Po stopách vítězství v prohrané válce - Trutnov a okolí.

Život v naší vlasti, jak asi chápe každý, nebyl v minulosti jednoduchý. Přehnalo se přes nás zejména mnoho válek, známých i neznámých, pokud jde o nejstarší doby. Z těch novějších to jsou války Pruské, zejména ta poslední v roce 1866, kdy bylo Rakousko napadeno právě Prusy. Obě země, značně militantní, však měly různý přístup k vojenství. Rakousko lpělo na tradicích, Prusko vsadilo na moderní zbraně, a to se ukázalo asi jako nejdůležitější prvek, kterým nás Prusko srazilo na kolena v bitvě u Hradce Králové. Ale vedle toho probíhaly i jiné bitvy, například u Trutnova. Zde Prusové napadli rakouské vojsko opevněné na vrškách u Trutnova, ale neuspěli a museli se stáhnout. Bylo to jediné, však vlastně zbytečné vítězství rakouských vojsk, které stálo asi 5 tisíc lidských životů, zatímco Prusů padlo asi jen 1300.

Start - Poříčí:

Výlet začneme na vlakové stanici Trutnov střed, kde staví vlaky například od Pardubic, Prahy a Hradce Králové, zajíždí sem i autobus z Trutnova, odkud jsou to asi 4 kilometry. Prochází zde žlutá značka, kterou jdeme Voletínskou ulicí na rozcestí Poříčí - U hřiště. Zde na křižovatce se Sportovní přejdeme na červenou Cestu bratří Čapků, která nás provede kolem kostela přes Lipové náměstí na hlavní tepnu Náchodskou (I/14). Poříčí je zřejmě původní slovanská osada, snad starší než samotný Trutnov, ale zprávy o tom nejsou. Ves Poříčí se poprvé uvádí až roku 1260 a v později jako součást panství Trutnova. Vinou mnoha válečných i přírodních katastrof (povodně) se zde nedochovaly žádné středověké památky, nejstarší kostel sv. Petra a Pavla vypadá jako gotický, ale byl stavěn pseudogoticky až kolem roku 1900. K připojení k Trutnovu došlo v roce 1947. Je však smutnou skutečnost, že se Poříčí dále rozvíjelo průmyslově na úkor lidského bydlení se dalšími důsledky, jako je životní prostředí.

Fit stezka:

Červená značka nás dále vede podél silnice až k můstku, na který zahneme vlevo. Přejdeme přes Úpu a za mostem pokračujeme kolem chráněné lípy po druhém břehu a pozvolna vstupujeme od zalesněných strání údolí. Trochu takzvaně nabereme výšku, ale pak klesneme a zprava se k nám připojí značky Fit stezky Poříčský hřbet. Pak nás obě dovedou k silničce a k turistickému posezení. Zde se značky dělí a my budeme pokračovat po Fit stezce vlevo.

Kryblice:

Pozvolna stoupáme a asi po 200 metrech nás značka svede ze silice a pokračujeme stejně tak dalších asi 200 metrů. Cesta zde prudčeji zahýbá vlevo, a to je místo, kde musíme odbočit vpravo na kraj lesa. Zde narazíme na luční cestu, který nás provede mezi dvěma konci remízek k řadě stromů, za kterými se skrývají řadové garáže. Dáme se podle té řady stromů vpravo Zahradním městem a u dřevěné chalupy (čp. 203) pak přejeme na asfaltku. Po ní se dostaneme mezi dva paneláky, kde zahneme vlevo do Kryblické ulice. Kryblice se poprvé uvádějí v roce 1521 na panství Trutnov. Časem se vesnice proměnila na předměstí a o svůj starý charakter přišla.

Paradráha:

Pokračujeme ve směru mezi parkovištěm a panelovým domem (čp. 366) na okraj parkoviště u Coopu a kolem prodejny motocyklů na ulici Maxima Gorkého. Zde zahneme vpravo a hned na první křižovatce zahneme vlevo do ul. Bří Čapků. Tou stoupáme stále vzhůru až ke schodů a s nimi k lesu, kde narazíme na zelenou značku. Po ní jdeme asi 50 metrů, kdy se se k nám připojí cesta zprava, ale asi po dalších 100 metrech zahneme ze zelené vlevo a dojdeme na okraj běžeckého areálu Paradráha. Jde o přírodní areál s množstvím různých sportovišť.

Jánská kaple:

Podél Paradráhy vede Fit stezka Trutnov, z jejího jihozápadního rohu odbočíme vlevo a klesneme do mírného sedla. Na návrší proti nám dojdeme k Jánské kapli. Ta zde stávala od roku 1712 s poustevnou, ale shořela v roce 1745. Pak byla obnovena a stala se v roce 1866 jedním z center bitvy a vznikl zde i vojenský hřbitov a v kapli se i malé muzeum.

Naučná stezka:

Pro poznání památek na bitvu v roce 1866 zde byla vyznačena naučná stezka Po stopách války. Jedním z jejích bodů je i tato Jánská kaple. A teď půjdeme po jejich značkách. Sejdeme směrem k sedlu, ale zahneme vpravo, přejdeme přes silnici u autobusové zastávky a dojdeme ne Šibeník. Zde skutečně stávala trutnovská šibenice, ale toto je centrum největších bojů v roce 1866. O této události se můžeme dočíst na panelech, památník generála Gablenze slouží i jako vyhlídka na prostor bojiště i na Trutnov. Jsou zde lavičky, bufet, zkrátka místo vhodné k odpočinku.

Krakonošovo náměstí:

Pokračujeme dál po značkách NS, sejdeme do ulice Sluneční stráň a pod ní se k nám zprava připojí modrá značka. Asi po 300 metrech modrá odbočí vlevo a klesá po schodech do Úpické ulice. Modrá nás pak podél Městského parku a přes Pražskou dovede na Krakonošovo náměstí.

Bučina:

Historii Trutnova a jeho poznání se budeme věnovat jindy, nyní jdeme dál po modré na Svatojánské náměstí, kde přejdeme na červenou a zelenou vpravo. Klesneme k řece, přejdeme po Železné lávce, podejdeme železnici a 1,5 km pokračujeme Novodvorskou ulicí až na její konec. Červená značka jde dál s NS Nové Dvory - Babí až pod vrchol Bučiny (521 m). Vrchol je součástí hřebenu, který začíná na jižním úbočí Zámeckého vrchu nad Webrovkou.

Nový Domov

Pod Bučinou u rozcestníku začíná žlutí značka, po které jdeme kus ještě po zmíněném hřbetu, ale pak zahneme vlevo a klesneme k Novému Domovu. To je skupina malých domků asi z konce 19. století.

Cíl - Trutnov střed

Pod Novým Domovem sejdeme na hlavní silnici, která nás se žlutou značkou dovede až do cíle u vlakové stanice Trutnov střed.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je vrchol Bučiny (520 m), nejnižším pak můstek před Úpu v Poříčí na začátku trasy s 389 metry nad mořem. Převýšení na trase je asi 330 metrů, takže jde fyzicky o méně náročnou trasu.