již do lesa a začneme stoupat údolíčkem do sedla pod Budinou (542 m, vpravo).

Rumberk:

Přejdeme přes pole a zase dalším údolíčkem klesneme na silnici v Dolním Smržově. Ten již leží na Moravě a patří k Letovicím. Zde se dáme vlevo a pozvolna silnicí stoupáme na okraj Rumberku, kde odbočíme vpravo po pěšině podle potoka Zavadilka a dojdeme na další užší komunikaci. Po té zahneme vlevo a začneme se obtáčet kolem vrchu s hradem. K němu pak vystoupáme cestou vpravo.

Zřícenina Rumberk:

Hrad Rumberk se poprvé uvádí roku 1274 s majitelem rytířem Bertoldem. Po něm zde sídlili jeho potomci, ale v roce 1391 ho získal Zikmund z Letovic a hrad tím přišel o svou sídelní funkci a snad i po požáru zpustl. Lidé si ho pak postupně rozebrali na stavbu domů v městečku pod námi. Pro současnou podobu byl rozhodující rok 2009, kdy zde začal nejen archeologický průzkum, ale také zpřístupnění a další úpravy. Ze zbytků zdiva je toho k vidění málo, tak jen, že hlavní věžovitá stavba stála v jihovýchodní části jádra a měla kamenné podsklepení, ovšem stavba sama byla asi jen hrázděná.

Deštná:

Klesneme na silnici pod hradem a dáme se vpravo k dřevěnému přístřešku. Za ním pak jdeme stále rovně, ale můžeme odbočit do Deštné. Jde o velmi starou obec, možná i starší než Rumberk, z památek je zde barokní kostel, ovšem se zvonem z roku 1508 ze staršího kostela. Zde najdeme možnost občerstvení, případně i přenocování.

Horní Smržov:

Jdeme-li do Deštné či ne, stejně musíme pokračovat dál podle potoka Zavadilky až na silnici a po doprava do Horního Smržova. Jde též o starou ves, uvádí se již roku 1294 a pak 1317. Patřila kdysi k olomouckému biskupství, stejně jako Rumberk a Deštná. Tehdy šlo asi jen o dvůr s několika domky poddaných, ves se pak rozšířila o kolonizační část s částečně okrouhlou návsí ve 14. století. Ale jak to bývá, staré se bořilo a stále se stavělo nově, takže dnes tu jsou jako nejstarší objekty až z 19. století. Ale máme zde muzeum na začátku obce i malý skanzen na jejím horním konci.

Lísek:

Od skanzenu pokračujeme silničkou mezi poli po značkách cyklotrasy 5168 a za sedlem Lísku (587 m, vlevo) v lese překročíme zpět hranice Moravy a jsme opět na okrese Svitavy. Klesneme do Horákovy Lhoty, která se uvádí poprvé 1544. Největší zajímavosti zde je v roce 2014 obnovená dřevěná zvonička. Původní pocházela asi ze začátku 19. století a byla doslova na spadnutí. Dojdeme ke zvoničce, ale u křížku, který stojí před ní, odbočíme na neznačenou cestu vlevo.

Deštenské roviny:

Cestou podejdeme dráty vysokého vedení a zvolna vystoupáme na plochý hřbet. Na něm musíme odbočit vlevo a mělkým úvozem dojdeme na louky. Po jejich okraji opět přejdeme přes vcelku nevýrazný hřbet, za kterým pokračujeme přes louku až na silničku k fotovoltaické elektrárně Deštenské roviny. Dáme se rovně k ní a po luční cestě ji zprava obejdeme a lesem pak klesáme pak stále tou cestou loukami a lesíky až do Chrastovy Lhoty.

Chrastová Lhota:

Chrastová Lhota se poprvé uvádí roku 1513, a opět jakou součást panství olomouckých biskupů. Také zde najdeme dřevěnou zvoničku, ale i kapličku a křížky. Klesneme osadou na hlavní silnici, u které je zastávka autobusu, vlaky zde ale nestaví. S nostalgií tu můžeme vidět i starý tovární objekt.

Cíl - Rozhraní:

Do cíle nyní vede snadná cesta, a to po hlavní silnici. Musíme být opatrní, je to jen 1 kilometr. Po levici máme občas pěkné skalky, po pravici teče řeka Svitava a nad ní se táhnou stráně s převýšením více jak 150 metrů, takže to zase tak nezajímavá cesta není.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je sedlo pod Lískem (580 m) před Horákovou Lhotou, nejnižším místem je start a cíl s 359 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 380 metrů, takže jde o fyzicky mírně náročný výlet.